Förstahoj till frun?

Håller med Morris till 100%.

Har ni tur kanske det finns nån körskola i närheten som använder 690 Duke, då kan hon ju provköra på egen hand och samtidigt få en körlektion innan ni köper en.
 
Det ska vara roligt. Låt henne ha roligt :banana Köper man fel är det bara att sälja och köpa en annan. Man ska ha ett stort leende på läpparna när man köper första hojen. Inte snegla på en annan och med sänkt huvud köra iväg på något man egentligen inte vill ha :fakta
 
Komfortmässigt så är ER-6 ljusår före 690 Duke, körglädjemässigt så ligger 690 Duke ljusår före ER-6.
Utseendemässigt så ligger dom ganska lika :) Jag hade själv valt en 690 Duke :)
 
Instämmer med tidigare talare att Suzuki sv650 är lättkörd och rolig. Dock behöver den ett par sidkåpor för att se ok ut, för jäkla ful utan. Monster kanske kan vara aktuellt?
 
Varför skulle en stånka vara svårkörd? Fattar verkligen inte. Är ju tam motor utan någon effektpuckel. Vad är problemet? Är ju många körskolor som har både ktm 690 och bmw 650.
 
ER6 - Är inte det något man använder i kriget mot IS? Tråkar ihjäl fienden i sadeln på ER6:or. :fakta

Duke är väl både kul och en ytterst lämplig förstahoj. Köp!
 
Varför skulle en stånka vara svårkörd? Fattar verkligen inte. Är ju tam motor utan någon effektpuckel. Vad är problemet? Är ju många körskolor som har både ktm 690 och bmw 650.

Motorbromsen på Duke, misstänker jag. kan upplevas som ryckigt vid nedväxling som med V-twin.
 
Tjena! Jag skaffade mig först en Kawasaki Z800 vilket jag snart därefter insåg att den var alldeles för tung för mig. Efter att ha provat runt lite köpte jag en 690 Duke och är SUPERNÖJD! :tummenupp Känns verkligen inte som en enstånkig mc. Visst kan den vara lite ryckig i lägre farter men detta är verkligen inget problem på manöverbanorna då den går hur fint som helst när man jobbar med koppling och gas samtidigt. Vill man kan man dessutom byta bakdrevet för att få den lite smidigare i lägre farter men absolut inget måste tycker jag.

En rolig hoj som passar bra till nybörjare men även till mer erfarna på grund av att den är väldigt lätt och skoj att lära sig på :) man behöver aldrig känna att man inte har någon kontroll. Tycker din fru ska testa denna, hon kommer troligtvis inte bli besviken! :tummenupp
 
Varför skulle en stånka vara svårkörd? Fattar verkligen inte. Är ju tam motor utan någon effektpuckel. Vad är problemet? Är ju många körskolor som har både ktm 690 och bmw 650.
Svårkörd vet jag inte, men den är kinkig på låga varv, den är drevad lågt och har ett kort varvtalsspann, dvs, det blir mycket mer växlande och noga med vilket varvtalsområde man ligger inom.
Personligen tyckte jag bara det var störande och tröttsamt, inte på något sätt svårt.

Som jag upplevde den krävdes det en hel del kopplingsslirande för att hantera långsammare stadskörning annars blev den väldigt skakig och kinkig i motor. Något som jag inte upplevt i samma utsträckning på andra cyklar jag kört.
 
Kör ktm 690 duke på körskolan. Aldrig kört hoj innan än min ktm 640 3 gånger innan körlektionen. Duken är otroligt jävla lättkörd, det är nästan som en moppe. Sjukt lätt att kasta runt, jätteförlåtande... you name it, rekommenderar verkligen den åt tjejen din. :banana
 
Gör ett litet instick med att saga Triumph Speed Four - Fyrcylindrig på 600cc och väldigt lättkörd. Polaren hade den som sin förstahoj och man sitter riktigt bra på den med god uppsikt och känsla för maskinen. Med väldigt lite träning kommer man till den nivån att man kan hålla hojen stilla länge utan att sätta ner foten.

Jag gillade den i egenskap av en förstahoj men med mina 190 kändes den lite liten.

Bara ett inslag.
 
Håller med Morris, vill hon ha en Duke, köp en Duke. Att försöka övertala en kvinna till ett eventuellt logiskt grundat val i strid med hennes önskan/åsikt är som att försöka stoppa tidvattnet - du loosar!!! Direkt eller om ett tag, bara en tidsfråga.

Fattar dessutom inte hoj argument med bekväm osv....Bekvämt är att ta bilen, musik, värme/ac, lätta kläder osv.. Hoj åker man för att det är kul, eventuellt också för att smita förbi bilköer - men det är ju också kul.
 
Hon kommer att ändra sig när hon väl får den och börjar köra den, det är inte funktionen hon är kär i utan formen. Å andra sidan går det inte att tala om, så det är bara att köpa Duken.
 
Oj, vilket gensvar det var i denna tråd - tack!

Har scannat av marknaden ett par varv nu och under gårdagen ramlade vi över en FZ6 som föll i smaken.
Dessutom 30 000:- billigare än en Duke 690, vilket definitivt spelar in när det rör sig om en förstahoj som inte sällan får syna mark i samband med lågfartskörning osv.

Jag förstår hennes sug efter en Duke 690 för det är en riktigt fin hoj, och jag tycker inte alls att det vore något fel med att köpa en. Det enda jag är orolig för är att den snarare kväver intresset än får det att växa. Duke är för mig en bushoj som ska köras inspirerat, och gör man det får man så mycket tillbaka av den.
 
Oj, vilket gensvar det var i denna tråd - tack!

Har scannat av marknaden ett par varv nu och under gårdagen ramlade vi över en FZ6 som föll i smaken.
Dessutom 30 000:- billigare än en Duke 690, vilket definitivt spelar in när det rör sig om en förstahoj som inte sällan får syna mark i samband med lågfartskörning osv.

Jag förstår hennes sug efter en Duke 690 för det är en riktigt fin hoj, och jag tycker inte alls att det vore något fel med att köpa en. Det enda jag är orolig för är att den snarare kväver intresset än får det att växa. Duke är för mig en bushoj som ska köras inspirerat, och gör man det får man så mycket tillbaka av den.

Traggla krypkörning (då risken är störst att man tappar hojen) på körskolan och lär henne att köra inspirerat när ni övningskör privat.
http://www.blocket.se/stockholm/KTM_690_Duke_59907902.htm?ca=11&w=3
 
Körde den på en gocart bana med körskolan. Fyfan vilken hoj det är att växa i. Jag puttrade runt i 3an, gav den lite gas ibland och fyfan... Hade lätt kunnat överväga att sälja min 640 jag införskaffat som första hoj för den. Tycker att om din fru verkligen brinner för en hoj och väl får köra den kommer hon brinna för den och älska den mer otroligt mycket (och förmodligen dig med). Tycker du faktiskt väver in dina egna känslor och tankar för mycket.. Det är din fruga vi snackar om, inte din 10-åriga dotter som ska köpa en cross till banan, då hade jag förstått om du var blandade dig i så mycket . Men det är vad jag själv tycker! Låter bruden köra vad hon vill :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top