Förutfattade meningar, test

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Finns förutfattade meningar och är de viktiga? Eller de kanske t.o.m. är mätbara??
Faktum är att det sista gäller och det finns en chans att testa sig själv på en del områden om man känner för det. Klicka bara på länken nedan så kommer ni till en svensk variant av det som kallas IAT med en del tester av förutfattade meningar. T.ex. om man har en tendens att gillar Sverige mer än USA eller tvärtom. (Jag är svagt positivare till Sverige än USA)
På den amerikanska siten finns fler ämnen och på forskningssidan ännu fler för den som känner för det, fast man bör vara duktig på engelska för att få bra resultat.

Testen bygger på vilka kopplingar man har gjort neurologiskt i hjärnan så den är mer eller mindre omöjlig att fuska på. Men det rent teoretiskt/forskningsmäsiga kan vi ta någon annanstans...
Det bygger alltså inte på om det vi tycker är sant eller inte, utan bara hur vi på en omedveten nivå värderar vissa saker.

Ta det som lite tidsfördriv som samtidigt kan ge lite självinsikt.

https://implicit.harvard.edu/implicit/sweden/selectatest.jsp

Hade ungefär samma resultat som jag misstänkte, utom på etnicitet. Trodde jag skulle hamna på "medelstark blablabla för vita framför svarta" men det vart stark. Är jag en vrålrasse utan att jag vet om det tro :va

Jag ogillar tjockisar och det visade sig stämma :hihi

Jag är tydligen negativ i större eller mindre grad till bl.a.: Tjockisar, gammla, kvinnor i karriären, fula människor, muslimer, militärindustrin och GWB.

I ärlighetens namn kanske inte så överraskande men min gloria behöver nog putsas upp lite.

Back