Förvånad

Chris Ash skrev:
Så alla "Ulf Olsson" bör alltså släppas ut bland folk då de inte är alltför sjuka? Ok, då förstår jag ylandet om fängelse bättre.....

"Dom" menar förstås att alla psyksjuka borde sitta i fängelse i stället!

Jag fattar inte vad som skulle vara problemet med att han blir dömd till vård. Vad är det som är så fel det???
Sedan har jag en personlig tanke om att alla hatfulla kommentarer inte är så otroligt smickrande för dem som kommer med dem, trots allt säger det väl lite om er också...

Markus skrev:
Skön slutsats, inte logisk - men skön lixom. :tummenupp
Faktum är att hans resonemang inte bara är logiskt det är dessutom helt korrekt juridiskt!
Jag skulle nog sätta ett större frågetecken för Blibs argument att förmågan att klara sig undan polisen i ett antal år har det minsta lilla med frsikhetsbegreppet att göra.

bonny skrev:
Jag skulle nog sätta ett större frågetecken för Blibs argument...

Jag tror Blips enda bild av psykisk sjukdom kommer från Gökboet. Gissar att han tillhör de som lever i tron att de som har Cerebral Pares är psykiskt sjuka eller mentalt efterblivna...

Last edited:
Så länge de inte förklarar honom frisk om 4-5 år så får han sitta var han vill för min del.

En grej med de här slutna vården är ju att det inte verkar svårt att fly om man har lust (iofs inte ur fängelserna heller har vi ju sett).

Silwer skrev:
Så länge de inte förklarar honom frisk om 4-5 år så får han sitta var han vill för min del.

En grej med de här slutna vården är ju att det inte verkar svårt att fly om man har lust (iofs inte ur fängelserna heller har vi ju sett).
Det är svårt att fly från den slutna vården men restriktioner minskar efterhand och då blir det lättare, naturligtvis.

korvgubbe skrev:
Jag tror Blips enda bild av psykisk sjukdom kommer från Gökboet. Gissar att han tillhör de som lever i tron att de som har Cerebral Pares är psykiskt sjuka eller mentalt efterblivna...

Lågt, till och med för att komma från dej. Jag saknar inte erfarenhet av schizofrena människor (som är en väldigt vanligt förekommande diagnos) eller deprimerade människor.

Det vore intressant att höra vad du själv har för erfarenheter inom psykiatrin. Eller svamlar du bara som vanligt?

Faktum kvarstår, om den här Ulf är så pass sjuk att han inte kan vistas i fängelse. Hur har han då kunnat hålla sig undan rättvisan såpass länge samt kunna leva i samhället?

Jag vill såklart inte släppa ut psyksjuka människor i samhället som utgör fara för sig själv eller annan. Men Chris Ash har helt rätt. Det är ju precis det som sker idag.

Blip skrev:
Lågt, till och med för att komma från dej. Jag saknar inte erfarenhet av schizofrena människor (som är en väldigt vanligt förekommande diagnos) eller deprimerade människor.

Det vore intressant att höra vad du själv har för erfarenheter inom psykiatrin. Eller svamlar du bara som vanligt?

Jag vill såklart inte släppa ut psyksjuka människor i samhället som utgör fara för sig själv eller annan. Men Chris Ash har helt rätt. Det är ju precis det som sker idag.
Jag vet inte om Korvgubbens erfarenheter men själv är jag psykolog inom rättspsykiatrin och har inte sett att han svamlar så mycket. Jag har däremot svårt att se att det finns så många psyksjuka som släpps ut som en fara för allmänheten. Du kan kolla lite statistik typ att 2 % av våldsbrotten i Sverige utförs av scizofrena elelr att återfallsrisken efter psykvård ligger på ca 25 % av fängelsevården. :fakta Svårt att se det som att argument för mer fängelsestraff. Men om du nu har annan information än mig så skulle jag gärna veta var du hittat den. Jag gissar Expressen eller Aftonbladet!
Sedan är det väl lite av en överdrift att Schixofreni är en "väldigt vanligt förekommande diagnos"...

bonny skrev:
...själv är jag psykolog inom rättspsykiatrin ...scizofrena ...Schixofreni är en "väldigt vanligt förekommande diagnos"...

Inte tillräckligt vanligt förekommande i journalerna tydligen. :pannkyss

bonny skrev:
Det är svårt att fly från den slutna vården men restriktioner minskar efterhand och då blir det lättare, naturligtvis.
Är det vakter och så där?

Jag hörde om någon som hotade med kniv och fick dem att släppa ut honom, men det kanske är nåt undantagsfall då?

Silwer skrev:

Jag hörde om någon som hotadee med kniv och fick dem att släppa ut honom, men det kanske är nåt undantagsfall då?

Sluta nu Silwer, det är Sverige vi pratar om. På sin höjd går det runt någon gammal vpk-kurator med näbbstövlar och pysslar om de stackars sjuklingarna.
Inte ens svensk kriminalvård vet ju hur man hanterar ett vapenhot. :lol

Markus skrev:
Sluta nu Silwer, det är Sverige vi pratar om. På sin höjd går det runt någon gammal vpk-kurator med näbbstövlar och pysslar om de stackars sjuklingarna.
Inte ens svensk kriminalvård vet ju hur man hanterar ett vapenhot. :lol
Jo men det var ju lite det jag ville höra.

Det lät ju lite fånigt när en toker fått tag på en matkniv och vifftar lite så öppnas vägen ut.

Silwer skrev:
Det lät ju lite fånigt när en toker fått tag på en matkniv och vifftar lite så öppnas vägen ut.

Teoretiskt sätt kan du mörda någon med ett gem, det är bäst att vara på den säkra sidan och släppa ut dom som gemar i kuddrummet.

bonny skrev:
Sedan är det väl lite av en överdrift att Schixofreni är en "väldigt vanligt förekommande diagnos"...

Det är det inte alls... det är ju trots allt 3 promille av svenskarna som har diagnosen Schizofreni!

Silwer skrev:

Jag hörde om någon som hotade med kniv och fick dem att släppa ut honom, men det kanske är nåt undantagsfall då?
Vakter är väl mest en fråga om ord, här kallas dem skötare men vi har inga vapen. Å andra sidan har väl alla här fått på nöten någon gång...men sällan att vi blir hotade med vapen å blir vi det så backar vi! Der är ett jobb och inte lönt att dö för.
Graden av inlåsnign varierar också från total isolering i bälte till att dem bor hemma. (För att lugna folk: De som bor hemma är de som håller på att skrivas ut och ofta har jobb eller skola att gå till.)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8