Förstahoj att skjutsa på?

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Jag har läst lite köpaförstahojtrådar men hittar inte riktigt svar på min fråga.

Jag ska köpa en förstahoj men undrar lite vilken man ska välja om man vill ha en som är bra att skjutsa på?

Lite att gå efter..
Prio 1 är att jag måste kunna skjutsa på den eftersom sambon inte har eget kort.
Har släkt 60 mil hemifrån så jag vill ha en hoj som går att åka nån långtur med.
Helst vill jag har en lite sportigare hoj mellan 85-90.

Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.
Jag har oxå en FZR1000 -87 med 94-ans motor på gång.
Skulle jag välja efter utseende så skulle jag ta nån av dessa men jag är lite orolig att VRF:n är för klen att skjutsa med och att FZR:n är för vass :va

Nåt förslag på nån hoj som är lite sportigare men kanske mer touring?
CBR1000F?
GPZ1000rx?
ZZR1100

Har åkt offroadhoj när jag va yngre och åker enduro så det blir inte första gången jag sitter på en hoj.
Jag kanske ska nämna att jag närmar mig de 40 så jag kommer att köra med insidan även om jag köper en större(liter)hoj :)
 
Last edited:
Jag tycker ju att Yamaha Thundreace e en kanon hoj å ha å äga om man ska åka 2.
Helsadel som har lite bredd:tummenupp
Kraft i motorn:tummenupp
Å lagom Billig åxå:tummenupp

Men av dom 3 du sa där... så zzr gillar ju jag.
Men T-ace`n e trevligare om man vill åka lite solo åxå:tummenupp
 
Beror på hur viktigt det är med årsmodellerna

Suzuki RF900RR är annars en grymt trevlig hoj med härlig motor.
Av de hojar jag haft var den som min sambo gav högst betyg åt :)
 
Tack för svaren men det blir nog nån mellan 85-90 som förstahoj pga alldeles för många intressen som kostar pengar.
Blir väl antagligen nån nyare hoj sen :rolleyes:
 
VFR 750 är väl alldeles utmärkt att skjutsa på..?
 
CBR1000F Helt ok maskin. Stabil o bra kraft.
Men på en XX sitter damen bättre om de är under 1.75 m.
(Säger de som åkt m mig på bägge mina).

T.o.m 1990 får du dessutom en klassic-försäkring á la "billigt" :D
 
Är i samma situation... Har just nu både en trimmad Fireblade från 96 och en GSXR 1100 -92. Min sambo föredrar GSXR. Har själv haft 3 gsxr. 1- 92 när jag tog kort, en-93 som jag och sambon åkte långsemester på och nu en 92 igen av nostalivärde(14 år efter den första) och jag kan säga att det inte finns mer hoj för pengarna än en välbehållen GSXR 1100 89-92. PUNKT. Vridet gör att du knappt känner att du skjutsar... och jag kan rekommendera den oljekylda över den vätskekylda(93-98) eftersom de är så jääävla sexiga. Skit i FZR. GSXR är kult på ett helt annat sätt och är en bättre motor. Bilden är från den vätskekylda då vi var ute på semester med lite packning. Machfart.... 160-180 och vårat bästa MC minne.
 

Bifogat

  • gsxr 1100 w -93 på tur.jpg
    gsxr 1100 w -93 på tur.jpg
    127.4 KB · Visningar: 229
Hell_man: Det va nog jag som va lite otydlig såg jag nu. Jag menade alltså årsmodell före -90 pga billigare försäkring.

gramseboy: Jag har kollat på GSXR1100 som i mitt tycke är den snyggaste hojen i de årsmodellerna. Det är väl det där med mycket effekt som jag funderar på. Fast samtidigt är det väl bra med en större hoj när man åker 2.. Hur är den att åka långt på? eller ja långt och långt men en 65milatripp på en dag borde man väl klara trots att man snart är gubbe :D
 
Du kan ju hitta en sleten R1:a under 30k. En tidig zx9R går säkert att hitta närmare 20k än 30. Cbr 900RR? Dom borde väl vara nästan gratis.
Skulle du vilja sitta på bönpallen i 60mil på en R1?
 
