"Försvunna" delar hos en mc-handlare....vad skulle ni göra?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte ju en gixxer nyligen, privat. Säljaren köpte den sin tur av en etablerad Suzukihandlare norr om stan för två år sedan. När jag nu ringer för att kolla när jag kan hämta originalsystemet så är det...."borta". :va

Den jag pratade med menade att "han som köpte hojen hämtade typ aldrig ut systemet och det här är ju inget museum. Så fan vet var det har tagit vägen, vi har det inte i alla fall". På frågan om det inte hade varit smart att informera han som faktiskt ägde systemet att det var väck så blev svaret "du, vi slussar ut 300 hojar här varje år, det är delar och fan och hans moster. Vi har inte tid att sitta och jaga folk som inte hämtar ut sina grejor. Det var ju två år sedan, vi kan inte ha koll på allt" :mad: :mad: :huvet

Nä just det...jävla :kocko :kocko vet inte om det bara är jag men jag blir skitförbannad, både på attityden och beteendet. i praktiken har de sålt något som tillhör faktiskt tillhör mig. Hur fan ska man agera?
 
Tja, det är killen du köpte hojen av som vart slö. Tror inte någon mc-firma är särskilt intresserad av att vara "avgas-rörsförvaring" annat än en väldigt kort period. Tycker de har en rätt giltig förklaring, hade nån lämnat skrot hos mig och inte hört av sig på två år, hade jag nog sulat iväg det också.
 
Ta kontakt med KGK Suzuki till att börja med. Har firman skickat tillbaka delarna så är det troligen hit, men stod det verkligen med i dina papper att originalsystem skulle ingå i köpet?
 
Du har gjort en privat affär med en person. Företaget är inte på något sätt inblandad i den.
Om det i ditt köpekontrakt står att det skall ingå ett originalsystem, så är det upp till säljaren att fixa fram ett sådant. Gör det inte det, så sitter du på pottan.
Du kan inte kräva företaget på något.
 
Hmm, okej....

MC firman kunde kanske ha varit ödmjukare i sin förklaring om det nu lät som du skriver.
Men jag som alla andra ovan här anser inte att de har gjort ett dugg fel.
Har den förra ägaren inte hämtat sitt orginalsystem på 2år så skulle inte jag heller ha haft det kvar, jag skulle sålt det!

//Niklas
 
oFFkeFF skrev:
Tja, det är killen du köpte hojen av som vart slö. Tror inte någon mc-firma är särskilt intresserad av att vara "avgas-rörsförvaring" annat än en väldigt kort period. Tycker de har en rätt giltig förklaring, hade nån lämnat skrot hos mig och inte hört av sig på två år, hade jag nog sulat iväg det också.


Det kan jag hålla med om och självfallet kommer jag att ta upp det med honom. Firman har ju inga förpliktelser gentemot mig men däremot mot honom som ägare (numera fd) till systemet.

Hade du lämnat ditt skrot hos mig så hade jag i alla fall försökt få tag i dig för att berätta läget. Man har fanimej ingen rätt att slänga eller sälja prylar som tillhör någon annan om man väl gått med på att förvara dem i första läget.

Eller?
 
Göran skrev:
Du har gjort en privat affär med en person. Företaget är inte på något sätt inblandad i den.
Om det i ditt köpekontrakt står att det skall ingå ett originalsystem, så är det upp till säljaren att fixa fram ett sådant. Gör det inte det, så sitter du på pottan.
Du kan inte kräva företaget på något.

Ok, det inser jag också. Säljaren kommer att få höra av mig, helt klart.

Det som stör mig är attityden. Av någon anledning går handlaren med på att förvara systemet, säkert via en muntlig deal. Då tycker jag det hör till vanlig jävla anständighet att man informerar ägaren att man tröttnat på att vara lager och att grejorna åker om det inte hämtas ut. Man behöver inte göra ett projekt av det, ett telefonsamtal eller mail räcker. Men inte ens det har man orkat.
 
fazerfun skrev:
Ok, det inser jag också. Säljaren kommer att få höra av mig, helt klart.

