Förvaringstid på däck?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Däck är en färskvara, men hur länge kan man förvara däck?

Kan få ett nytt framdäck, för en mycket billig peng. Michelin pilot slicks (Soft) dock har detta förvarats ca 1,5 år i ett varmgarage. Däcket är fortfarande mjukt, men har däcket förlorat sin egenskap då däcket har förvarats under dessa 1,5 åren

Kan tillägga det är för bankörning med motard...

Skulle ni kunna tänka köra på detta däck? eller är det bara att köpa nytt hos återförsäljare?

Jag är förvisso ingen superexpert i ämnet men om däcket är helt nytt och inte har varit exponerat i direkt soljlus så bör det vara precis NYTT med dom egenskaper ett nytt däck erbjuder.

/Nitrous

Visst ska däck förvaras i svala och gärna i mörka utrymmen?

Inte alls ovanligt att däck är 1,5 år gamla när man köper från ÅF heller, dock så skall dom väl helst förvaras svalt och torrt, men det är nog ingen fara.

Jag har några halvbegagnade däck som jag förvarar kallt och fuktigt, hur påverkar det däcken jämfört med ideala förhållanden? Eller säg att jag förvarar däcken i massa minusgrader (ladugård norrut).

Nitrous skrev:
2483460 Jag är förvisso ingen superexpert i ämnet men om däcket är helt nytt och inte har varit exponerat i direkt soljlus så bör det vara precis NYTT med dom egenskaper ett nytt däck erbjuder.
/Nitrous
Ingen expert heller, men Michelin fick ju på pälsen för ett antal år sen då de sålde tre år gamla vinterdäck som "nya".
Dom hävdade ju då att "åldringen" började först när däcket kom i drift...
Kör ju själv på fem år gamla (men fd obeg) däck. Har inte märkt nån skillnad men det är ju mesiga jag det... :rolleyes:
(En klotning 1963..hittills :D)

--------------------
Nån som vet hur man enkelt kan konvertera PDF till bildformat? Då kan jag byta ut min avatar "vampersson" mot hans avskedsanökan..)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back