Förtal och ärekränkning?

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Hej!!

Jag behöver lite råd från er! Ska bara varna att det handlar om hästar, till viss del, men framförallt om man kan anmäla någon för förtal eller liknande och i så fall hur man går till väga.

Till storyn bakom:

Jag och en kompis har hästar och har haft hästarna i samma stall ett tag. De här hästarna är fullblod, alltså motsvarande turbokonverterade R1:or i hojvärlden. De är inget man sätter en nybörjare på och jävligt dyra i drift:tungan

Iaf, så har en tjej som vi trodde var vår kompis spridit falska anklagelser via internet (bukefalos.com - hästvärldens motsvarighet till sporthoj.com) där hon påstår att vi vanvårdar våra hästar, att de inte får tillräckligt med mat och är magra och massa annat. Hon har lagt upp det på ett sånt sätt att hon såklart fått mycket sympati från andra på "bukefalister" och det här har debatterats där utom vår vetskap en längre tid, sedan i oktober närmare bestämt. Under tiden har vår "kompis" fortsatt att umgås med oss och låtsats som ingenting.

Detta är såklart väldigt allvarliga saker, speciellt då det inte är sant. På galoppträningar i höstas fick vi tom höra av andra galoppmänniskor att våra hästar var feta och behövde banta, annars skulle de inte vinna några löp. Hennes bild av det hela är som sagt helt felaktig.

Jag vet som sagt att inget av det hon påstått är sant, och att hon förmodligen gjort det här för att hon är avundsjuk eller för att hävda sig själv. Hon har hela tiden försökt trycka ner mig och min stallkompis och det här var väl det värsta hon kunde komma på eftersom hennes tidigare försök inte fungerat. Det här är inte första gången hon hittar på lögner på internet heller. Hon har bla försökt framställa sig själv som en betydligt skickligare ryttare än hon egentligen är. Hon har förfalskat bilder och påstått sig vara redo för 140cm klasser (som är internationell nivå, typ som om jag skulle påstå att jag är lika bra på att köra hoj som Rossi), när hon i själva verket inte är felfri i 100cm klasser. Detta har ju ändå handlat om henen själv och jag har inte brytt mig, men nu har det ju gått över till att hon försöker framställa oss som djurplågare.

När jag fick veta detta igårkväll, och läste den här tråden som hon lagt upp på bukefalos.com, så ringde jag henne och konfronterade henne. Hon låtsades först inte komma ihåg det, sedan försökte hon slingra sig en massa men vägrade erkänna att hon gjort något fel. Jag sa upp bekantskapen där och då.

Nu är jag kanske en dålig människa (speciellt eftersom jag lite göra samma sak mot henne som hon gjorde mot mig genom att prata om henne bakom hennes rygg på detta forum), men jag vill inte låta detta passera förbi utan att göra något åt saken! Jag är inte rädd för att gå vidare med detta, då jag inte har något att dölja och då hästarna absolut inte farit illa, utan snarare haft det tusen ggr bättre än många andra hästar på MÅNGA punkter. Frågan är bara, kan jag gå vidare med det, och i så fall hur?

Tacksam för svar!

Last edited:
Det här är inte USA så det är ytterst svårt att stämma någon för ärekränkning. Det där är en petitess. Tryck till männskan eller gilla läget.

Jepp det hon gjort klassas som förtal enl brottsbalken kap5
Skulle ringa o göra polisamälan om förtal o i den hänvisa till just BB kap5

"För att räknas som förtal ska uttalandet skada en levande människas (om död se 4 §) anseende hos andra, med hänsyn tagen till den krets offret tillhör"

lite bra länkar o info
https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1
https://lagen.nu/begrepp/Förtal

Inget blir bättre av att kriga med idioter. Släpp det och låt folk skapa sig en uppfattning utifrån vad de ser i verkligheten. Det är nog rätt få som bryr sig om vad som kräks ut på diverse nätforum.

Som lekman tycker jag att du helt klart borde kunna gå vidare, hon har ju uppenbarligen haft ett uppsåt att sprida väldigt negativa falska utsagor om er och era hästar. Samla ihop alla bevis du har, både på det hon har sagt och att era hästar mår bra och lämna det till polisen. Tex spara ner tråden/trådarna på Bukefalos, få yttranden från veterinärer, yttranden från domare vid tävlingar ni har ställt upp i osv. Det räcker ju för en van hästmänniska att på håll titta på en häst för att se hur den mår, en sjuk/undernärd häst har ju ingen glans i pälsen, rör sig inte på samma sätt osv. Ja, du vet ju själv :)

Prata gärna med dom som driver Bukefalos också så att hon inte tar bort tråden, ändrar sina inlägg eller liknande. Jag vet inte vad det finns för spårbarhetsfunktioner i deras forum, och det vore ju trist om bevisen mot henne försvann.

