Försvinnande koppling KTM 525exc -03

  • Thread starter Thread starter Taz
  • Start date Start date

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Jag har ett litet dilemma.

Jag ska försöka beskriva det så förståeligt som möjligt.

Utgångsläge:
Hojen är varm,
Kopplingen fungerar normalt,
Växlar upp till en högre växel, ex 4:an, ganska lågt varv.
Fullgaspåslag från lågt varv och hela vägen upp genom registret.
Vid växling, då har kopplingen sjunkit in nästan ända in till styrhandtaget.

Det tar upp till någon km innan den slappnar av och kommer ut igen.

Någon som upplevt något liknande och kan berätta vilka åtgärder jag ska vidta?
 
Det är hydraulkoppling på den, alldeles säkert är det dags att renovera - prata med Karlströms i Sala så trollar de fram delar åt dig på 5 röda. :)

Du har en kolv med tätningar uppe vid pumpen...skulle lägga en slant på att problemet sitter där.

Luftningen är lite lurig, du måste lufta bakvägen, greja en stor sköljspruta att trycka i vätskan via luftningsnippeln.

/J
 
Det är hydraulkoppling på den, alldeles säkert är det dags att renovera - prata med Karlströms i Sala så trollar de fram delar åt dig på 5 röda. :)

Du har en kolv med tätningar uppe vid pumpen...skulle lägga en slant på att problemet sitter där.

Luftningen är lite lurig, du måste lufta bakvägen, greja en stor sköljspruta att trycka i vätskan via luftningsnippeln.

/J
Tack för ett snabbt svar...

Men hur kan ett gaspåslag påverka den övre pumpen så mycket att den sjunker in? För det är enbart vid gaspåslag som det händer. Precis som om man skulle ha tryckt in kopplingshandtaget och så kommer det inte ut igen... Men som sagt. Innan jag gör gasningen... då är kopplingen helt normal.
 
Tja, har en kopplingsfråga, jag har lite olja i men koppling, måste jag trycka det bakvägen eller är det bara att fylla på i behållaren?..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top