"Försvunna" delar hos en mc-handlare....vad skulle ni göra?

Jas-95 skrev:
Fel handlaren måste bevisa att dom har kundens tillåtelse att avyttra godset. Eller att dom skickat rek brev som inte besvarats. Då finns ett mottagnings bevis.

JB

Fel har jag inte.
Jag konstaterade att man inte har rätt att göra sig av med anförtrott gods utan vidare. Och det får man inte. Såvitt jag förstår är det väl även din uppfattning. Depositarien har naturligtvis bevisbördan för att han meddelat deponenten att denne skall hämta godset och även att den senare beretts tillfälle därtill, men det är en annan sak.

Poacher skrev:
Då skulle du bara veta vad mycket skit du skulle sitta med till slut, för isf får du ju anta att de ska ha utbytta delar osv även om de inte sagt någonting.
Är det nåt dyrare som ska hämtas försöker man ringa personen men dyker de inte upp ens då eller håller sig allmänt borta så sammlar jag då fan inte på grejorna iaf.

2år, man måste ju garva, vad kan inte hända i ett företag på den tiden.

Är ingen verkstadsexpert men om jag hade en så är det väl mitt ansvar att hålla undan "skiten?" För skiten kommer ju delvis från de som är kunder och pröjsar lönen...tror inte det är så bra för affärerna om man har en vana att sälja av delar som ägs av andra, rent jurisdiskt. Så jävla jobbigt kan det väl inte vara att meddela kunden (en gång!!) eller att helt enkelt ha som regel att man inte förvarar eller behåller utbytesdelar....???? :va

Fel av mig...det var i jan -04

Alla era kommentarer baserar sig på att företaget har accepterat att ha kvar systemet under en viss tid. Tänk om det är så att den tiden redan från början var begränsad och sedan länge tillbaka är förbi.

Då blir det inte lika lätt, eller hur !

Ankan skrev:
Fel har jag inte.
Jag konstaterade att man inte har rätt att göra sig av med anförtrott gods utan vidare. Och det får man inte. Såvitt jag förstår är det väl även din uppfattning. Depositarien har naturligtvis bevisbördan för att han meddelat deponenten att denne skall hämta godset och även att den senare beretts tillfälle därtill, men det är en annan sak.

Ok var väl lite snabb att skriva. Bortse från först meningen.

JB

Göran skrev:
Alla era kommentarer baserar sig på att företaget har accepterat att ha kvar systemet under en viss tid. Tänk om det är så att den tiden redan från början var begränsad och sedan länge tillbaka är förbi.

Också rätt. Men då måste handlaren bevisa detta.

JB

Göran skrev:

Om man inte slår in skiten i plast, säger vassego och lämnar över systemet när kunder kommer och hämtar hojen, har man inte då inte indirekt accepterat att förvara grejorna då? Vi snackar ju inte om en kemtvätt här "för inlämnade varor ansvaras högst 3 månader" el dylikt (kanske en idé??)

Jag hade i alla fall ingen sån ök när MC-varuhuset förvarade mina originalpipor

När han hämtade hojen så kanske han inte kunde ta systemet på ryggen, utan fick låta det ligga kvar hos handlaren 2 veckor....

Hur som helst sitter vi bara och spekulerar.

Det jag vill påvisa är att, utan att ha all fakta, är det svårt att tydligt kunna säga vad som är rätt och fel.

Göran skrev:
När han hämtade hojen så kanske han inte kunde ta systemet på ryggen, utan fick låta det ligga kvar hos handlaren 2 veckor....

Hur som helst sitter vi bara och spekulerar.

Det jag vill påvisa är att, utan att ha all fakta, är det svårt att tydligt kunna säga vad som är rätt och fel.

Så kan det vara! Då borde kanske handlaren ha ringt eller mailat efter två veckor och sagt att det var tajm. Har man inte gjort det och eller inte kan bevisa att man klart och tydligt hade en tidslimit så menar jag (surprise surprise :D ) att de dribblat bort något de hade ansvar för. Och då ersätter man kunden.

Jag lovar att återkomma i ärendet om någon är intresserad. It definetely aint over yet.. :4skrika :4skrika

Last edited:
Fazerfun:
fick en fundering. hur har den förra ägaren gjort med besiktningen innan det blev vartannat år man skulle besiktiga?

enligt din text i "hoj" så är det en -94.
borde den då inte ha besiktigats inom dessa 2 år som originalsystemet legat på firman??
och således klarat besiktningen?
borde inte även du få igenom den med slip-on systemet på?

sen att man kan tycka att det är dina grejjer osv...

har du kvitto där det står att original systemet ingår i priset så e det ju för fan han som sålde hojjens problem...ring upp han o be han skaffa fram systemet som ingick i köpet..det e ju ditt o det har du betalat för...

