Första turen för i år.

mr helmut in da house:
Det tippset fick jag av dig att ta bort oljetanken


Mest beroende på att du åkte Polini Big Bore cylinder och en större förgasare då är det tveksamt om oljepumpen räcker till och då kan det vara lönt att åka utan pumpen men den här snubben åker en helt standard RS125 precis som dom i 125 Junior.....

DP says: Kan inte jämföra äpplen med apelsiner.....
 
DP skrev:
2079718 mr helmut in da house:
Det tippset fick jag av dig att ta bort oljetanken


Mest beroende på att du åkte Polini Big Bore cylinder och en större förgasare då är det tveksamt om oljepumpen räcker till och då kan det vara lönt att åka utan pumpen men den här snubben åker en helt standard RS125 precis som dom i 125 Junior.....

DP says: Kan inte jämföra äpplen med apelsiner.....

så du menar pumpen inte skulle ha kapacitet till att försörja polinicylindern:3freak

Låter konstigt och inte så jag förstod det på dig men är pumpen lite skulle ju det kunna bidra till det.

Vad är det nu som gör att dom som kör racing ska behålla pumpen då? varför inte blanda direkt som man gör med cross då?
 
Mr Helmut skrev:
2079756 så du menar pumpen inte skulle ha kapacitet till att försörja polinicylindern:3freak

Låter konstigt och inte så jag förstod det på dig men är pumpen lite skulle ju det kunna bidra till det.

Vad är det nu som gör att dom som kör racing ska behålla pumpen då? varför inte blanda direkt som man gör med cross då?
De som kör 125jr kör ju standard rs och därför klarar oljepumpen av den kapiciteten men eftersom du hade en större cylinder (tydligen) så klarar den inte av att pumpa in den mängd olja som behövs. Så förstod jag det DP sa.

Oljepumpen skulle ju vara mycket bra på RS:en så därför så skulle man köra med den.
 
Lundgren skrev:
2079809 De som kör 125jr kör ju standard rs och därför klarar oljepumpen av den kapiciteten men eftersom du hade en större cylinder (tydligen) så klarar den inte av att pumpa in den mängd olja som behövs. Så förstod jag det DP sa.

Oljepumpen skulle ju vara mycket bra på RS:en så därför så skulle man köra med den.

jo det förstår jag också men tidigare lät det på jonas som att pumpen inte var "mycket bra" som du tydligen menar att den är.

Ska ge mig nu men är kanske bättre att förlja dom nya instruktionerna och köra med oljepumpen :tummenupp
---------------------------------------------------------------
Hoppas du har det bra där borta jonas ( tack för senast ) kommer å hälsar på i sommar igen så ska du få se på riktiga ris kokar ponnysar
 
Bara å skruva, undersöka, ta kort å slänga in här för analys ;)
 
mr helmut in da house:
Ska ge mig nu men är kanske bättre att förlja dom nya instruktionerna och köra med oljepumpen


Tycker inte du ska ge dig, man ska ifrågasätta!!! Du åkte med en Polini BigBore cylinder och 36mm förgasare (om jag minns rätt) då kan man ju rent matematiskt räkna ut hur mycket större brännsleflödet blir till motorn (finns nog någon ekvation som ger det resultatet men hadde 1'a i matte) och då ger det ju sig att en oljepump som ska ge mellan 2-2.7% inblandning i en starndard motor inte kommer i närheten av det som behövs för att smörja lager och det som behövs smörjas. Därför rekommenderade jag dig att koppla bort oljepumpen och blanda själv, ofta så funkar separatsmörjningen riktigt bra så länge man använder sig av en bra kvalite olja, kör på vettigt octantal och ser till att det är rätt bestyckat, varför man inte gör som med en cross och blandar själv finns det ett par anledningar till, 1. det är mycket enklare och inte lika kladdigt att åka separatsmörjt, 2. ofta så kör man slut på all soppa i crossen innan man ställer den åt sidan, en hoj som kanske står ett par dagar med oljeblandad soppa i tanken separerar det och den blir svårstartad, 3. dom blir mycket kännsligare för bensinkvalite, när du tillsätter olja i bensinen sänks octantalet, det gör det inte med separatsmörjning, sen finns det nog några fler andra anledningar också.....

mr helmut in da nouse:
Hoppas du har det bra där borta jonas ( tack för senast ) kommer å hälsar på i sommar igen så ska du få se på riktiga ris kokar ponnysar


Du är välkommen när som helst att hälsa på och få se & höra lite äkta Italienskt V-Twin muller genom K&N Filter & Akra pipor eller kanske få lite näsbränna av en liten insprutad 2-taktare på lustgas, man vet aldrig vad som händer när man hälsar på Starol Racing i Enköping.....

