Första sporthojen med ABS

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vilken var den första sporthojen med abs? Nu menar jag ingen street hoj eller naken 1000 kubikare utan en riktig sporthoj avsedd för bana.

Minns att jag läste i motorrad om att cbr600rr kom med abs men en sån är ju löjligt dyr. Då kan man lika väl köpa en s1000rr.

Har någon annan kommit med abs som finns begagnad?

//Dafe

Har för mig att CBR1000RR var först, men kan ha varit någon före. Var det -08 :va

Honda CBR1000RA, just den med ABS heter RA den vanliga RR om jag inte missminner mig.

Kom väl 08-09, tiden går så fort så jag hänger inte med längre:). Om 600:an fick det samma år är jag inte säker på men tror det.

CBR600RR och CBR1000RR av 2009 års modell finns både med ABS, men det gick även att köpa utan.

Det var väl när den kom och visade hur bra det var som 'alla' ville ha ABS.

On September 5, 2008, Honda announced the 2009 model. The bike remained the same, in terms of engine, styling, and performance. The only new addition was the introduction of the optional factory fitted Combined ABS (C-ABS) system originally showcased on the CBR600RR Combined ABS prototype.

Annars så finns det ju äldre hojar med ABS också...

[url=http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-abs-asc.htm]BMW ABS and ASC[/url] skrev:
The History of BMW Motorcycle ABS
Looking back at a Pioneering Achievement. Motorcycle experts certainly waxed lyrical back then in spring 1988, expressing their admiration for a “revolution in technology” and “the most significant progress ever made in the area of active safety”.

This was when BMW became the first motorcycle manufacturer in the world to introduce an electronic/hydraulic anti-lock brake system (ABS) in the BMW K100 motorcycle. Originally weighing in at 24.5 lbs. (11.1 kg), BMW Motorrad’s revolutionary ABS was a great success from the start, with some 70 per cent of all purchasers ordering their K100 with ABS as early as in 1989.

CBR600RR och CBR1000RR av 2009 års modell finns både med ABS, men det gick även att köpa utan.

Det var väl när den kom och visade hur bra det var som 'alla' ville ha ABS.

Annars så finns det ju äldre hojar med ABS också...

Jo har kollat lite på K1200s men utan att ha provkört känns den lite stor och som mer touring. Tänk och hoppa 5 år fram i tiden och köpa sig en rsv4 aprc.

Det beror lite på vad man menar med "sporthoj avsedd för bana" men dessa var tidiga:
Honda VFR 800 -02
BMW R1200S -06
Honda CBR 600 -08

Ducati ST4s från -02 fanns också med ABS.. :) Samma motor som Ducati 996

Brukar rulla några på varje ducceklubbs banåkning iallafall, en gubbe rullar runt sin ST4s ABS på runt 1.17 på Gelleråsen. Inte jättelångsamt direkt.
66101d1271082014-anybody-ride-their-sts-track-days-ducati-st4s-track.jpg

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP