Första våruren.... 80 dagars nedräkning

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Ca 80 dagar till vårturen???… +/ - 10-15 dar. Vem fan är inte sugen???

Det absolut längsta och framförallt bästa samtalet under nyårsnatten handlade om vårens första tur och en liten planering av hur den ska gå. Och ”vi” blev överens och vet nu vart den går. Inte jätte lång men helt perfekt hoppas vi.
I kort.
Från Solna mot Täby sen mot Vaxholm via Bogesund. Färjan över till Rindö och efter en kort tur nästa färja till Stenslätten/ Gustavsberg. Sköna vägar på 274 och 222an in mot stan för att sen ta sig på 73an mot Nynäs för att sen ta sig in på (ö)kända slingerbulten. Njuta av snabba sköna kurvor fram till fiket för en sköön kaffe och lite snack. Sen tillbaks, full fart mot stan och tillbaks till Solna…. :)

Vist är det kul med snö för ungarna… men det blir bra i vår för vem är inte sugen.
Någon som ska med? :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min första vårtur går ner från Frödinge på en massa härliga slingriga Småländska vägar till Kalmar. ;) Inte speciellt långt, men jävlar vad härligt.
 

Trean

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690
Låter som en strålande start på våren med både bogan och bulten. Jag hakar gärna på!
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Folk skrattar åt Mig när jag säger att jag ska ta ut hojen i början på April. Haha. Men är det körbart då, så är jag lätt på. Har 10 mil till er först men ;)
 

R5+1

Guest
Min första tur kommer inskränka sig till en provtur för att se så jag lagat hojen rätt.:(
Men sen måste jag ut på en till provrunda. Man får ju inte låta första intrycket stjälpa en. Några mil på mätarn förutsatt att man tar sig genom de första korsningarna och ett par rondeller smärtfritt.:banana
Du i E-tuna kan ju mellanlanda här i Slöddertälje (let's face it, du kommer frysa!) en stund så åker vi ett gäng ihop upp till Solna.
Elller så möts vi på halva vägen, riktiga Sörmlandsvägar är inte att förkasta!:yoparty

Edit: En fråga; kommer Bogan vara körbar 2011?
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Min första tur kommer inskränka sig till en provtur för att se så jag lagat hojen rätt.:(
Men sen måste jag ut på en till provrunda. Man får ju inte låta första intrycket stjälpa en. Några mil på mätarn förutsatt att man tar sig genom de första korsningarna och ett par rondeller smärtfritt.:banana
Du i E-tuna kan ju mellanlanda här i Slöddertälje (let's face it, du kommer frysa!) en stund så åker vi ett gäng ihop upp till Solna.
Elller så möts vi på halva vägen, riktiga Sörmlandsvägar är inte att förkasta!:yoparty

Edit: En fråga; kommer Bogan vara körbar 2011?

Heelt rätt :) Haha. Lätt att ta sig vatten över huvudet, men tror inte att jag längtat så mycket efter nåt i mitt liv, som jag nu längtar efter första repan med hojen. Ta mig inte på orden när jag säger repan hö hö :tummenupp

Finns inga fel väder, bara fel kläder, eller säger man :) Bogan ? Var det en fråga till mig ? :tungan
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
80 dagar! Yes, tack och bock för den påminnelsen! Dags att börja skruva på allvar! :yoparty

Här blir premiären troligen på någon av de större vägarna där solen kommer åt bra. Bara dagstempen i vägbanan gått över nollan. Jag räknar med att iaf någon av vägarna är snö- och isfri i mitten på mars... Sträckorna med stor dagskugga är det som skrämmer mest. Det tänker man inte på under större delen av säsongen. Svallisstråk och skit.

Får väl åka och vårtvätta hojen på andra sidan stan om inte annat. Sista åket var i regn så den är inte i det vårskrytskick man vill ha precis.:tungan

Kommer det bara sol så äter det fram vägbanan på nolltid. Sedan ska ju bara snön sluta smälta ut över vägbanan. Går säkert skitfort med meterhöga vallar.

