Första turen!! Och en liten fråga =)

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Ja då var den avklarad. Var igår och hämtade hem bågen FINALLY! Så nu är det bara lite bättre väder att invänta.

Det var dryga 6 mil i ösregn, blåst och väldigt mycket vatten på vägarna, men det var det värt! :D

Jag passar på och fråga nu (som lite nybörjare i regnväder):

Hur pass känslig är en mc att få vattenplaning? Jag kände inget igår alls men jag körde ganska lugnt pga just vattnet på vägarna. Är det lätt att få? jag menar med bil säger det ju bara wush så hugger det till om det är för mkt vatten. Iom att det är så liten yta mot vägen (mc-däck) borde det ju vara mindre chans att få planing? Rätta mig om jag har fel. Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana
 
Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana[/QUOTE]


Jag tog MC kort förra året , hade kört till Kiviks marknad och kört runt lite på Österlen med min GSXR 750 1986 , i alla fall, körde när det spö regnade till Brösarp, och innan Brösarp ligger där lite backar, konstigt nog så heter området faktiskt Brösarps Backar eller nåt .

Körde i typ 30 , det regnade så hårt, sen hände det, jag fick vattenplaning , tänk dig att sitta på hojen och att du åkte isskridsko med den !!!

Blev så rädd, och fick stanna till strax efter . inte skoj, men nu vet man i alla fall hur det känns !! :)
 
Går iaf att få det med en crosshoj utan problem, så det borde väl gå med mc också, om det tex är en vattenpöl eller spår i vägen..
 
heke skrev:
2049107 Ja då var den avklarad. Var igår och hämtade hem bågen FINALLY! Så nu är det bara lite bättre väder att invänta.

Det var dryga 6 mil i ösregn, blåst och väldigt mycket vatten på vägarna, men det var det värt! :D

Jag passar på och fråga nu (som lite nybörjare i regnväder):

Hur pass känslig är en mc att få vattenplaning? Jag kände inget igår alls men jag körde ganska lugnt pga just vattnet på vägarna. Är det lätt att få? jag menar med bil säger det ju bara wush så hugger det till om det är för mkt vatten. Iom att det är så liten yta mot vägen (mc-däck) borde det ju vara mindre chans att få planing? Rätta mig om jag har fel. Mottar gärna era erfarenheter som kört mkt i regn/råkat ut för vattenplaning då jag var lite nervis igår då jag inte kört i så mkt regn tidigare och inte har ngn aning om hur hojjen (kan) bete(r) sig!

Tacksam för svar :banana

Du måste nog upp i en bra hög fart för risk för planing, däremot blir det ju halt
(slipprigt)vid bromsning o kurvor.........man ska vara väldigt försiktig vid vått väglag.
 
Åkte från Västervik i riktigt hällregn förra sommaren på 929:an med fräsha pilot power, efter att ha fått hjulspinn i 150km/h vid en omkörning så fick det gå max 110km/h efter det!

Ingen direkt vatten planing men skapligt nervig när varvnålen går i bott samt att arslet på hojen börjar komma i sidled :brinnerup

När jag höll 110 så gick det att köra som vanligt fast att det flöt på vägbanan, nog för att man får planera inbromsningar och kanske inte kasta om kul hojen i riktigt håriga nerlägg annars gick det bra!

Polarna fortsatte att hålla ursprungstempot ca 150 tills de fick varsin vattenplaning och jag kom ifatt dem efter det :hihi
 
Del av grejen är att regnvattnet kyler däcken = kallare gummi = sämre grepp.
Gör inte saken bättre.
 
Fick vattenplaning upp för en backe inne i stan en gång i 70, forsade vatten ner för backen och det var mycket obehagligt. Däremot körde jag hem ifrån lms i höstas och fick vattenplaning i 100 några gånger på rakorna men med gämn gas så blev det någorlunda kontrollerat, dock höll jag en mycket lägre fart i kurvor.
 
har faktiskt aldrig lyckats få vattenplaning med hojen och då har jag ändå kört i hyfsat tempo i spöregn ganska många gånger. Däremot som sagt är det jävligt farligt att accelerera och bromsa snabbt vid blött väglag.
 
Fick min första planing i somras. Va på väg till kalmar från gbg. Kom till Borås och vädret blev sämre, tänkte va fan jag kör på. Det ösregnade i 25 mil. Det blev mörkt o massa vatten på vägen. När man fick möte såg man ingenting. Till planingen iaf, fick först när jag körde rakt fram, inte så farligt, bara släppa på gasen så kom fästet tillbaka. Men när jag låg i en svag vänster kurva o framhjulet fick planing, då blev det spännande, riktigt spännande.. klarade mig ur den dock men e fan så mycket försiktigare i regn nu mera.
 
En trevlig kombination är ny asfalt + vatten. Blir rena skridskobanan :)

Hade flickan på, skulle köra om och bakhjulet släppte ordentligt. Blev 50km/h resten av färden.
 
akta dig för gamla vägar där de bildas djupare spår i asfalten, där lägger sig vattnet gärna.
jag har provat med en marauder med sletet framdäck..
ca 10 vattenplaningar inom loppet av 15 min typ :3freak
 
kenniestarfight skrev:
2049261 Fick min första planing i somras. Va på väg till kalmar från gbg. Kom till Borås och vädret blev sämre....

Borås är ett regnhål, vet inte hur många gånger man fått vända när man vart ute och kört och närmat sig borås
:hihi
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top