Förvara skivbromslås under körning?

PapaG

Ny medlem
Gick med
3 May 2021
Hoj
Ducati Monster 796
Hej!

Jag har precis tagit kortet och köpt skivbromslås från Biltema så man har båda för försäkringen. Jag undrar vart ni brukar sätta / förvara skivbromslåset medans ni kör?
Hittar ingen bra plats på min ducati monster 796 från 2012, och känns skevt att ha den i jackan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej!

Jag har precis tagit kortet och köpt skivbromslås från Biltema så man har båda för försäkringen. Jag undrar vart ni brukar sätta / förvara skivbromslåset medans ni kör?
Hittar ingen bra plats på min ducati monster 796 från 2012, och känns skevt att ha den i jackan.


Jag har sett att en del låter låset sitta kvar nere vid skivan.
Appropå skevt, alltså.

Välkommen till forumet!
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Man kan få skador av låset om man har det i jackan och kraschar. Bättre då att låta det vara hemma. I min försäkring gäller dubbla låsningar vid förvaring inlåst hemma.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Ett spanskt företag Motorax.net har flera olika hållare beroende på typ av lås-
Använder själv ett Artago som dom säljer .
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Ser att det var ditt första inlägg. Välkommen och grattis till körkort för hoj!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett vinterpyssel kan vara att sy en liten påse för låset och fästa på ramen någonstans.
Quilta en påse med lite stoppning så skaver det inte och välj ett tåligt tyg så hålle låset sig fint.
Glöm inte att skaffa en senilsnodd. (gul spiralplast) att sätta på styret när låset är i skivan.
Så slipper du notrightriders erfarenheter :)
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Glöm inte att skaffa ensenilsnodd. (gul spiralplast) att sätta på styret när låset är i skivan.
Så slipper du notrightriders erfarenheter :)
Eller en slangstump/motsvarande som man trär över tändningsnyckeln när hojen är låst och låsnyckeln när man kör.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Grattis till kortet, jag vet hur det känns! För mig känns det som igår fast det gått nu mer än ett år! Något av det första jag köpte var faktiskt ett kättinglås, Biltemas 82-670 för 450 kr, och det 'knyter' jag fast i pakethållaren när jag kör. Men ganska snart kände jag att jag ville ha något alarm som piper, så jag köpte skivbromslåset Oxford XA5, kostade 700 kr hos MC varuhuset i Masmo. Det piper högre än något annat skvibromslås trots att det är mindre och klenare, egentligen för mopeder och skotrar. Och, det får alldeles utmärkt plats i min jackficka när jag kör.

Nu läser jag här i tråden att man inte ska ha låset i jackan, att det kan skada dig om du ramlar, vilket jag kan föreställa mig. Så jag ska inte rekommendera dig att ha det där, bara jag som gör så.

Alternativet vore att spänna fast någon slags hållare där du låser fast låset under färd. Någon klammer som du skruvar på ramen kanske, med ett hål i där du klickar fast låset bara, om du hittar en passande plats på ramen. På styret vill du ju ha plats främst för instrument och mobil/GPS och sånt.

XA5 alarm disc lock.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man köper customhoj och monterar läderväska under framlyset - eller lämnar låset hemma, lägger det i ryggsäcken, under sadeln eller åkpolarns packväskor. Montera top-box är väl inte aktuellt? :näsblod
1631693264638.png
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top