Förväntad livslängd på touringhoj?

Alven

Trivs bäst i öppna landskap
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX 750 F -99
Hej!

Jag är helt ny på det här med mc och letar begagnade touringcyklar. Ofta har de gått 3-5000 mil. Som bilägare låter det inte alls mycket, men jag antar att en mc kanske inte går lika länge som en SAAB eller Volvo?

Alltså: Vad är mycket/lite för en touringhoj? Förstår att det är en alldeles för generell fråga egentligen, men förklara och utveckla gärna vad jag ska titta efter...

// Fredrik
 
Hade själv en Honda VFR som gått 11000 mil och gick hur fint som helst. Svårt att säga men jämför man med en bil så lever nog hojen ett hårdare liv. Högre varv + mindre kubik så det måste plågas mer. Min gissning är att en hoj som gått 5000mil är likvärdigt en bil som gått det dubbla...typ.
 
Jag har genom åren haft många "touringhojar". Vid 3000mil är det oftast inga problem. Har man bara skött ventiljusteringar och oljebyten så är det inga problem med 6-7000mil. Men det man ska kolla noga är framhjulslager, bakhjulslager samt styrlager. Sedan alla sedvanliga saker. Vilken modell menar du specifikt?

BMW's rt-gs modeller är gjorda för att gå långt. Samma sak med Honda pan european och yamaha diversion. Sedan är det viktigaste körstilen, för touringhojar körs försiktigare oftast. Skulle du köra en sporthoj på samma sätt skullde den oxå klara många mil lätt gissar jag...

Välskött touringhoj kan ju gå 9-12 000mil men ju äldre desto konstigare problem kan du vänta dig.

Mitt svar: 3-4000 mil på en touringhoj är lite. allt över 9000mil anses nog vara mycket. Men det är skicket som avgör
 
Det som begränsar motorns överlevnad är en enda sak: Om någon hemmamek med övermod gjort åtgärder som han/hon egentligen inte klarar av. Enklaste kollen på sånt är förstås att cykeln varit repad/servad på verkstad (syns i serviceboken). Annars får du kolla ägaren (hörru-sörru-typer som kryddar snacket med en massa fackuttryck är en stark varning) samt kolla efter runddragna skruvskallar på motorn.
Rätt skött och med enstaka reparationer, lär en större touringmotor lätt fixa 15-20 000 mil.

Med 5-6 000 mil på mätaren kan det vara en del övrigt att göra; styrlager, svinglager, koppling, hjullager och sånt. Relativt lätta jobb utan att spräcka plånboken. Med lite tur kan de där prylarna lika gärna klara 10 000 mil.

När det gäller däck, drivpaket och bromsbelägg får det anses som rena förbrukningsvaror men ekonomiskt är det ett stort plus om de är fräscha vid köpet.

Om du känner dig lite osäker, rekommenderas att ta med betrodd kamrat när du tittar på eventuella köp. Helst en Guru men annars går en vanlig människa också bra - två ser/hör mer än en!
 
Last edited:
Min "Bettan" hon passerar snart 5500 mil o skall få lite kärlek i form av en service... Lyssna på motorn, känn på styrlager o svinglager... Fjädring... provkör... Bromsa ifrån lite högre hastigheter... Känn även hur den beter sig i kurvor i lite högre fart...

Min uppfattning är att folk i allmänhet har en fobi mot miltal på hojar.
Sedan kan man ju vara observant på vissa åkommor o barnsjukdommar vissa hojar har när modellerna är nya...
 
Hej!

De jag kollat lite på är sporttouringvarianter som Suzuki GSX 750 F och Yamaha XJ 900. Känns som rätt så säkra kort, eller?
 
Last edited:
ja har en honda vfr 750 f från 91 som har gått 7400 mil å den går fortfarande som ett skott däremot har ena gaffelbenet gett upp nu... men lite nya packningar i nosen e hon som ny igen:)
 
Tack för alla svar! Det här är absolut ett av Sveriges bästa och mest aktiva mc-forum!

// Fredrik
 
Min RF har snart passerat 6500 mil och lever jävel än. :) Nyss bytat styrlager så hon är fit for fight igen. Jag vet att GSXR1000Rs 1100 har gått mååånga mil och är (i motorn) fräsch som en tonåring! Ser för jävlig ut men det är en bagatell. :D
Så länge motorn är fräsch, lager är fräscha så kan en hoj leva hur länge som helst!
 
Last edited:
en fd arbetskamrat har en XJR1300 som har gått ca 15000 mil, är grejerna servade som folk så kan en hoj gå lika långt som en bil.
Det underlättar om det är få ägare på hojen så den har körts på samma sätt=)
GIxxertina har väl en gsxr 1000 som har ett gäng mil på nacken, 7500 mil tror jag att det va...
 
Hej!

De jag kollat lite på är sporttouringvarianter som Suzuki GSX 750 F och Yamaha XJ 900. Känns som rätt så säkra kort, eller?

Jag har haft en gsx 600f (750 är i princip samma chassie större uppborrning) samt en XJ900s. Skulle inte påstå att suzukin är en riktig touringmaskin om man jämför dom. Sittställning och väskorna gör en diversion till en bättre långfärdsmaskin. Dessutom är det kardan på Yamahan...
 
Man ska aldrig stirra sig blind på miltalen! Snarare kan det vara en varningssignal om en 10 år gammal hoj har gått 1500-2000 mil.
Som vanligt gäller det att kolla om grejerna är i bra skick, kanske relativt prislappen. Är det en 10 år gammal hoj som har nån skavank men lågt pris så är det kanske ett lika bra köp som en 10 år gammal hoj utan skavanker men med ett högre pris.
Det går dessutom att köra slut på precis vad som helst på 1000 mil, om man vill och/eller inte förstår hur man ska ta hand om grejerna.
 
Förväntad livslängd på touringhoj?
Tja läste om en gubbe som körde en Million miles med en 1991 Harley-Davidson FXRT.Borde bli många mil översat?

1000 000 miles motsvarar 1609340 km. Det är väldigt långt omräknat till mil. Gubben kan inte ha gjort annat än kört sin motorcykel sedan han köpte den.
 
köp en honda blackbird.. 5000 mil = knappt inkörd....
 
Jag har för mig att det ska finnas en tråd där just det där diskuteras.

Jag svarade på en fråga i inlägget jag citerade och la till några kommentarer i samband med det. Kommer inte att kommentera fler inlägg i denna tråd då jag inte har någon personlig erfarenhet av motorcyklar med höga mil. Som alltid handlar det om skötsel. Är rätt övertygad om att man kan köra väldigt långt oavsett typ av motorcykel så länge man underhåller den på rätt sätt och byter ut de slitdelar som kvävs för att hålla den i skick. Vissa motorcyklar kräver mer underhåll andra.
 
1000 000 miles motsvarar 1609340 km. Det är väldigt långt omräknat till mil. Gubben kan inte ha gjort annat än kört sin motorcykel sedan han köpte den.

Jo, det känns som om han har haft långt till jobbet alternativt väldigt mycket fritid. Räknar man på 17 år blir det ungefär 9466 mil om året, ca 789 mil i månaden, eller 26 mil om dagen.
Ganska styvt jobbat.
 
Av vilken anledning skulle dem inte gå lika långt som en Saab eller Volvo?
Visst, dem varvar mer och har mer effekt men serviceintervaller och metallurgin i dem är anpassat för det.

Det vore för mig nästan overkligt om inte en modern tourer klarade av 20000mil eller mer. Det jag tror sliter mest på allas våra hojar är att dem oftast går kortare sträckor och blir utsatta för massor med kallstarter.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top