Förvara hojen i carport över vintern

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Tjena,
Undrar om det är så himla farligt att förvara hojen "utomhus" över vintern? Har en tio år gammal, grymt välvårdad VFR. Just nu står den under ett MC-kapell i mor och fars carport, alltså utan dörr och sådär, så blir det kallt ute så blir det kallt på hojen. Bara man ser till att det är ordentligt frysskydd i kylarvätskan, borde den då inte klarar ett par kalla februarinätter? jag hittar inget bra värmegarage till den, och tycker faktiskt att den borde fixa ett par minusgrader. kommer den paja? fyll upp tanken, ta in batteriet och byta olja/nu i höst eller i vår innan första repan. låter det som en plan, eller förstör jag något?
 
Jag har aldrig haft hojar ute, men väl ett Monster 900ie och S2R i ett garage där värmen inte var på, så att det var lika kallt som ute. Inga som helst problem. Jag tömde tanken, bytte oljan så de inte stod med gammal olja i, spryade in ett tunnt lager olja in i cylindrarna, smörjde in kedjorna, hade på 5-56 på en hel del detaljer. Batterierna var kvar med anslutna CTEK. Startade upp på första försöket på våren och allt var belissimo.
 
Byt oljan nu, det bildas en massa otrevligheter i den när den används, som man inte vill ha i motorn under vintern. Men annars så har du en rätt bra plan! Jag kanske skulle ha ett kapell som stänger ute fukt, men inte stänger den inne, om du förstår vad jag menar? Helst bör det inte ligga å slå mot hojen om det blåser å har sig heller.
 
Som påpekats, inga problem alls. Ett batteri laddas ur långsammare när det står kallt. Elektronerna rör sig helt enkelt långsammare vilket gör att du inte behöver tänka särskilt mycket på det heller utan möjligtvis underhålls ladda det en eller 2 ggr under vintern. Beror klart lite på batteriets kondition, själv har jag aldrig underhållsladdat på vintern men alltid startat utan problem på våren. Töm inte tanken utan gör precis som du sa, lämna bensin i och då helst mer än 50%. Detta mest för att inte få för mycket fukt i bensinen då om den står med väldigt lite bensin under en tid väldigt kallt bildas kondens i tanken.
Du har rätt, en hoj klarar minusgrader utan problem, det är ju ändå ett fordon och dom klarar en smällkall vinter utan problem. Finns ett flertal som även monterar på isdubb och kör RR på is på vintern med sina racers......verkar ju skitkul men jag hade nog aldrig vågat testa själv :)
 
Kom på en grej till, lästa i lite andra trådar, och där skriver en del att de sprutar 5-56 på olika delar, var ska man spruta det? på gaffelben och sådär för att de inte ska kärva sen, eller vad är nyttan/onyttan med det? håller sig hojen fräschare? och om ni tycker att man ska smörja lite här och var, beskriv gärna var...
Tack för alla svar om carporten!
 
Kom på en grej till, lästa i lite andra trådar, och där skriver en del att de sprutar 5-56 på olika delar, var ska man spruta det? på gaffelben och sådär för att de inte ska kärva sen, eller vad är nyttan/onyttan med det? håller sig hojen fräschare? och om ni tycker att man ska smörja lite här och var, beskriv gärna var...
Tack för alla svar om carporten!
Smörj in sånt som ska vara insmort tex alla vajrar, alla leder (vid kopplingsgrepp, fotbroms, växelpedal mm). Sen skadar det inte att smörja på lite på sånt som kan rosta, men då snackar vi ju inte indränkning, utan bara en fin hinna.
 
Fukten borde väl vara det största problemet när den står ute?

Har aldrig fattat det där med underhållsladdning! Jag bukar låta den stå och så en dag innan jag ska ut så sätter jag den på laddning och låter den stå över natten! Funkar perfekt!
 
Har haft två hojar i en lada över vintern. Båda gångerna så pajade packboxarna i framgaffeln. Vet inte om det berodde på kylan. Kanske bara otur. Hojarna hade i alla fall några år på nacken.
 
Förutsatt att batteriet är laddat och glykolhalten är tillfyllest så är det inte minusgraderna i sig som är "problemet" med utomhusförvaring. Problemet är variationerna i temperatur och luftfuktighet som ger kondensutfällning både externt på hojen samt även intern i motorn om inte avgasrör och/eller luftburk tejpas igen.
Det kan av samma orsak vara bra att spraya alla korrosionskänsliga ytor som tex gaffelrör, kolvstänger i stötdämpare, alla lackade och polerade ytor på motorn, polerade alufälgar mm med tex WD40, 556 eller Biltema X4.

Annars kommer det lätt bli korrosion när den ständing återkommande kondensen får metallytorna att drypa.

Att ha hojen stånde i en förvisso kall men torr lada under vintern är därför bättre än ha hojen ståendes under bar himmel på tex en gräsmatta med kapell över, ty i det sistnämna faller kommer markfukt att tex stiga upp under kapellet etc.
 
Har ni kapell över i tex kallgarage så kan det vara en ide att lägga under en torrboll.
Det brukar trots kapell alltid dra åt sig lite fukta. Känns bättre iallafall att ha en torrboll och de kostar inte många tior.

Spraya o smörj lite här o var,även det skyddar skruvar osv från att ärga.
En ordentlig tvätt och vaxning av hojen är oxå ett plus innan det får dvala.
 
Ett kapell som står och viftar en hel vinter kan vara nog så illa mot lack och annat. Skippa kapellet eller fäst det seriöst, och kontrollera det ofta.
 
Ett kapell som står och viftar en hel vinter kan vara nog så illa mot lack och annat. Skippa kapellet eller fäst det seriöst, och kontrollera det ofta.

Håller med. Ett kapell som tillåts flappra mot lacken slipar denna matt på kort tid under blåsiga höstnätter.
 
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Jag har alla mina hojar i en kall bod. Harleyn har jag kostat på motorkonservering. Minns inte vad den heter men den säljs bla på marinor och säkert i MC-butiker.

Man sprayar in medlet i förgasaren under tomgång tills motorn stannar, sedan duttar man i lite i varje cylinder oxå. Det är ju bökigare på en radfyra med inbyggdluftburk o grejer iof. På mina radfyror har jag skippat det och det har funkat bra ändå.

Kylarvattnet ska ha rätt fryskydd som sagt.

Kapellet kan repa lacken om det nöter på hojen vid blåst, som ngn redan sagt.


Fan vad trist att säsongen är över..:huvet
 
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Ett tunnt bladmått är ett alldeles utmärkt verktyg att lyfta läpparna på packboxarna med. :tummenupp
 
Ett bra ställe att spraya 5-56 är ju på packboxarna i framgaffeln. Pilla upp damskydden försiktigt med lämplig mejsel eller nå´t och dränk in packboxarna med 5-56. Annars kan man ha otur att de kärvar på våren och skadas när du börjar köra vilket ger ett läckage du vill vara utan.:)

Om man ska vara petig är det bättre med vasselinspray eller silikonspray då en roslösare torkar ut gummit i packboxar eller likn.
 
Detta med att byta oljan. Måste det göras trots att man tex gjorde stor service för ca 200mil sedan eller klarar den sig endå. Min kommer dock stå i varmgarage.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top