Det som stör mig är attityden. Av någon anledning går handlaren med på att förvara systemet, säkert via en muntlig deal. Då tycker jag det hör till vanlig jävla anständighet att man informerar ägaren att man tröttnat på att vara lager och att grejorna åker om det inte hämtas ut. Man behöver inte göra ett projekt av det, ett telefonsamtal eller mail räcker. Men inte ens det har man orkat.

Problemet är nog lite trickigt. Köparen har inte tagit med sig eller hämtat system, dvs han har inte flyttat det ifrån stället för försäljningen. Detta kan ev vara ett juridiskt problem som gör att han nu längre inte kan anses som ägare till systemet.
Vad företaget har lovat köparen är svårt att veta och bevisa.

Se till så att han som sålde hojen till dig reder ut detta med företaget. Det är inte din huvudvärk.
 
Vi har samma situation här på företaget. Vi kastar aldrig något som tillhör en kund. Man måste underätta kunden med ett rek brev innan man kastar något. Eller alternativt att kunden godkänner att man säljer eller kastar det. Dock måste man spara detta som en värdehandling. Men visst har det hänt att saker ändå "kommit bort" Då ersätter vi givetvis kunden.

Nu har du som sagts tidigare gjort en privat affär. Alltså affären är mellan dig och säljaren, inte butiken. Men den som du köpte hojen av har rätt att få sitt avgassystem från butiken, såvida dom inte kan bevisa att dom har en underskrift eller dylikt som bevisar att dom fick avyttra systemet. Dock kan dom komma att begära lagerhyra för delen under den aktuella perioden. Men det behöver ni inte säga.

Byter man som företag ut en del skall den trasiga eller utbytta delen tillhandahållas kunden såvida det inte handlar om ett garantiärende.


JB
 
fazerfun skrev:
Hade du lämnat ditt skrot hos mig så hade jag i alla fall försökt få tag i dig för att berätta läget. Man har fanimej ingen rätt att slänga eller sälja prylar som tillhör någon annan om man väl gått med på att förvara dem i första läget.

Eller?

Helt korrekt.
Handlaren borde ha kontaktat ägaren först och berett honom möjlighet att hämta sytemet. Först om han inte hörs av och hämtar det får handlaren göra sig av med godset.
Tillämpligt lagrum: Handelsbalken 12:6
 
Håller med, 2år!
Jag jobbar på en verkstad och ibland glömmer folk grejor eller hämtar dem inte, vad ska man göra då?

Nä, klanterier från köparen, sånt ointresse skulle då jag tolka som att han inte ville ha systemet alls.
 
Göran skrev:
Problemet är nog lite trickigt. Köparen har inte tagit med sig eller hämtat system, dvs han har inte flyttat det ifrån stället för försäljningen. Detta kan ev vara ett juridiskt problem som gör att han nu längre inte kan anses som ägare till systemet.
Vad företaget har lovat köparen är svårt att veta och bevisa.

Se till så att han som sålde hojen till dig reder ut detta med företaget. Det är inte din huvudvärk.

Hmm...du har en poäng. Vet som sagt inte vad säljaren och handlaren hade för deal men det låter osannolikt att han kunnat förvara det utan handlarens medgivande. Visst, det är bara säljaren som kan reda ut det men detär tråkigt när det blir en massa strul. Hur fan gör jag på besiktningen om en månad? Lägger i Svinto i slutburken?

När jag bytte burkar på min Fazer på MC-varuhuset så tog de hand om originalpiporna med muntliga överenskommelsen "hämta dom när du har tid. Vi hör av oss om vi inte har plats för dem". Ny hoj iofs men det avspeglar ändå en viss attitydskillnad till vad som är mitt och ditt.
 
