Förstora hål

Är det bara jag som aldrig kommer köpa en hoj av "Jimmie DK"?

Borra i ramen? Seriöst...

Hoppar in här lite TS har ju redan fått bra svar i ursprungsfrågan.

Var köper man dessa fantastiska Dormer-borr? jag är också trött på skit borr. (TS du behöver inte kolla på svaret du behöver inga borr :tummenupp)

Sen måste jag kommentera inlägg #5 "Nu har jag inte läst hela tråden" efter 4st korta inlägg :D

lite ot men om man köper biltema borrar (cobolt dom där flerfärgade) så funkar de kalas om man kan borra riktigt.
låg hastighet, tryck samt skärvätska..(gäller alla borrar)
har haft mina i 2-3 år och dom minsta har gått av= mitt fel.
nån av dom största har använts lite fel oså så dom är mindre bra.

Ser fint ut.

Men jag förstod inte det med att du limmade röret/bussningen :va

Om du limmade fast röret i originalaxel så kommer du ju inte få ur axeln ur ramen.

Eller limma du röret i svingen?

Jag limmade det förkortade svingarmsröret utanpå hydraulröret så att båda rören blir "ett" stycke. Sedan stack jag bara igenom originalaxeln genom röret (när jag stoppat röret i svingen).

Är det bara jag som aldrig kommer köpa en hoj av "Jimmie DK"?

Borra i ramen? Seriöst...

Knappast ekonomiskt försvarbart att köpa en DK reggad cykel om man har adress i Sverige med tanke på avgifterna, så det är du nog inte ensam om att avstå.

Lösningen på problemet är uppenbarligen heller inte att borra i ramen. Det är min smala lycka att det finns folk som vet bättre än mig själv, och dessutom kan ge ett användbart svar.

Jag limmade det förkortade svingarmsröret utanpå hydraulröret så att båda rören blir "ett" stycke. Sedan stack jag bara igenom originalaxeln genom röret (när jag stoppat röret i svingen).

Jahaaa =)

Jag tänkte väll det :D.

Sen ni som vill borra mycket så får ni en formel så ni kan räkna hastighet.
Eftersom jag inte vet mm/min så går jag efter de "vanligaste" på 20mm/min (Snabbstålsborr)

Iaf..

Vc(20mm/min)*1000/pi(3.14)/Diametern på borret.
Så med ett 20mm borr så blir det..
20000/3,14/20=318varv/min
:tummenupp

Snabbstålsborrar.......

Det är inte borrarna som är problemet vid borrning med handhållen borrmaskin.....utan borrmaskinen och borraren.

För att du ska kunna nyttja en borr till fullo krävs...
- Rätt skärhastighet för varje diameter och material......
- Rätt matning i förhållande till borrdiametern och material...
- Rätt borr för varje typ av borroperation och material....
- Stabil infästning av objektet som skall bearbetas....
- Stabil infästning av borret i maskinen.........
- Stabil infästning av borrmaskinen......
- Adekvat kylning av operationen......

Hur många av dom parametrarna uppfyller du hemma med en handborrmaskin och dessutom med en kolstålsborrar ....?

OM du ska borra nått hemma så är LÄGSTA nivå en borrmaskin i STATIV, det går oftast att använda stativ även på större objekt.
Tänk bara till hur du kan fästa stativet i objektet, endast fantasin sätter dina gränser.

När det gäller skärhastighet så beror den på så många olika parametrar att en handborrmaskin med två hastigheter blir en STOR kompromiss.

Ta reda på några olika värden beroende på diameter och material så du kan referera till, du kan komma ganska nära.

När det gäller borrar så behöver du inte "Dormerkvalitet" hemma, du kan inte utnyttja den och då blir det bara "dyrt". Men det finns alternativ som är "bra" till rimliga pengar, dessa anvder jag med fullt godkänt resultat både tekniskt och livslängdsmässigt men framförallt prismässigt.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Snabbstalsborr-HSS1/

Snabbstålsborr HSS
Titanbelagda, med krysslipad spets och extra lång livslängd. Titanbeläggningen bildar en effektiv värmespärr och ger bättre skärdata. DIN 338. Borr med Ø 1–5 mm säljs parvis. Resterande säljs styckvis.
Ø mm Pris
1,0 8,90
6,0 12,90

/KentW

Det är inte borrarna som är problemet vid borrning med handhållen borrmaskin.....utan borrmaskinen och borraren.

När det gäller skärhastighet så beror den på så många olika parametrar att en handborrmaskin med två hastigheter blir en STOR kompromiss.

/KentW

Oj! Två hastigheter, får nog slänga min gamla metabo då:D

Men allvarligt, ok man käkar en del borr i onödan men man kommer långt men en enkel laddmaskin om man bara är hyfsat försiktig.

Massa bra text.

/KentW

Jag hade en stridsvagnsförare från irak på ett av mina f.d jobb som menade; Större borr = Högre hastighet. Vem tror du var den person som kom in och hämtade nya borrar hos mig stup i kvarten?:D

Dessvärre var det ingen annan som hade ifrågasatt honom innan när han stod med "14" borr på maxvarv med makita-stor-slagborr-aset så borret studsade i hålet..

ot:Han körde truck som om det var en stridsvagn:D han lyckades göra många hål i portar väggar och nästan i medarbetare. Skön snubbe

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick