Förstahoj

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
.
Tjena, nu är det så att jag tröttnat på att åka bil, och vill ta mc-kort :D

Tänkte göra så att jag tar några få lektioner och sedan kör med farsan, problem är att farsan inte har någon hoj! :eek:

Min fråga är därför vilken hoj ni rekomenderar att börja på?
Vill ju självklart ha en sporthoj, men har varken råd med försäkringen, troligen heller inte kunskapen att framföra den på ett vettigt sätt heller! :rodnar

Har kollat på Honda 600 hornet och suzuki sv650. Tycker dessa verkar vara bra förstahojar, eller vad säger ni? Twinens vrid kanske är till fördel efter som jag ska åka runt med farsan som ryggsäck? Eller är en motard/offroad något värt att kika efter?

Tacksam för svar! :bow
 
jag kan ju rekomendera horneten starkt som en vettig förstahoj den är billig att göra misslyckade garagevändningar och om du skulle göra en miss vid en kraftig provinbromsning blir det inte katastrofalt dyrt heller !

det är en maskin med bra bromsar och en bra motor den är dock väldigt varvhungrig och drar ganska mycket soppa vid aktiv körning!
jag har kört en del med en polare där bak han väger ca 90kg (utan kläder) och det gör jag med man får spänna fjädringen bak till max och den niger mycket vid inbromsning men det är ju en av dom grejerna som horneten har fått mycker kritik för att det är mjuka fjädrar fram! men det är mycket bra bromsar! se bara till att få tag i en hoj som är fullservad och kolla packboxarna i gaffeln fram så dom inte läcker olja! drivpaketet bör bytas runt 2000 mil och kolla på däcken så att dom är ok! pma mig om du vill ha regnr så du kan kolla upp försäring! jag har en 98

lycka till mvh oskar
 
tja, en offroadare verkar vettigt, min XT600 är till salu om du är intresserad, går lätt att strypa ner till mellanklass om du så vill.
Mvh Oskar
0709 755050
 
tror att fardin måste åka mc bakom eller sitta på din mc ! men jag är inte helt säker så detta är ett onödigt inlägg =)
men jag tror i alla fall! har ju hört ett rykte på stan!
 
Läste på vägverkets hemsida, och det verkar som att man kan ha handledaren i bil sålänge det inte är stadstrafik eller landsväg, någon som vet säkert? :confused:

Kan ju tillägga att jag gärna vill ha nått snyggt som låter mycket, man måste ju se snygg ut när man står vid macken också :rolleyes:

Wiken, visst en r6 skulle sitta fint, fast man måste ju köra strypt i början och då försvinner väl halva nöjet :fakta

Fortsätt tipsa! :)
 
Kör själv strypt och visst en del av nöjet försvinner men inte så mycket som halva. Du kan ju ändå acca ifrån alla bilar vid rödljusen, göra långa rullande stoppies, knäskrapa och det allra viktigaste: Posera med den på Götaplatsen ;)

Lycka till med hojköpet! :squid
 
Förstahoj!

Om du kan kontrollera dig själv så köp något ordentligt på en gång. Jag köpte en CBR900RR samma dag som jag tog lappen. Har bara råd med halvförsäkring och då kör man där efter... Ingeting går upp emot en sporthoj...:)
 
Givetvis vill jag ha en sporthoj, men jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att hålla farten med bilen, och värre blir det nog på hoj :rodnar

Kanske det blir bättre med åldern? ;)

Vad har ni för åsiktet om Sv'n? den borde väl gå bättre på låga varv än en hornet t.ex?
 
John84 skrev:
Läste på vägverkets hemsida, och det verkar som att man kan ha handledaren i bil sålänge det inte är stadstrafik eller landsväg, någon som vet säkert? :confused:


Var får man köra med handledare i bil då om det inte är ok i städer och på landsväg?
 
Thomas skrev:
Var får man köra med handledare i bil då om det inte är ok i städer och på landsväg?