DP says: Back to topic......
 
Funderade på termostaten jag med, slänger inn bilder senare när jag tagit några, så vår vi se vad som hänt med skiten. Känns jävligt surt.
 
Har rivit av de mesta nu, motorn sitter fortfarande i ramen, men ser redan nu att cylinderfotspackningen är körd, den har tryckt ut en massa olja och bensin där iaf. Återstår att se vad som hänt.
 
Saabmosare skrev:
2082516 Har rivit av de mesta nu, motorn sitter fortfarande i ramen, men ser redan nu att cylinderfotspackningen är körd, den har tryckt ut en massa olja och bensin där iaf. Återstår att se vad som hänt.

:crash
 
Saabmosare skrev:
2077383 Japp tog man ut hojen för i år, slängde på försäkring och ställde på och skattade lite snabbt nät internet finns, överlycklig drar man ut och varmkör hojen som man blivigt tillsagd att göra, puttrar iväg lite lungt till en kompis.

Visar stålt upp den och kör lite med han. Åker till nästa kompis, åker sakta efter grusväg så motorn blir varm, börjar vissla efter ett tag och ser att temp. är uppe i 84C stänger av och väntar tills den kallnat. Ringer en massa samtal under tiden och kollar var de kan vara. Tycks vara ok säger alla, testa och kör en bit och se om de försvinner, och ja, sjudet försvann 500m längre bort när jag kört en bit, väljer att göra mina 4km hem iaf utifall, vad tror ni händer?

Aprilia Rs aset låser bakhjulet mitt inne i byn, jag är snabb och kopplar ur och rullar till kanten. Provstartar en stund senare, allt bara rasslar men den går igång, ringer efter släpvagn.
Inte kollad vad som är felet än, den får stå ett tag innen jag orkar med de, nånting har skurit iaf, kolv, nått lager i lådan? vette fan, återstår att se.

Jag han köra 1mil med mina nya hoj som var nyrenoverad för 200mil sen, "den skulle gå många mil till om man sköter sen rätt", stod de i annonsen. Min fråga är, Vad fan gjorde jag för fel? Jag hade kollat oljan, bensin, kylarvatten. Varför i helvete ska just min hoj rasa efter en MIL? :huvet :huvet :huvet

Japp, bara att slanta upp alla mina pengar som jag blev ombedd att ha utifall de skulle rasa. :näsblod En annan som trodde de var mest ironi. spec när man köper en nyrenoverad hoj "som går många mil till"

:confused: Det är ju en Aprilia RS ..
 
mc-hjalte skrev:
2085327 Förvånar mig inte... :hihi

nej för att nsr'en håller ju så jävla mkt bättre om den har samma "fel" (troligtvis är det ju något som gått snett)...

aprilian finns i stora mängder och tyvärr är det allt för ofta folk som är okunniga som kör sådana ( :tungan ) och då händer det väll allt som ofta att dom skär?

Lyssna på DP eller andra personer som själva har haft problem med RS...
 
Helt rätt, finns de fler går fler sönder. De är bara att riva skiten och lära sej en läxa och fixa de som är fel.
 
Vårdar man inte grejjerna går de åt helvete.....Klandrar knappast dig då du inte körde särskilt långt, ett materialfel skulle ja tro ;) :argpådato
 
Last edited:
Varit iväg med moton till verkstan nu, har ingen ork att riva moton själv, slänger upp en bild på den så får nu se vad den tryckt ur sej.

Iaf så låter de som vevstakslager som har gått, trodde han utifrån vad jag berättade. Vi får se.

Bilden visar mina 2 pärlor som står still halvt isärplockad. Båda med trasig motor. :tomten
 

Bifogat

  • DSC00250 liten.JPG
    DSC00250 liten.JPG
    68.2 KB · Visningar: 81
  • DSC00252 liten.JPG
    DSC00252 liten.JPG
    51 KB · Visningar: 77
Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Back
Top