Ankan skrev:
Helt korrekt.
Handlaren borde ha kontaktat ägaren först och berett honom möjlighet att hämta sytemet. Först om han inte hörs av och hämtar det får handlaren göra sig av med godset.
Tillämpligt lagrum: Handelsbalken 12:6

Fel handlaren måste bevisa att dom har kundens tillåtelse att avyttra godset. Eller att dom skickat rek brev som inte besvarats. Då finns ett mottagnings bevis.

JB
 
Poacher skrev:
Håller med, 2år!
Jag jobbar på en verkstad och ibland glömmer folk grejor eller hämtar dem inte, vad ska man göra då?

Nä, klanterier från köparen, sånt ointresse skulle då jag tolka som att han inte ville ha systemet alls.

Du ringer eller mailar Poacher! Du har ingen rätt att sälja andras prylar rakt upp och ned utifrån vad du tror eller gissar? I annat fall bör du säga nej till att förvara grejor öh.
 
Jas-95 skrev:
Fel handlaren måste bevisa att dom har kundens tillåtelse att avyttra godset. Eller att dom skickat rek brev som inte besvarats. Då finns ett mottagnings bevis.

JB
Då skulle du bara veta vad mycket skit du skulle sitta med till slut, för isf får du ju anta att de ska ha utbytta delar osv även om de inte sagt någonting.
Är det nåt dyrare som ska hämtas försöker man ringa personen men dyker de inte upp ens då eller håller sig allmänt borta så sammlar jag då fan inte på grejorna iaf.

2år, man måste ju garva, vad kan inte hända i ett företag på den tiden.
 
fazerfun skrev:
Du ringer eller mailar Poacher! Du har ingen rätt att sälja andras prylar rakt upp och ned utifrån vad du tror eller gissar? I annat fall bör du säga nej till att förvara grejor öh.
jamen för sjutton 2år
 
Jas-95 skrev:
Vi har samma situation här på företaget. Vi kastar aldrig något som tillhör en kund. Man måste underätta kunden med ett rek brev innan man kastar något. Eller alternativt att kunden godkänner att man säljer eller kastar det. Dock måste man spara detta som en värdehandling. Men visst har det hänt att saker ändå "kommit bort" Då ersätter vi givetvis kunden.

Nu har du som sagts tidigare gjort en privat affär. Alltså affären är mellan dig och säljaren, inte butiken. Men den som du köpte hojen av har rätt att få sitt avgassystem från butiken, såvida dom inte kan bevisa att dom har en underskrift eller dylikt som bevisar att dom fick avyttra systemet. Dock kan dom komma att begära lagerhyra för delen under den aktuella perioden. Men det behöver ni inte säga.

Byter man som företag ut en del skall den trasiga eller utbytta delen tillhandahållas kunden såvida det inte handlar om ett garantiärende.


JB

:tummenupp Precis som mening....handlaren har självfallet inga förpliktelser mot mig men helt klart mot den man sålde hojen till. Jag hävdar med bestämdhet att man inte kan sälja någon annans egendom utan ägarens tillåtelse, speciellt inte om man gått med på att förvara grejorna.
 
Poacher skrev:
Då skulle du bara veta vad mycket skit du skulle sitta med till slut, för isf får du ju anta att de ska ha utbytta delar osv även om de inte sagt någonting.
Är det nåt dyrare som ska hämtas försöker man ringa personen men dyker de inte upp ens då eller håller sig allmänt borta så sammlar jag då fan inte på grejorna iaf.

2år, man måste ju garva, vad kan inte hända i ett företag på den tiden.

Haha det har vi!! Och vi kastar eller säljer av det också. Vi brukar sträcka oss till att enbart ringa kunden. Men kommer sedan en kund och vill hämta ut delen så får vi stå där med "långnäsa" Bara att ersätta kunden.

JB
 
Jas-95 skrev:
Haha det har vi!! Och vi kastar eller säljer av det också. Vi brukar sträcka oss till att enbart ringa kunden. Men kommer sedan en kund och vill hämta ut delen så får vi stå där med "långnäsa" Bara att ersätta kunden.

JB
ok, OM de redan äger dem och har kvitto, då blir det att ersätta om inget annat anger någon speciell maxtid.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top