Förvara MC utomhus (om inget garage)

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Har tänkt att köpa mig första hojen någonsin och undrar mest hur fungerar det förvara MC utomhus under säsongen ifall man inte hinner få tag på garage. Bor i lägenhet på mycket lungt område men utan förvaringsmöjlighet inomhus. Fungerar det bra med kapell eller liknande?.

Vinterförvaring är ju inget problem då man bor några hundra meter från Lugnets i Borås.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
fet låskedja med bultad ankarplatta, larm, skivbromslås och kapell.

sen är det bara hoppas att du får behålla hojen..:tummenupp
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Det beror ju helt på dina egna krav och ev f-bolags krav.

Jag har haft min utomhus hela säsongen och om det regnar mycket så kan du ju täcka över den med ett kapell, det håller också klåfingriga på lite avstånd.
 

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Kapell som du kan nita fast med ett lås, alarm på skivbromslåset funkar bra. och en stor kätting. som man gärna kan fästa i något.

Kapell som är ordentligt ditsatt och ett alarm som går av vid rörelse på hoj stör iallafall den som inte är helt iskall.
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Det beror ju helt på dina egna krav och ev f-bolags krav.

Jag har haft min utomhus hela säsongen och om det regnar mycket så kan du ju täcka över den med ett kapell, det håller också klåfingriga på lite avstånd.

Säger som Goxx, beror på vad din försäkring kräver. Men min står utomhus / kapell och det har inte varit några problem.
Ett förslag är försöka parkera bakom huset, så att den inte syns direkt från gatan.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
hade min gamla VTR utomhus hela sommrarna uppe på tullen när jag bodde i borås (6 år sen), hade en fet kedja och styrlåset och thats it, med utsikt över hojen från lägenheten var det hur lungt som helst.

klart, tiderna förändras väl..
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tänk på att ha ett vettigt kapell som sitter tight och är skonsamt mot lacken, i synnerhet om den inte står i lä. Hade ett biltemakapell på min vid några tillfällen under förra säsongen och det gnagde/skavde ordentligt på min sidokåpa som såg förjävlig ut efter ett kort tag.

Och som alla andra nämnt, lås, lås, lås, och håll tummarna.
 

Bifogat

  • Dsc02171-sm.jpg
    Dsc02171-sm.jpg
    109.7 KB · Visningar: 281

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Försvinner ju minst lika många hojar ur garage som från gatan..

Vet åtminstone en trafikskola i Sthlm som ställer sina hojar på gatan då de har mindre problem med stölder där än i garaget.

Beror ju lite på hoj och område såklart.. Men även en tjuv kan ju jobba relativt ostört i ett garage.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Att ha en gammal hoj hjälper till att hålla tjuven borta. Sporthojar är dessutom extra stöldbegärliga.

Som jag skrev i en annan tråd: Om det är din första hoj kommer du säkert att göra samma nybörjartabbar som vi andra har gjort. Det gör mindre ont i själ och plånbok att göra bort sig med en 30000:- hoj från -95 än en 90000:- hoj från -09.

Hojar tål naturligtvis vatten om de är hela, men det kommer att synas på finnishen att den har stått ute, om den får göra det länge.

Om förnuftet får råda så köper du en gamm- hoj i år. Du kommer ändå att vilja byta hoj nästa år. Så brukar det vara.

Hojägande handlar dock sällan om förnuft
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag hade iallafall tätat innsug/avgas, olja i cylindrar etc, dumt och glömma, såklart kollat kylvätsa och tappat bensin :) Blir mycket kondens, GL!

Låter som mycket jobb efter varje körning :p, har du bensindunk i lägenheten då och tankar varje dag innan du ska till jobbet? :va
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Låter som mycket jobb efter varje körning :p, har du bensindunk i lägenheten då och tankar varje dag innan du ska till jobbet? :va

haha det gjorde det va? Det är en fördel att läsa hela innlägg innan man svarar... :) Sommar.. inte vinter, vem fan lagrar hojen ute på vintern ändå?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Att ha hojen fastbultad ute fullt synligt är enligt min erfarenhet säkrare än garage, ett garage gör bara att snattarna kan jobba mer ostört när de väl tagit sig in i det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top