Första uppstarten i år. Bränsleläckage de luxe. Gixxer 600 -97. Hjälp tack.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Startade upp hojen efter olja/filterbyte och blev belönad med ett massivt bränsleläckage. Vi snackar inte dripp-dropp utan pölbildande nivå på under en halv minut. Jag visste sedan tidigare att förgasarna inte var tipptopp då dom flödade om man lätt soppakranen stå på under en längre tid utan att köra. Stänger därför alltid av kranen vilket var det jag gjorde inför avställningen samt lät den stå på tomgång för att tömma förgasarna. Känns som att det kanske var tömningen av förgasarna som blev droppen.

Nu är frågan, vad kan problemet i förgasarna vara? Kan vara värt att nämna att hojen, troligtvis som en effekt av förgasarproblem, går på tre cylindrar den första minuten eller så. Skulle jag gissa så är det förgasaren till den cylindern som inte går rent som står för läckaget. Då soppan inte förbrukas så kommer den ut på annat sätt. Något läckage när motorn är avstängd kan jag inte hitta.

Är det lika bra att köpa en begagnad förgasarbrygga eller är det värt att fixa vad det nu är som strular baserat på min beskrivning?

Last edited:
Inte helt ovanligt att en flottör hänger sig p.ga skit i flottörskålen. Då flödar de på detta sätt. Så testa att plocka av dem och rengör dem. Plocka loss alla munstycken och blås ur förgasarkropparna med tryckluft. Är packningarna dåliga så byt dem, finns renoveringssatser att köpa. De flesta moderna hojar har vaccumkoppling till bränslekranen, så bränsleflödet stängs av när motorn inte är igång.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back