Handledaren behöver inte sitta på en MC när du tränar manöverbana. Handledaren kan då sitta i en skön fåtölj och säga åt dig vad du ska göra, skrika när du gör fel osv... ;)

/B
 
SV:n skulle jag nog vilja påstå, utan att ha ägt en, är en väldigt bra kompromiss mellan pris och sportighet. Vissa fjädringskomponenter kanske inte är 100%, men annars verkar den vara otroligt mycket för pengarna. Brorsan funderar starkt på att gå ner från hans Blade till en SV, dels för försäkringen, dels för kostnader överhuvudtaget.

Jag tror att en SV är ett gott val, och tror nog att jag skulle vilja påstå att den är sportigare än Hornet.

Vad gäller nybörjarhojar i allmänhet, så anser jag att man kan i princip köpa vilken hoj som helst som förstahoj -bara man kör med insidan av huvudet. Jag köpte en RG500 som förstahoj och har idag, 3 år senare, inte lagt den på sidan överhuvudtaget. Kanske beror på att jag kör som en kärring dock...

Hur som helst, det mest utslagsgivande anser jag är pengarna och mognadsgrad. Har man mycket pengar och känner sig mogen för en R1/R6/etc så är det väl bara att inhandla. Har man mindre pengar att blåsa på försäkring & hoj och känner att man kanske har tendenser till att vilja köra lite mer våghalsigt så är det väl bara att inhandla en hoj som dels kanske inte går så väldigt extremt (nog för att du lika gärna kan köra ihjäl dig på t.ex. en SV650, men det kanske inte händer lika abrupt som om du skulle vrida på lite mycket med en R1 i en kurva...) och dels kanske inte kostar fem miljarder att fixa kåpor mm till om man lägger den ner.

SV650, halvförsäkring, kanske byta originalkåporna mot kraschkåpor från början, så har du en relativt billig hoj som inte kostar absurda pengar att pyssla ihop om man trynar den.

Mina $0,2.

/J
 
benkar skrev:
Handledaren behöver inte sitta på en MC när du tränar manöverbana. Handledaren kan då sitta i en skön fåtölj och säga åt dig vad du ska göra, skrika när du gör fel osv... ;)

/B

Skulle också vilja tillägga att det bästa sättet IMHO att börja är just att fåna runt på en stor parkeringsplats med koner och bara lära sig hantera vikten/trögheten. Provbromsningar är ju också något man kan genomföra där utan att störa trafiken.

Men kör för guds skull inte bara rakt ut i tät trafik. Kanske skulle man kunna tänka sig att efter någon timme på parkeringsplatsen att köra ut på snäll landsväg (asfalt) och lugnt tuffa runt.

/J
 
Jag säger som jag brukar i såna här trådar: Köp en stor maffig offroadhoj! Lättmanövrerade, funkar att skjutsa på, bra körställning med översikt över trafiken, man KAN köra fort om man VILL men det sker sällan i misstag, billigare att lägga omkull än en plasthoj.

Sen är det ju så... att om du börjar med en slö hoj och sen byter upp dig... ska du få se på :rock

Min karriär börjades på en Ténéré, det funkade klockrent. Och bytet till TRX 850 blev just... :rock

Men annars tillhör både SV650 och Hornet 600 just de hojar som funkar bäst som nybörjar-sporthojar. Har jag hört.
 
Köp en Ducce monster 620 eller en 620 Sport, försäkringsklass 4(!) hos bilsport och mc :tummenupp :tummenupp
 
Ducce Monster :fakta
Har en Mattsvart 750 -01:a 1200 mil som e till salu om du e intresserrad.
Karriären började på en Ninja 750 Som parkerades i sidan på en bil :rodnar iofs INTE mitt fel men ändå.
Sen Köpte jag monstret.. Riktigt rolig bus hoj.
Billig försäkring också.

Hör av dig om du e intresserad
 
Vilken hoj...

Tjenna..

Det e så med hojer som med allt annat. Vad man ska köpa beror helt på vem man e och hur man e som person.
Jag köpte en "gammal" XS-400 som första hoj. och den räcker fullt. Den e inte den snabbaste hoj, men den e kul enddå. Försäkringsmässigt e den j*vligt billig, hvis man bara har trafik. (Jag ger 84 kr/md).

Det e ju så, att du kann altid sälje hojen och köpa din "drömhoj" efteråt.


Lycka till..
 
Back
Top