Första slagningen!!!

• Thread starter Thread starter aRd
  • Start date Start date
rikard1979 skrev:
Kul! :tummenupp
Själv har jag inte vågat rycka upp min sprillans nya Hornet :3freak
Vilken växel hade du i, o hur gjorde du? Måste man koppla upp den, rycka i styret, eller kan du bara stämpla på 1:an!? (har inte vågat det ännu, hehe)

Eftersom det var första gången för mig så provade jag med 1:ans växel
gasade upp till ca: 7-8000 varv, slog av på gasen och gav fullt igen...

Då kommer framhjulet så snällt så!!!
Men växla har jag inte provat än... måste nog våga få lite höjd först!!! :gnissla

Lyckades med min första 2-3 växling igår, satte ner den snyggt i 160. riktigt mysig känsla.

pakopak skrev:
Lyckades med min första 2-3 växling igår, satte ner den snyggt i 160. riktigt mysig känsla.

Vilket snyggt ställ o hjälm du har! Samma grejor som jag har.. :pannkyss O rätt färg på hojen hade du! :Bugar

Last edited:
Tycker att det nästan är att plåga hojen lite mycket att slanga på 1:ans växel om man nu inte kan växla, plus att man inte kan köra speciellt långt innan varvstoppet går i...:3freak

Betydligt skönare att koppla upp den på 2:an och köra. Är dock lite skillnad på en 600 o en 1000, 600:an behöver varvas mer när man "fjuttar" med kopplingen. Brukar också hjälpa att flytta arslet en bit längre bak. Lär ni er och slanga med en 600cc så lovar jag att slanga med en 1000 blir rena barnleken sen :tummenupp

aRd skrev:
Eftersom det var första gången för mig så provade jag med 1:ans växel
gasade upp till ca: 7-8000 varv, slog av på gasen och gav fullt igen...

Då kommer framhjulet så snällt så!!!
Men växla har jag inte provat än... måste nog våga få lite höjd först!!! :gnissla

Var ju tvungen att testa detta.... Fick upp hojen för första gången igår :tummenupp
Kändes lite väl läskigt bara... Ett par sådana till så blir man väl modigare ;)

smacker skrev:
Snyggt! Tog lappen för en månad sen & kunde inte hålla mig många timmar förrns de skulle testas slanga. Själv så har ja bara gasat upp min på 1:an tills i söndags då ja börja koppla upp skiten istället. Funka hundra på första försöket & de känns mycke bättre då man kommer upp i lägre fart. Satte även min första växling denna dag. Lyckas tillomed att dra upp den på 2:an med koppling nu! Fattar inte varför ja inte skaffa bike tidigare... Så jävla skoj!

:banana :banana :banana

Ni som kopplar upp hojen, med just en Hornet 600.. Hur mkt varv har ni när ni trycker in kopplingen!?
Räcker det med att bara trycka till o släppa på kopplingen så kommer framhjulet, eller måste man låta den varva till ordentligt!? (hålla kvar nån sekund!?)
Skulle vilja veta varvtal på både 1:an o 2:an, så att jag har lite riktmått när jag sen ska våga mig på detta :hihi

rikard1979 skrev:
Ni som kopplar upp hojen, med just en Hornet 600.. Hur mkt varv har ni när ni trycker in kopplingen!?
Räcker det med att bara trycka till o släppa på kopplingen så kommer framhjulet, eller måste man låta den varva till ordentligt!? (hålla kvar nån sekund!?)
Skulle vilja veta varvtal på både 1:an o 2:an, så att jag har lite riktmått när jag sen ska våga mig på detta :hihi

På 1:an gasar/rycker ja upp min nu efter omdrevningen i 20-30 knyck. På 2:an kopplar ja upp i 50+. Det räcker att ge full gas & bara snudda kopplingen så kommer den fint. Men med orginaldrevning så måste man hålla betydligt högre fart & varv.

rikard1979 skrev:

Öva på att köra på 2:ans växel istället, man har ju nästan aldrig i första växeln ändå...

Nu har jag inte testat med en Hornet men med ZX6R'en så fick man varva ganska mycket för att få upp den på 2:an, den borde väl vara lite lättare att få upp tycker man??
Du märker väl när all effekt är på väg att komma i motorn? In med kopplingen, ge fullgas och släpp kopplingen så ska den nog komma upp, du får prova dig fram. Om du gör detta snabbt så borde du inte ha kopplingen inne mer än några tiondelar (...eller :va )
Spinner det istället så öka farten lite.

Jag låg i runt 65km/h när jag kopplade upp min, det var då jag kände att effekten började komma ordentligt i hojen.

*/ ?>
Back