Förvaringshyllor etc i garage

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon som har lite bra tips på förvaringshyllor i garage? Jag tog och röjde i garaget igår. Massor med skräp som man samlat på sig. Mycket sorterades bort och slängdes. Rev ner instabila hyllor som någon tidigare användare satt upp. Fick sätta grejer längst golvet i kanterna, men borde nog köpa bättre hyllor att sätta upp.

IKEA har en enklare trähylla som funnits i alla tider med obehandlat trä som man kan bytta ihop lite hur man vill. Hade en sådan som barn på mitt rum och vet att de säljs fortfarande. Inte särskilt dyra. Frågan är hur stabila de är och hur mycket vikt de tål om man vill ställa dit lite tyngre grejer.
Nackdelen med att förvara grejer i ett garage som används är att saker blir väldigt dammigt. Man kanske skulle fundera på täckt förvaring? Eller så får man täcka med plast.

En annan sak är däckförvaringen. Har samlat på mig ett par uppsättningar fälgar med olika typer av däck. Allt från sommardäck, till r-däck och vinterdäck. Allt på separata fälgar. Har en uppsättning fälgar på däckförvaring, men åtminstone 8 fälgar kan komma att förvaras i garaget. Finns det någon bra däckställning att köpa där fälgarna ställs högkant. Idag har jag staplat dem på varandra och satt på kartongbitar för att skydda fälgsidan. Fungerar det också.

Har du plats för ett gammalt kök i garaget kan ju det vara en ide kanske. Brukar gå att hitta på blocket billigt.

Om du bestämmer dig för öppna hyllplan så föredrar jag personligen konsoller och limträ. Med rätt vägg håller det för massor.

Personligen ogillar jag den typen av hyllor då den främre pinnen alltid hamnar ivägen för något.

Ivar http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/11703/ tycker jag är bra grejjer, solida hyllplan utan nå mellanrum. Blir stabilt om man drar ett vinkelbeslag in i väggen också, har ett sånt hyllsystem i ena garaget.
Gorm http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99903632/ har jag en sektion i garaget i källaran, tycker det är mycket bang for the buck så att säga, lite mellanrum i hyllplanen så det är inget att lägga småprylar på men tycker dem känns rätt stabila för priset.

Gorm som Norman länkar hade jag i garaget tidigare och den funkade väldigt, framför allt för stora och tunga saker. Den slukar rätt mycket om man monterar alla tre sektioner. Det går lägga en rejäl skiva på hyllplanen för att få en bra arbetsbänk och fästa en verktygstavla så har man en riktigt bra garagekompis om man inte behöver utnyttja allt till enbart förvaring.

Numera kör jag dock konsoler för att spara golvyta, men har man gott om plats behöver man ju inte tänka på det.

Däckförvaringen blir billigt o stabilt med några 45*45mm reglar som du bygger ihop som du vill ha det.
Har du högt i tak är det ju kanon att få upp dem över hyllorna, annars är det bara bygga ihop en hylla av de.

Jag köpte en hylla på Bauhaus som funkat bra i några år nu. Tror den låg på 3-400 kr på den tiden.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025