Förstahoj - BEHÖVER LÅNA ERFARENHET

MossMan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
RS125 -06
Hm, tänkte ta A-kortet snart och tänkte då skaffa mig en första hoj..
Saken är detta, jag är för ung för att åka ut och provköra och behöver därav tips på val av hoj.

Valet står idag mellan
  • ER6-N
  • Hornet 600 ( 2007- )
  • Monster S4/R

Kör idag RS 125 men är lite för lång ( 192 cm ) och vill helst inte ha samma problem med min nya hoj. Dock så kommer jag inte ha denna särskilt länge utan den ska bytas ut till RC30, SP 1/2 eller liknande.

Ska köra upp på denna hoj och den kommer att vara strypt ( bara ödet vet hur länge ).

Vilken skulle ni rekommendera ?

Pengar är inte en avgörande faktor.

Mvh//

Hornet av de du listar. FZ6 annnars. Den är nog lite bättre för nån som e lång.

Hornet! Helshysst i stan, bra svängradie, lätt som en fjäder på bana och när motorn får skrika lite händer det hyffsat med grejor. :)

Det går att strypa sp1/2 och uppkörning på en sporthoj bör du ju klara av om du skall framföra den på vägen sen ;)

Hornet, för att den är snygg, jag skulle rekommendera en japaner för de har kvaliteten.

Det går att strypa sp1/2 och uppkörning på en sporthoj bör du ju klara av om du skall framföra den på vägen sen ;)

Mjo, om den bara skulle klara av 4x4m vändningen.
Fick min "aha" upplevelse angående det när jag insåg att det var i stort sett omöjligt med min rs125.

Hornet av de du listar. FZ6 annnars. Den är nog lite bättre för nån som e lång.

Hmm, tyckte lite tvärt om, satt på en FZ6-S på Lelles och den kändes liten :va .

Tar gärna emot lite nya förslag.

Last edited:
liten parantes men slänger upp inlägget ändå;
Jag skulle säga en motard/offroad - smidigare, lättkörda hojar finner du inte. Speciellt om det är en hoj för uppkörning som önskas.

horneten e 10 gånger roligare än en F800

Mjo, men det jag funderar på är just ett bra förhållande mellan storlek/vändradie. Hur är hornet på denn punkt ( CBR600RR från samma tid är mindre än min RS 125 )

Mvh //

För liten, vill ha den ( provade min kompis ST, vilken motor ! ) men jag sitter helt fel på den.

Last edited:
Av de du listade så är Monstern roligast då den är i en helt annan klass än de övriga två med sin 998-motor men jag tror inte att du kommer färdas längre sträckor på den utan ryggont om du är 192cm lång.
Varför inte en Hornet 900 annars?

Var och provade nya Hornet'en ( 2011, bara ett face-lift ) med ett yoshi rör. F*n en sån ska jag ha, PUNKT.

Tack o hej !

tänkte just rekommendera kawasaki versys. En mycket trevligare hoj för oss långa människor jämfört med ER6. Den är skön att köra även längre sträckor =).

Lycka till med allt och ta det piano där ute i trafiken =).

//Robert

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...