Första själv servicen Ktm smc 660

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Mt 07
Tjenare, tog hem en KTM smc 660 04 förra veckan och tycker att det är lika bra att dra en service då man inte kan lita på allt tidigare ägaren har sagt... Men men, tänkte kolla lite mer er vilken olja ni tycker att man ska proppa i den, vart man ska köpa oljan ifrån och hur många liter som krävs.
I boken så står det 10w-50 då det är + grader fortfarande!

Sedan undrar jag också om det är normalt att denna typ av cykel brukar vara svår startad eller om jag ska dra på ett nytt tändstift då förra ägaren inte hade bytt det!
Mvh Baron :)!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Biltema har bra olja. 299kr för 4 liter. Eller också kan du köpa en 20 liters dunk castrol för samma literpris, men säkert lite bättre kvalitet. Det kommer bli en del oljebyten på den där cykeln så det kanske är lika bra att bunkra upp.

Edit: Du kan ta 10-40w.
 

moddlaren

Guest
Castrol skall man kanske undvika nu mera då många får kopplings problem med castrol olja..

Frågade på lokala olje depån vad som har hänt med castrol.

Svar.
Castrol tillverkar ingen olja skälva längre utan har 2 olika leverantörer och den ena leverantören har problem att hålla kvalitten på oljan..

Även gamla qakerstate är uppköpt o den kanon bra pensylvania oljan är ett minne blott tyvärr nu mera ett lågpris märke bland många...

Biltema funkar dock kanon i min 600 stånka så kör på denna eller motul eller vad som helst bara den klarar kraven som ktm ställer i handboken..
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har alltid bara handlat biltemaolja till alla möjliga sorters hojar, ingen har gått dåligt eller fått problem av det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top