Djurplågeri är allvarliga saker och att då sitta och hitta på en massa saker urvattnar ju begreppet en hel del, och kanske gör att riktiga djurplågare slinker igenom, vargen kommer-fenomenet så att säga.

Lycka till! :)

//G. Ammal hästmänniska med 12 år i sadeln

Det här är inte USA så det är ytterst svårt att stämma någon för ärekränkning. Det där är en petitess. Tryck till männskan eller gilla läget.

Så vitt jag vet stämmer man inte nån i Sverige på samma sätt som i USA då det gälller detta brott.

Här polisanmälar man det och låter åklagaren sköta det har jag förmig.

Sen är det mycket svårt att få nån fälld ... fast det beror väl mest på vilken åklagare man får.
Svenska rättssystemet är ett lotteri tyvärr :(

Hästfolk och hundfolk är dumma i huvet nå djävulskt.

Det formligen haglar in anmälningar och motanmälningar för vad folk skriver om varandra på fejjan, bloggar och i forum.

Gemensam nämnare är att dom är kvinnor (eller bögar) håller på med hästar eller hundar.

Förtal behöver inte innebära lögner. Det räcker med att någon sprider negativ information om dig, sann eller falsk, som på något sätt förstör för dig eller din verksamhet.
Innan du polisanmäler bör du nog själv leta lite bevis och summera ihop hur mycket skada hon faktiskt gjort så du ser om det ens är värt att anmäla.

Jepp det hon gjort klassas som förtal enl brottsbalken kap5
Skulle ringa o göra polisamälan om förtal o i den hänvisa till just BB kap5

"För att räknas som förtal ska uttalandet skada en levande människas (om död se 4 §) anseende hos andra, med hänsyn tagen till den krets offret tillhör"

lite bra länkar o info
https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1
https://lagen.nu/begrepp/Förtal

Tusen tack! Ska läsa igenom det hela:tummenupp

Förtal behöver inte innebära lögner. Det räcker med att någon sprider negativ information om dig, sann eller falsk, som på något sätt förstör för dig eller din verksamhet.
Innan du polisanmäler bör du nog själv leta lite bevis och summera ihop hur mycket skada hon faktiskt gjort så du ser om det ens är värt att anmäla.

Tack för tipset! Skla försöka samla så mycket jag kan och sen får vi se hur det hela slutar.

Jag har ju tänkt starta ett företag som ska föda upp och sälja tävlingshästar, och det här kommer ju kunna sätta rejäla käppar i hjulet för mig och min verksamhet!:huvet

Som lekman tycker jag att du helt klart borde kunna gå vidare, hon har ju uppenbarligen haft ett uppsåt att sprida väldigt negativa falska utsagor om er och era hästar. Samla ihop alla bevis du har, både på det hon har sagt och att era hästar mår bra och lämna det till polisen. Tex spara ner tråden/trådarna på Bukefalos, få yttranden från veterinärer, yttranden från domare vid tävlingar ni har ställt upp i osv. Det räcker ju för en van hästmänniska att på håll titta på en häst för att se hur den mår, en sjuk/undernärd häst har ju ingen glans i pälsen, rör sig inte på samma sätt osv. Ja, du vet ju själv :)

Prata gärna med dom som driver Bukefalos också så att hon inte tar bort tråden, ändrar sina inlägg eller liknande. Jag vet inte vad det finns för spårbarhetsfunktioner i deras forum, och det vore ju trist om bevisen mot henne försvann.

Djurplågeri är allvarliga saker och att då sitta och hitta på en massa saker urvattnar ju begreppet en hel del, och kanske gör att riktiga djurplågare slinker igenom, vargen kommer-fenomenet så att säga.

Lycka till! :)

//G. Ammal hästmänniska med 12 år i sadeln

Tack så hemskt mycket! Jag skulle gladeligen ta emot vilken inspektör som helst, vilken dag som helst. Min hästar mår finfint, är kanske lite ledsna för att de inte kan träna terräng i det h är vädret, men annars mår de hur bra som helst:banana

Last edited:
Hästfolk och hundfolk är dumma i huvet nå djävulskt.

Det formligen haglar in anmälningar och motanmälningar för vad folk skriver om varandra på fejjan, bloggar och i forum.

Gemensam nämnare är att dom är kvinnor (eller bögar) håller på med hästar eller hundar.

Glöm för fan inte kattfolk :mattias

TS; Fixa en besiktning/kontroll av djurtillsynen från en djurskyddsinspektör, med största sannolikhet är det något som din kommun kan ordna. Kanske inte gratis, men säkerligen inte dyrt.
När du har papper på att du inte vanvårdar dina djur så gör du en tråd om det på Bukefalos och hänvisar till tidigare tråd där människor har fått se en påhittad sida av dig och dina djur.