RING O SKÄLL O GNÄLL det funkar..
om det inte gör det så be han skicka tillbaka 4 laxar till ditt konto....

friction skrev:
Fazerfun:
fick en fundering. hur har den förra ägaren gjort med besiktningen innan det blev vartannat år man skulle besiktiga?

enligt din text i "hoj" så är det en -94.
borde den då inte ha besiktigats inom dessa 2 år som originalsystemet legat på firman??
och således klarat besiktningen?
borde inte även du få igenom den med slip-on systemet på?

sen att man kan tycka att det är dina grejjer osv...

Vettig synpunkt. För det första ett förtydligande (som gör det hela mer knepigt för handlaren...): hojen förvärvades 2004-05-25 av den förre ägaren. Senaste besiktning var 030602 och då antar jag att origsystemet satt på. I sommar är det dags igen med andra ord...

jo, jag kanske får igenom den men fan vet...jag vill ha origsystemet ändå. Dels har jag betalat för det och dels vill jag ha hojen i komplett originalskick. Det börjar bli rätt ovanligt för den här modellen.

Jag kan under alla händelser inte kräva nåt av handlaren, det måste han jag köpte hojen av göra.

janoshki-jonaz skrev:
har du kvitto där det står att original systemet ingår i priset så e det ju för fan han som sålde hojjens problem...ring upp han o be han skaffa fram systemet som ingick i köpet..det e ju ditt o det har du betalat för...

RING O SKÄLL O GNÄLL det funkar..
om det inte gör det så be han skicka tillbaka 4 laxar till ditt konto....

det har jag och visst, det är hans problem. Frågan är om handlaren inser att det även är hans problem..det verkade inte så när jag ringde.

Hmm

Helt klart är de killen du köpte grejerna av som måste ordna detta. Han har ju sålt en sak till dig som du inte kan tillhandahålla, dvs en form av lurendrejeri även fast säljaren kör ett ärligt race. De lättaste är ju om killen som sålde grejerna gör rätt för sig och tex. gör avdrag på priset. När du skriver originalsystem vad menar du då? Är de en liten sak eller en hel motor?

Jag förstår inte problemet. Trodde säljaren att en Mc firma skulle förvara ett avgassystem i två år på hyllan helt gratis??? Lagerplats kostar och det man inte omsätter 6ggr(lite olika beroende på branch) per år är sk "hyllvärmare" dessa kostar varje företag och måste elimineras. Klart dom kastar skrotet eller säljer det till någon eftersom ägaren inte visat intresse av det på två år.

Det du borde göra är att kräva säljaren på ett system eller pruta ett par spänn på hojen, eftersom det som skulle ingå i köpet inte fanns. Bekymmra inte dej själv med att ringa butiken låt säljaren jobba på det problemet.

Qwerty skrev:
Jag förstår inte problemet. Trodde säljaren att en Mc firma skulle förvara ett avgassystem i två år på hyllan helt gratis??? Lagerplats kostar och det man inte omsätter 6ggr(lite olika beroende på branch) per år är sk "hyllvärmare" dessa kostar varje företag och måste elimineras. Klart dom kastar skrotet eller säljer det till någon eftersom ägaren inte visat intresse av det på två år.

Det du borde göra är att kräva säljaren på ett system eller pruta ett par spänn på hojen, eftersom det som skulle ingå i köpet inte fanns. Bekymmra inte dej själv med att ringa butiken låt säljaren jobba på det problemet.

Problemet är att jag saknar en grej som jag pröjsat för. Det handlar om 1 år och jag vet inte vad han tänkte på (än).

Jag fattar att man inte kan lagra alla utbytesdelar mm på en verkstad, det skulle ju gro igen direkt. Men då måste man hantera det på ett juste sätt.

Rent juridiskt kan man faktiskt inte sälja andras prylar rakt upp och ned som man en gång valt att förvara. Inte utan ett avtal eller annat medgivande från ägaren. Alt. är att man kan bevisa att man försökt nå ägaren, talat om vad som gäller och man inte får någon respons. I det här fallet är grejorna bara borta.

Men visst, det är ju säljaren som måste ta det med handlaren. Jag kan ju inte ställa några krav på handlaren

Last edited:
Faktum är att det är bara en sak av allt detta som du faktiskt vet, han som sålde hojen till dej har inte uppfyllt sin del av affären.
Kräv att priset sänks och var glad över hojen. :tummenupp

?

Nu fattar jag inte...köpte du hojen för ett år sedan och nu tar du kontakt med den förra ägaren?

Jag har ju å andra sidan lite svårt att fatta hur man kan köpa en hoj där säljaren säger att "jovisst, originalsystemet ligger hos handlare ditt&datt sedan två år" utan att först kolla att det stämmer.

-Men så är jag ju en jävligt paranoid jävel iofs....

Vid en privat affär ska köparen ta med sig all prylarna direkt annars kan säljaren göra vad han vill med dem. gäller inte detta om ma köper från en handlare. 2 år är lång tid

herregud ta i med hårdhandskaran...ring upp säljaren till motorcykeln o säg till ordentligt funkar inte det så banka in knäna på han...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!