Bara att se upp med vintergruset!
 
Last edited:

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag har beräknat 90 dagar kvar, men dina 80 låter BETYDLIGT bättre! Köpte nu hoj i oktober, den har nu 51 km på mätaren, gissa om jag ännu hellre skulle ha 70 dagar... (eller 0!) Tog ut gamla hojen 9/4 förra året, hoppas på att slå det i år!!! Blir nog en latte på Nickes och Tuddes på premiärturen =)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Körde själv 20/3 förra året...

Vad gäller bogan så kan jag verkligen inte rekommendera den så tidigt in på säsongen, mycket skugga och välkyld mark gör den jäkligt förrädisk. Sen med den nya beläggningen de la på 2010 så lär det inte bli roligare.

Men men, bara man tänker på det och tar det lugnt så kan det nog gå vägen även det.

Siktar på att ta ut hojen under mars månad precis som de två tidigare säsongerna. :)

2009 - 1:a mars
2010 - 20:e mars
 

R5+1

Guest
Bogan ? Var det en fråga till mig ? :tungan
Njä, väntar mig inte att du ska ha koll på vägarna till Vaxholm. Tänkte de som bor närmre eller rent av han som föreslog vägen kunde svara bäst. Och nu har ju köttätarn (Carnivore) gjort det.
Svaret betyder att jag nog snurrar i eller strax väster om S-tälje när det väl är dags för...ja dumt att kalla det repa, men alla förstår väl.:tummenupp

Första turen avklarad :D:yoparty
Blev dock bara ett par hundra meter :gråta
Storskrytaren!!!:arsele:D
Ja jaaaa, du vaaaaann!:Bugar
 
Last edited:

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Vårkörning!!

Har själv satt den 20 Mars som första datum för körning. Kan tyvärr inte delta i eran planerade vårkörning. Bor strax utanför Gbg. Klart det beror givetvis på hur väglaget är men är det snö/isfritt så blir det en kort tur runt samhället i alla fall. Är så satans körsugen:yoparty:yoparty
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Påminner om Trafikverkets "Läget på vägarna" där diverse användbar info finns. Bl a väggivare så man i vår kan få reda på graden av halkrisk. Välj "Temperatur" och klicka på en givarestation (svart punkt). Då ser man mätvärden 6 timmar bakåt. Kollar man på morgonen ser man om det varit frysgrader under natten.

http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
2010s sista tur såg ut såhär.
Misstänker att 2011s första kommer att se liknande ut :tungan
 

Bifogat

  • IMG_0229.jpg
    IMG_0229.jpg
    236.3 KB · Visningar: 418

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Påminner om Trafikverkets "Läget på vägarna" där diverse användbar info finns. Bl a väggivare så man i vår kan få reda på graden av halkrisk. Välj "Temperatur" och klicka på en givarestation (svart punkt). Då ser man mätvärden 6 timmar bakåt. Kollar man på morgonen ser man om det varit frysgrader under natten.

http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1

Använder den sidan dagligen vår och höst... Vägtemp under 3 grader kör jag inte.

När den nu i höstas inte visade annat än "fel" så hade jag en livlig maildiskussion med TV om den sidan, de menade att den är främst för snöröjare medans jag såg den som viktig för hojåkare. :gnissla
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sista åket med förra hojen slutade i en vurpa pga vinterhal vägfärg. Det misstaget gör jag inte om, hur åksugen jag än blir. +5*c blir således min smärtgräns, oavsett datum. Antal dagar är ju omöjligt att säga. Är det +5 i februari, så är det ju bara att köra.
Första turen kommer dock inte avslutas i vintergaraget, utan hemma och då vet man att säsongen är igång.
 
Last edited:

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
hmmm ca 76 dar kvar...
Finns det fler planerade önsketurer
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top