Det behöver inte vara svårare än så.

Edit/ Efter det kan du ju göra en polisanmälan för då har du ju verkligen torrt på fötterna kan man hoppas.

Beroende på kreativ förmåga borde du tänka ut nåt (lagligt) sätt att hämnas på istället. Rättsväsende i all ära men inget slår en riktigt skruvad & uttänkt hämnd.

Beroende på kreativ förmåga borde du tänka ut nåt (lagligt) sätt att hämnas på istället. Rättsväsende i all ära men inget slår en riktigt skruvad & uttänkt hämnd.
Du menar byta ut innehållet i Klick-tuben mot kontaktlim istället? :cdevil

Risken finns ju att en ny tråd på Bukefalos bara blir en pajkastningstråd, det är inget fenomen som är unikt för Sporthoj... :rolleyes:

Finns det inga moderatorer på Bukefalos (vilket jävla namn) som kan banna tokkjerRinGen och sen låsa tråden? Lås hennes IP samtidigt så...

Det lär svida mer för en sån attentionwhore... :fakta :mattias

Förtal

Det finns ett par bra citat kring detta, min favorit är nog:
-"Arguing over the internet is like competing in the paralympics - even if you win you're still a retard"... Din vän verkar bevisa detta väl.

Till sakfrågan: Rent juridiskt kan detta klassas som förtal och förtal behöver inte ens vara osant. Ett exempel är Jan Axelsson (grundaren av Flashback) som dömdes för förtal för att han publicerade domar med uppgifter om våldtäcktsmän. Trots att det var offentliga handlingar han tryckte i en tidning ansågs det vara förtal.

I ditt fall skulle jag fundera på om du gör detta av personliga skäl eller affärsmässiga skäl. Om det är av personliga skäl så tror jag inte du har något att vinna. Polisen lär knappast prioritera frågan så du kommer ha en bitter process som rullar i flera år och i slutet får du kanske några hundralappar för besväret. Förlorad arbetstid lär kosta dig mycket mer.

Om du däremot anser att detta drabbar dig ekonomiskt (läs: om din satsning på hästar är på hög nivå och ett skadat rykte påverkar dina möjligheter) så skulle jag kontakta en advokat. Normalt har du rättsskydd i hemförsäkringen som täcker en del av kostnaderna. I detta fall kan du driva en civilrättslig process där du alltså stämmer personen utan att polisen behöver mala i sina kvarnar. För att detta skall fungera måste du tydligt kunna påvisa att du drabbats negativt utav påståendena, huruvida de är sanna eller ej blir då av sekundärt intresse. Tänk dock på att om du förlorar en civilrättslig process så får du ta alla rättegångskostnader.

Min slutsats är att mytomaner hanteras bäst genom utfrysning och exponering, inte genom att spela deras spel. Förklara sakligt vad som hänt på forumet och opinionen vänder snabbt. Mytomaner gillar inte att bli granskade och drar sig snabbt undan när sanningen är på väg ikapp dem. Det måste finnas fler på bukefalos som känner dig och kan backa upp din story, lite bilder gör alltid nytta om inte annat. Jag kan förstå viljan att statuera exempel men om du vill hämnas så lär sanningen göra mer ont än böter...

Det finns ett par bra citat kring detta, min favorit är nog:
-"Arguing over the internet is like competing in the paralympics - even if you win you're still a retard"... Din vän verkar bevisa detta väl.

Till sakfrågan: Rent juridiskt kan detta klassas som förtal och förtal behöver inte ens vara osant. Ett exempel är Jan Axelsson (grundaren av Flashback) som dömdes för förtal för att han publicerade domar med uppgifter om våldtäcktsmän. Trots att det var offentliga handlingar han tryckte i en tidning ansågs det vara förtal.

I ditt fall skulle jag fundera på om du gör detta av personliga skäl eller affärsmässiga skäl. Om det är av personliga skäl så tror jag inte du har något att vinna. Polisen lär knappast prioritera frågan så du kommer ha en bitter process som rullar i flera år och i slutet får du kanske några hundralappar för besväret. Förlorad arbetstid lär kosta dig mycket mer.

Om du däremot anser att detta drabbar dig ekonomiskt (läs: om din satsning på hästar är på hög nivå och ett skadat rykte påverkar dina möjligheter) så skulle jag kontakta en advokat. Normalt har du rättsskydd i hemförsäkringen som täcker en del av kostnaderna. I detta fall kan du driva en civilrättslig process där du alltså stämmer personen utan att polisen behöver mala i sina kvarnar. För att detta skall fungera måste du tydligt kunna påvisa att du drabbats negativt utav påståendena, huruvida de är sanna eller ej blir då av sekundärt intresse. Tänk dock på att om du förlorar en civilrättslig process så får du ta alla rättegångskostnader.