Hell_man: Det va nog jag som va lite otydlig såg jag nu. Jag menade alltså årsmodell före -90 pga billigare försäkring.

gramseboy: Jag har kollat på GSXR1100 som i mitt tycke är den snyggaste hojen i de årsmodellerna. Det är väl det där med mycket effekt som jag funderar på. Fast samtidigt är det väl bra med en större hoj när man åker 2.. Hur är den att åka långt på? eller ja långt och långt men en 65milatripp på en dag borde man väl klara trots att man snart är gubbe :D

Det längsta jag kört på en dag med GSXR var på 93an som var just ganska precis 68 mil... sedan körde jag hem med firebladen samma dag då jag bytte med en kille( som ville byta tillbaka till just GSXR 1100 som han haft tidigare...). Så totalt blev det 136 samma dag. Första 68 var inga problem men du har ganska mycket knävinkel på GSXR (och FZR) ... på min nuvarande 92 har jag skurit bort ca 1,5 cm från gummit på "fotpeggarna" vilket gjort det betydligt bättre utan att förlora markfrigång. Mycket effekt? Alltså ...vet inte om du är ute efter det eller inte. Men om du ska skjutsa så är ALLTID högt vrid bra för att utväxlingen ska fungera även vid skjuts. 900an som även den går bra att skjutsa på och som har betydligt bättre effekt än original känns ändå mer plågad med skjuts just för att man måste hålla varvet uppe. Med GSXR en (speciellt oljekylda 1127) så behöver du aldrig växla ner i motorvägsfart för omkörning och skönt ax. Sambon beskriver den som skönare att åka på oxå just för att hon sitter närmare bakom mig och att den känns stadigare säger hon. (Och hon har åkt mycket hoj sista åren). Effekt finns det så att det fortfarande idag inte finns någon hoj märkbart snabbare 0-100 , snarare tvärt om eftersom utväxling och hjulbas gör att den inte slår över....
Så vill du ha den mest prisvärda hojjen på marknaden som är stabil att skjutsa på så kan jag inte annat än att rekommendera 1100r 91-92. Kostar ingenting i försäkring och är sjukt kul att köra. OBS! Jag har testat de flesta nya literhojjar inkl BMW 1000rr , Ducati 1198, Hayabusa 2010, Kawa zx10 etc etc. Men eftersom att inte körglädjen blir i % roligare i samma takt som försäkring och inköp ökar så är fortfarande 1100r "the most bang for the buck".
Försäkringen kostar inte mer än runt 1500-2000 trafik/helår. Är den välvårdad så kan i stort sätt ingenting hända med motor eller växellåda. Vill du ha mer effekt så har du tusentals recept för att få fart i motorn som spöar alla nya hojjar original. Själv kör jag original förutom helsystem.

Om du inte har effekt som prio utan vill ha en allround hoj som funkar till allt (hur länge som helst)= köp en Honda VFR av valfri årsmodell. Hade en 89 en gång i tiden och den var det inge fel på. Men 1100r får hjärtat att dunka på ett annat sätt.

Lycka till!
 
Jag hade en gång i tiden en GSX750F -99 som jag och exet åkte på många långa turer med. När jag väl lärt mig packa rätt på hoj så gick den som tåget, både motorväg och krokväg, och den var skitkul att leka med själv också. Både hon och jag satt bekvämt, och det fanns gott om plats för packning. Jag upplevde aldrig några problem med att motorn inte skulle ha orkat med heller, visst, den kan inte mäta sig mot storebror 750R, men som sporttourer tycker jag den va grym :tummenupp
 
Tack för alla tips. Ska se om det dyker upp nån GSXR i närheten som man kan provköra :tummenupp
 
Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.



Förstår inte problemet med två personer på denna
 
Om jag skulle åka själv skulle det ha blivit en VFR 750 eftersom en jag känner har en till salu.



Förstår inte problemet med två personer på denna

Det är väl inget problem egentligen utan det är väl bara jag som har fått för mig att en 750 ser jäkligt små ut.

Är det nån skillnad i utväxling mellan en 750 och +1000? Tänker på komfort när man åker långt.
Hur är det att åka lite längre sträckor i motorvägstempo med en VFR 750 då? Jag har inte provat den än eftersom ägaren har tappat bort nycklarna och letar febrilt..

Mycket frågor :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top