Första SM tävlingen i Tranås

Olle är med i anmälningslistan.


Det är förresten max antal 44 i Rookie nu så det borde väl betyda A- och B-final så då får man ju iaf vara med och köra, hade räknat med att bli utkvalad annars. :)

JAG Hade räknat med att bli utkvalad inte DU
:tungan
 
Nån som åker upp till tävligen från götet o har plats för en hoj till? Är sugen på o va med, men vill dela släp/buss med nån.
 
Olle är med i anmälningslistan.


Det är förresten max antal 44 i Rookie nu så det borde väl betyda A- och B-final så då får man ju iaf vara med och köra, hade räknat med att bli utkvalad annars. :)
Ja eller så är det för att man inte har tid med mere än två kvalgrupper!?
 
Farsan hade kollat på deras hemsida, vet inte om det är skrivet i tråden ännu men..

10 min fri träning
15 min kval 1
15 min kval 2

Kan det här verkligen stämma?!
Det låter lite som att det är i minsta laget..
 
Jag har ringt och pratat med Johan nu, det är några som betalt in men som det inte synts vem det är ifrån. Jag är en av dessa. Tag med kvitto på inbetalningen om ni är en av dessa! :tummenupp
 
Enligt SVEMO:s reglemente för Svenskt Mästerskap i Supermoto Solo gäller följande :

2 FÖRARE

Tävlingen är öppen för förare som uppfyller följande krav :
a) Svensk Förare som innehar av SVEMO utställd helårslicens i SuperMoto förar-klass A.
b) ..........



11 TÄVLINGSUPPLÄGG
SM-deltävlingar i SuperMoto arrangeras enligt följande modell :

För båda klasserna
Open och 450
- Friträning > 15 minuter
- 1 x Tidsträning > 20 minuter

Reglementet säger klart och tydligt att det skall vara minst 15 minuters fri träning och minst 20 minuters tidsträning ( kval ) . Det räcker att en förare hävdar att tävlingen skall genomföras enligt SVEMO:s reglemente så måste det bli så .
 
men..
om någon klagar på det kommer troligen tidsplanen att spricka och då kanske något heat blir kortare etc.etc....

Varför vart det bara en endags tävling?
 
men..
om någon klagar på det kommer troligen tidsplanen att spricka och då kanske något heat blir kortare etc.etc....

Varför vart det bara en endags tävling?

Tiden för friträning och tidskval påverkar ej tiden på heaten , ett heat skall motsvara 15 minuters körtid och det ser ut att räcka till .

För de som ej tävlat i Tranås tidigare är det nödvändigt med så mycket tränings- och kvaltid som möjligt . Nu när vi har ett omarbetat reglemente så är det bara att följa det , avvikelser från reglementet skall beslutas av sektionen innan Tävlimgsinbjudningar kommer ut i IB MOTORSPORT .
 
men..
om någon klagar på det kommer troligen tidsplanen att spricka och då kanske något heat blir kortare etc.etc....

Varför vart det bara en endags tävling?

Tiden för friträning och tidskval påverkar ej tiden på heaten , ett heat skall motsvara 15 minuters körtid och det ser ut att räcka till .

För de som ej tävlat i Tranås tidigare är det nödvändigt med så mycket tränings- och kvaltid som möjligt . Nu när vi har ett omarbetat reglemente så är det bara att följa det , avvikelser från reglementet skall beslutas av sektionen innan Tävlimgsinbjudningar kommer ut i IB MOTORSPORT .
 
Tiden för friträning och tidskval påverkar ej tiden på heaten , ett heat skall motsvara 15 minuters körtid och det ser ut att räcka till .

För de som ej tävlat i Tranås tidigare är det nödvändigt med så mycket tränings- och kvaltid som möjligt . Nu när vi har ett omarbetat reglemente så är det bara att följa det , avvikelser från reglementet skall beslutas av sektionen innan Tävlimgsinbjudningar kommer ut i IB MOTORSPORT .

Jo men jag menar så här..

Om alla klasser får ex antal minuter förlängd träning och kval kommer hela tävlingen (träning, kval, race) att förlängas vilket kanske resulterar i att tävlingen håller på längre än den får. Ja menar det brukar ju vara tajt nog som det är.

Jag själv har ju aldrig ens sett banan så jag vill gärna ha längre träning men eftersom dagen antaligen är ganska tajt så ja...
Fast å andra sidan bör väl jag kanske inte bry mig om det, jag vill inte ha min första tävling ännu svårare pga av att jag inte hinner lära mig banan.

Är upp till arrangören att följa reglementet som sagt..
 
Last edited:
Jag har talat med tävlingsledaren , och det kommer säkert en reviderad tidplan innan tävlingen , vi får vänta och se . Han var tacksam för våra synpunkter och skall sätta sig in i reglementet .
 
Enligt SVEMO:s reglemente för Svenskt Mästerskap i Supermoto Solo gäller följande :

2 FÖRARE

Tävlingen är öppen för förare som uppfyller följande krav :
a) Svensk Förare som innehar av SVEMO utställd helårslicens i SuperMoto förar-klass A.
b) ..........



11 TÄVLINGSUPPLÄGG
SM-deltävlingar i SuperMoto arrangeras enligt följande modell :

För båda klasserna
Open och 450
- Friträning > 15 minuter
- 1 x Tidsträning > 20 minuter

Reglementet säger klart och tydligt att det skall vara minst 15 minuters fri träning och minst 20 minuters tidsträning ( kval ) . Det räcker att en förare hävdar att tävlingen skall genomföras enligt SVEMO:s reglemente så måste det bli så .
Kör vi enligt tranåsmodellen innebär det att vi får 40 minuters körning innan första heatet. Svemos modell innbär ju bara 35 min. Själv tycker jag att det är mycket bättre med två kval. Måste ju hinna skruva lite fjädring ju:)
 
Det är ju på tiden att sätta sig in i reglementet nu :rolleyes:

Även fast det har varit lite väl mkt slarv/fel hittills så både hoppas & tror jag tävlingen kommer bli super bra :tummenupp

Som Ola säger spelar det ingen som helst roll hur deras tidsschema ser ut om det inte uppfyller reglementet. Speciellt kanske när reglementet sätter, som jag ser det, ganska låga krav på träningstider osv.
Men deras tidschema innehöll 2 kval, så det borde ju finnas utrymme för 20 träning + 20 min kval nu iaf?

Vad tycker ni om regeländringen med bara ett kval förövrigt?
 
Håller absolut med!
Dessutom skulle jag vilja se att det finns sistachansen heat i de fall man får kvala för en finalplats.

Tidskval för att avgöra startordningen i första heatet, sedan stege som det var förut.
Tycker jag.:tummenupp
 
Fyfan va pissigt, Rookie betalar samma pengar men får bara köra ett heat och all körning sker på morgonkvisten när det uppskattningsvis är 4 grader ute, riktigt trist att hälften blir utkvalade också, det hade varit bättre att inte ta emot så många anmälningar.

Jag skulle hellre bli placerad på lördagen och få genomföra en riktig tävling istället, om ingen ändring sker får nog hojen stanna hemma.

Nu står det dessutom att samtliga deltagare ska ha transponder, förra veckan lät det som att vi skulle få hyra, kul att få veta en vecka innan även om det säkert går att låna mellan klasserna.
 
Fyfan va pissigt, Rookie betalar samma pengar men får bara köra ett heat och all körning sker på morgonkvisten när det uppskattningsvis är 4 grader ute, riktigt trist att hälften blir utkvalade också, det hade varit bättre att inte ta emot så många anmälningar.

Jag skulle hellre bli placerad på lördagen och få genomföra en riktig tävling istället, om ingen ändring sker får nog hojen stanna hemma.

Nu står det dessutom att samtliga deltagare ska ha transponder, förra veckan lät det som att vi skulle få hyra, kul att få veta en vecka innan även om det säkert går att låna mellan klasserna.

På 20 minuter borde ni ju hinna med en A och en B-final. Eller?
Ja på 25 minuter iaf.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top