Min slutsats är att mytomaner hanteras bäst genom utfrysning och exponering, inte genom att spela deras spel. Förklara sakligt vad som hänt på forumet och opinionen vänder snabbt. Mytomaner gillar inte att bli granskade och drar sig snabbt undan när sanningen är på väg ikapp dem. Det måste finnas fler på bukefalos som känner dig och kan backa upp din story, lite bilder gör alltid nytta om inte annat. Jag kan förstå viljan att statuera exempel men om du vill hämnas så lär sanningen göra mer ont än böter...

Jag skrev ett svar i den här tråden och förkalrade hur allt egentligen låg till, samt lade upp bilder på samtliga hästar som påståtts vara vanvårdade. Dock inget respons i tråden...:confused:

Finns det inga moderatorer på Bukefalos (vilket jävla namn) som kan banna tokkjerRinGen och sen låsa tråden? Lås hennes IP samtidigt så...

Det lär svida mer för en sån attentionwhore... :fakta :mattias

Har kontaktat moderator, väntar på svar därifrån... suck, sånt här är så tråkigt, och onödigt! Förstår inte vad hon tjänat på att göra detta...:död

Hämnd var min absolut första tanke! Moahahhaa! Jag och min stallkamrat, som oxå huserar här på SH gnuggar hjärnknölarna för full! Funderade på att spränga hennes brevlåda, men det kändes ganska mesigt...:tungan

Last edited:
Jag skulle göra som du nu gjort konfronterat personen i fråga. Att sedan gå vidare med en process skulle jag nog hoppa över. Det är en smärtsam och dyr historia som sällan slutar som man önskar sig.

Fortsätt ta väl hand om hästarna. Tar någon upp några saker angående de "rykten" som florerat via hästforumet är det väl bara att säga som det är - någon som haft för avsikt att skada er genom att sprida felaktiga saker.

Har en syster som har hästar och jag har hört den ena sjuka intrigen efter den andra under åren som varit. Börjar seriöst fundera över hur hästfolket är funtat. I synnerhet den kvinnliga delen för man hör sällan talas om män som hugger varandra i ryggen på samma sätt som tjejerna gör. Inte bara en gång utan varje tillfälle som ges. Varför kan man undra?

Glöm för fan inte kattfolk :mattias

TS; Fixa en besiktning/kontroll av djurtillsynen från en djurskyddsinspektör, med största sannolikhet är det något som din kommun kan ordna. Kanske inte gratis, men säkerligen inte dyrt.
När du har papper på att du inte vanvårdar dina djur så gör du en tråd om det på Bukefalos och hänvisar till tidigare tråd där människor har fått se en påhittad sida av dig och dina djur.

Det behöver inte vara svårare än så.

Edit/ Efter det kan du ju göra en polisanmälan för då har du ju verkligen torrt på fötterna kan man hoppas.

Har oxå funderat på att ta ut djurskyddsinspektör. Får kontakta kommunen och se om detta är möjligt. Tyvärr upptäckte jag ju den här tråden först nu, och den var som sagt startad i oktober (Bukefalos är mycket mesigare och tråkigare än Sporthoj, varpå man inte hänger där lika ofta:yoparty) och det skulle ju kunna påstås att jag "gött upp" hästarna eller något på den tiden som gått. Dock har jag ju tävlingslistor osv från oktober november och hade hästarna varit undernärda på tävling borde överdomaren gått in tycker man!

Jag skulle göra som du nu gjort konfronterat personen i fråga. Att sedan gå vidare med en process skulle jag nog hoppa över. Det är en smärtsam och dyr historia som sällan slutar som man önskar sig.

Fortsätt ta väl hand om hästarna. Tar någon upp några saker angående de "rykten" som florerat via hästforumet är det väl bara att säga som det är - någon som haft för avsikt att skada er genom att sprida felaktiga saker.

Har en syster som har hästar och jag har hört den ena sjuka intrigen efter den andra under åren som varit. Börjar seriöst fundera över hur hästfolket är funtat. I synnerhet den kvinnliga delen för man hör sällan talas om män som hugger varandra i ryggen på samma sätt som tjejerna gör. Inte bara en gång utan varje tillfälle som ges. Varför kan man undra?

Hästmänniskor är det jävligaste släkte som existerar kan jag be att tala om.

När man kommer från hojvärlden, där alla är kompis med alla och hjälper varandra i depån och lämnar konkurrensen på banan är det en chock att komma in i hästvärlden!

Jag fick mig en ordentlig kalldusch kan jag säga när jag försökte låna en vattenhink till min häst. Jag frågade nog vid 6 olika transporter och fick bara snäsiga kommentarer tillbaka att jag fick skylla mig själv om ja va så dum så jag glömde ta med en hink...:brinnerup

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti