Förstora hål

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag behöver förstora ett par hål i ramen, där axeln till svingen går igenom. Har för mig att orginalaxeln är 16mm och den nya som ska i är 20mm. Dock hade jag ingen vanlig 20mm metallborr, så jag knatade över till en vän för att spana in hans sortiment. Inte heller han hade någon 20mm borr, utöver något han kallade "pladebor" (fritt översatt plåtborr) i två modeller. Den ena är helt konformad och den andra är konad i steg. En snabb sökning på internet gav fina bilder hos biltema, för att illustrera utseendet.
19-284_m.jpg

Den andra borren var utan steg, dvs. helt slät. Kan en sådan användas eller bör man använda något annat? Kanske rent av helst spänna upp ramen i en pelarborr eller liknande för att vara 100 på att hålet blir rakt?
Kanske ska nämna att ramen inte är i alu som fräsiga sporthojar utan i stål.

Jag tror det blir knepigt...
Är väl bara att få fram en vanlig borr, låna nånstans!

Jag tror det blir knepigt...
Är väl bara att få fram en vanlig borr, låna nånstans!

Det lutar åt det ja. Ju mer jag stirrar på bilden och tänker över uttalandet om plåtborr så ser den ut till att vara till håltagning i just (tunn)plåt och inte för att borra hål i något som faktiskt är relativt tjockt.

Stegborret kan ju funka om det orkar men det, men då får ju inte materialet som skall borras vara tjockare en steget (eller max dubbelt om du får in borrsvängen mellan armarna).

Men ett riktigt borr är nog det minsta du skall ge dig på det med.

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att :borra?

Om materialet du ska borra i är tjockare än vad ett "steg" på borret är så går det ju absolut inte. I övrigt vet jag inte.

Finns väl 20mm borr med 16mm tapp. Då har du tappen som styrning
när du ska borra.
När kommer denna tråd att spåra ur:D

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att :borra?

Om materialet du ska borra i är tjockare än vad ett "steg" på borret är så går det ju absolut inte. I övrigt vet jag inte.

Visserligen hade han också ett steglöst koniskt borr, men det lutar åt att jag letar upp ett riktigt metalborr istället. Tjockleken är heller inte mer än att borren klarar det, så tjock är infästningen i ramen inte.

Finns väl 20mm borr med 16mm tapp. Då har du tappen som styrning när du ska borra.

Det låter ju som ett utmärkt alternativ.

Last edited:
Visserligen hade han också ett steglöst koniskt borr, men det lutar åt att jag letar upp ett riktigt metalborr istället. Tjockleken är heller inte mer än att borren klarar det, så tjock är infästningen i ramen inte.

Jag hade borrat med vad du har, låga varv bara, men det är jag och jag kan slarva en del ibland om tiden är knapp (skiten skall ihop och här skall ut och gasas varning).

Om jag tolkar det hela rätt så ska du byta sving på hojen till en sving med 20mm svingaxel / svingbult, har jag rätt så långt?

Isåfall kan du glömma allt vad som heter borra då det kräver riktiga verktyg och riktiga maskiner för att göra på ett korrekt sätt, och inte ens då är det säkert att det blir bra.

Enklast gör du på följande sätt: du behåller din 16mm svingaxel och kapar istället ett 20x2mm rör (2mm gods = 16mm innerdiameter) till rätt längd, alltså bredden på svingarmsinfästningen. Sen stoppar du helt enkelt i din 16mm axel genom svinglagringen.

Alltså, ytterdiametern på röret motsvarar svinglagrens innerdiameter och innerdiametern på röret motsvarar svingaxelns ytterdiameter. Röret agerar alltså bussning.

Last edited:
Om jag tolkar det hela rätt så ska du byta sving på hojen till en sving med 20mm svingaxel / svingbult, har jag rätt så långt?

Isåfall kan du glömma allt vad som heter borra då det kräver riktiga verktyg och riktiga maskiner för att göra på ett korrekt sätt, och inte ens då är det säkert att det blir bra.

Enklast gör du på följande sätt: du behåller din 16mm svingaxel och kapar istället ett 20x2mm rör (2mm gods = 16mm innerdiameter) till rätt längd, alltså bredden på svingarmsinfästningen. Sen stoppar du helt enkelt i din 16mm axel genom svinglagringen.

Alltså, ytterdiametern på röret motsvarar svinglagrens innerdiameter och innerdiametern på röret motsvarar svingaxelns ytterdiameter. Röret agerar alltså bussning.

Den tanken slog mig först, men jag tyckte det verkade lättare att borra upp hålen i ramen. Det blir en gör om gör rätt i så fall, tack för svar.

Mycket smurtare än att börja borra hål i ramen ja! Dom som byggde den från början tänkte antagligen till på hur mycket material det var lämpligt att ha just där, att då börja såga bort stora mängder runt just svinginfästningen känns minst sagt dumt. Det är ju trots allt ca 113 kvadratmm som försvinner :näsblod

jag hade nog inte borrat upp någon svingänfästing....
hellre modellen som Viktor L föreslog, eller sätta i bussningar i svingen som skall på, det är ju nästan samma sak.

för övrigt så använder jag nästan dagligen konborr av modell enligt ovan (dock av lite mer erkänt märke, t.ex. dorma) i upp till 3mm metall ca
det käkar på bra med vanlig borr-skruvdragare och lämnar jämna och fina hål efter sig !!

Kolla om du hittar färdiga bussningar istället,tex DIN1498.
Härdad och med bra toleranser.
Ligger väl runt 30-40 :- per styck

Sen finns det ju en uppsjö av andra axelbussningar som säkert skulle funka.

Skall du hitta ett 20 mm borr som passar i en vanlig borrmaskin dvs max 13mm i ändan så kostar det fläsk, räkna runt 700-1000:-

Har du tillgång till perlarborr så blir det billigare så det då du kan köpa "vanliga" 20mm borr med MK fäste för 3-500:-

Ska du borra så se till att du har ett riktigt bra borr, Dormer är inte helt fel. Tänk vad man har svurit genom åren för att alla borr man har köpt har varit dåliga och blivit slöa direkt. Efter jag införskaffade Dormer så har jag inte svurit när jag ska borra i metall. :)

Kanske är lite dyra borr för hemmabruk egentligen men jag köpte 10olika för en hundralapp. :tummenupp

Sluta nu uppvigla killen att borra och brotscha, det kommer inte att bli bra. Visst går det men det är en jäkla massa mer jobb med en betydligt större felmarginal.

Som P-son sa, gör bussningar för vardera lagerläge eller gör som jag. Tar inte många minuter i svarven att snida till två bussningar.

Sen är som sagt alternativet ett rör. Jag körde med min standardaxel och ett hydraulrör som jag i sin tur limmade på det härdade svingarmsröret på.

Bild0010.jpg

Bild0011.jpg

Jag har gjort samma operation på två hojar och det har fungera utmärkt. Jobben har inte heller tagit mer än kanske en halvtimma att göra och felmarginalen är obefintlig.

Blir inte enklare än så.

Ska du borra så se till att du har ett riktigt bra borr, Dormer är inte helt fel. Tänk vad man har svurit genom åren för att alla borr man har köpt har varit dåliga och blivit slöa direkt. Efter jag införskaffade Dormer så har jag inte svurit när jag ska borra i metall. :)

Kanske är lite dyra borr för hemmabruk egentligen men jag köpte 10olika för en hundralapp. :tummenupp

Känslan när borret är slött efter ett varv är väl härlig? När man stått och arbetat med bra grejjer på jobbet och sedan kommer hem och får för sig att jo ett hål går nog använda dethär biltemaborret till, och skakar ur det ur "kombiboxen".. (ja jag har några dormer a002 i några strategiska storlekar hemma. Hur klarar man sig annars??:va)

Känslan när borret är slött efter ett varv är väl härlig? När man stått och arbetat med bra grejjer på jobbet och sedan kommer hem och får för sig att jo ett hål går nog använda dethär biltemaborret till, och skakar ur det ur "kombiboxen".. (ja jag har några dormer a002 i några strategiska storlekar hemma. Hur klarar man sig annars??:va)

Ja det finns väl inget härligare än ett slött borr. :rofl

Nu använder jag sällan just metallborr i mitt arbete men nog hatar jag dåliga metallborr ändå. När jag skulle lossa bromsskivan på morsans bil så var den där irriterande jävla skruven som håller bromsskivan på plats rund. Provade med varenda metallborr jag hade men inget orkade borra sönder skallen på skruvj*veln så då blev det att införskaffa Dormer, några sekunder efter jag började borra med riktigt borr så var skallen och lite av godset i skivan borta och skiten ramlade av direkt...just i det ögonblicket beslöt jag mig för att aldrig mer köpa billiga skitverktyg. Dock hade det varit trevligt att haft dom ca 25000kr på kontot nu när man ska ta A-kortet. :gnissla

Skall du hitta ett 20 mm borr som passar i en vanlig borrmaskin dvs max 13mm i ändan så kostar det fläsk, räkna runt 700-1000:-

Bara det borde vinka lite om att det är ett jäkla ovanligt sätt att göra det på. Kanske borde alla testa en gång för att lära sig, vad vet jag.

Jag lärde mig att fimpar man konan på ett 22-borr å svarvar ett cylindriskt fäste diam.13, för att för hand vinna endast en mm diam. i hålet, så slirar borret i chucken vid första ögonblicket eggen tar tag i materialet.
Min nästa snilleblixt att ge skaftet 3 faser med slipen, så att chuckbackarna orkade hålla emot, gav mig insikten att gymmandet för 10-12 år sen inte gav mina underarmar livslång styrka.
Idé nr 3 att slipa en ruskigt flack skärvinkel att det knappt skar var visserligen ett vägvinnande recept, men gav en stund senare borrmaskinen en skarpt stickande lukt å den blev ohanterligt varm.

Nu var detta en sen kväll, utan bättre resurser just där å då. Då gör man så, annars inte.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan