Förvaring MC

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Jag undrar vad som är en bra förvaring av en MC för att den skulle sig i bra skick ? Är det temperatur, vind etc som avgör ? Kan ett hyfsat skyddat utrymme från vind, regn snö etc men med utomhus temperatur skydda lika bra som förvaring i ett varm garage ?

Jag har tre alternativ till förvaring:

1. Förrådsutrymme inuti en fastighet. Helt skyddad mot vind, snö, regn etc. Dock är det en ramp ned cirka 10 graders lutning med en sväng. Det går ju att köra upp men ändå, lite bökigt

2. Fristående mindre förrådsbyggnad. Väggar och tak finns dock är det en glipa mellan vägg och tak på cirka 50 cm. För denna glipa sitter galler. Det borde mestadels vara tätt men det kan säkert regna in små mängder om det blåser kraftigt. Här är det utomhus temperatur som gäller. Fördel här är att byggnaden står på markplan så det är bara att rulla in hojen.

3. Utomhus förvaring med kapell. Fördel: Slipper hyra något utrymme och kan bara ställa hojen utomhus med ett kapell kanske ? Kanske högre stöldrisk och högre försäkringspremie.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är alltid bra om man kan skydda hojen från väder och vind. Särskilt vind, faktiskt. En redig höst- eller vinterstorm kan göra clean sweep med hojen på nästan nolltid, om man slarvat. Däremot är stöldrisken inte större utomhus än i ett förråd, förutsatt då att den står hyggligt upplyst, under kapell och gärna fastlåst med några bastanta kättingar. Försäkringspremien är dock i de flesta fall oproportionerligt hög i utomhusalternativet...
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Handlar det om sommarhalvåret då du tänkt använda hojen vill man ju ha den lättåtkomligt. Blir det för krångligt slutar det ändå med att man ställer den utomhus. Ett kapell är alltid bra att dra över. Inbillar mig att hojen får stå mer ifred då. Vintertid vill man ju helst ha den inomhus i värmen :) Men alternativ 2 verkar ju perfekt under sommaren :tummenupp
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
bästa är torrt o några plusgrader iaf,, jag tycker att plus o minus växlingarna tar värst med den kondens o fukt som blir,, kapell som blåser lite fram o tillbaka gör färgen matt o repig, så ingen vind heller
=det kostar att ligga på topp:gnissla
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mitt garage är ouppvärmt men halva är isolerat så det blir inte svinkallt direkt.
Det fungerar utmärkt, med god ventilation så håller det sig torrt och fint året runt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Handlar det om sommarhalvåret då du tänkt använda hojen vill man ju ha den lättåtkomligt. Blir det för krångligt slutar det ändå med att man ställer den utomhus. Ett kapell är alltid bra att dra över. Inbillar mig att hojen får stå mer ifred då. Vintertid vill man ju helst ha den inomhus i värmen :) Men alternativ 2 verkar ju perfekt under sommaren :tummenupp
Kapellet kommer man ju bara använda 2 gånger, tills man inser hur bökigt det är att låsa lägenheten, gå ner, hämta kapellet, gå upp med det, ta hjälmen, gå ner och hoppa på hojen lagom svettigt. Sen kommer man hem lite trött, då ska man låsa hojen, gå upp med hjälmen, hämta kapellet, gå ner, klä in hojen, och så upp igen. Eller så står man över hojturen för att man minns hur bökigt allt var...
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag ställer cykeln (under vinterhalvåret) i mitt täckta (tak)släp, som i sin tur står i min carport. Under våren och sommaren står hon antingen i depån eller i carporten, bakom släpet. Naturligtvis så är det så att under vinterhalvåret, när hon står i släpet, står hon på depåstöd fram och bak under ett kapell - det är dock för min skull! :kär :krama
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kapellet kommer man ju bara använda 2 gånger, tills man inser hur bökigt det är att låsa lägenheten, gå ner, hämta kapellet, gå upp med det, ta hjälmen, gå ner och hoppa på hojen lagom svettigt. Sen kommer man hem lite trött, då ska man låsa hojen, gå upp med hjälmen, hämta kapellet, gå ner, klä in hojen, och så upp igen. Eller så står man över hojturen för att man minns hur bökigt allt var...

Jag gjorde faktiskt den här dansen i fyra år :)
Oftast hämtade jag iofs hojen och körde den till ytterdörren vilket drog ner på jobbigheten, samma sak när jag kom hem.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Tack för alla svar. Känns som att det skulle funka med utomhus förrådet också då ? Det kommer blåsa in och vara kallt och fuktigt i och med att det står öppet via de galler som förbinder väggar och taket. Det är en träfasad också som inte är helt tät förmodligen. Men det kanske räcker som skydd mot vind, regn mm överlag ?

Det kanske överväger nackdelen också med att få upp hojen för en ramp cirka 10 graders lutning med sväng ? Det är väl enda nackdelen med förrådet som ligger inuti fastigheten. Det förrådet är väl skyddat mot väder och vind dock.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top