Första resan till sommaren

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Tjenare!
Jag är mitt uppe i att ta mitt körkort för MC, så först, yay för det, haha:tummenupp.

Jag hade tänkt att framåt sommaren åka på en resa med en god vän genom Sverige, men jag är lite lost i vad jag kommer behöva.

Jag menar inte riktigt i form av tält, kläder etc. Det är fixat. Men mitt problem är hur jag ska få plats på allting.

Jag kommer förmodligen köra på en CBR600f när jag åker iväg med vännen. Men jag är lite orolig om jag kommer få plats med det jag vill ha.
vad jag hade tänkt är två sidoväskor+tankväska+en väska på passagerarplatsen(där skall också tältet vara).

Vi kommer antagligen vara borta i 2-3 veckor (om inget går käpprätt åt ..... :Bugar ). Tror ni man kan få plats med allt detta och ändå orka köra en lite längre sträcka?

Har ni några tips på vad för sorts väskor man borde köpa? Jag är lite orolig över att väska kommer komma i kontakt med avgasröret och ja, smälte. Är det någon som råkat ut för detta, och i så fall hur fixade ni det?

Den här, och en tankväska rymmer allt du behöver. Ryms inte prylarna så har du tänkt ha med dig för mycket grejer.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=130&cid=18

Trevlig resa!

Ps. Det blir inte jobbigare att köra för att du hänger på lite packning.

bag_b.jpg

Last edited:
Vilka väskor du skall köpa beror väl mest på vilken budget du har men ett par mjuka sidoväskor kostar ung. 500 (biltema)och uppåt.
För 1000-1500 får du väskor som håller många år! Sidoväskor vet jag inte om det finns vattentäta men jag stoppar alllt i plastpåsar.

Däremot finns det en massa olika v-täta "rullar" att ha på sadeln eller pkt-hållare. Det kan vara bra att även ha tältet v-tätt, det fick ja lära mig den dyra vägen.

En gång var jag på hemväg från en helg i tältet och körde igenom en åskskur, det sken upp och skuren glömdes bort och tältet hamnade i förrådet.
Nästa år skulle jag och tältet ut igen och när jag slog upp det var hela innertältet fullt med cd-skivestora mögelhål överallt, där ser man!
För att undvika att väskan bränns mot avgaspipan brukar jag se till att vänsterväskan är lite tyngre än höger.

EDIT: Då glider inte väskorna åt höger i alla fall.

Och ta inte med några "bra å ha grejor", dom blir aldrig använda.

Last edited:
Du behöver inte åka med tältet vattentätt. Det räcker med en plastsäck. Btw, tre lager plastpåse/säck ger vattentätt så länge inga hål uppstår på samma ställe rakt igenom alla lager.

Ställ upp tältet när du kommer hem och städa ur det - men det vet du ju nu.. ;)

Flera av mina prisvärda vattentäta väskor är av märket "Silver". Såldes av Duells förut till en bråkdel av priset på märkes (Givi) men samma funktion.

Last edited:
Många bra tips, det tackar jag för!

Då jag inte är säker på om jag kommer toura super mycket tror jag att jag investerar i väskor från biltema för den här gången. Sen om jag får smak för det så kommer jag nog investera i några lite finare saker :)

Rörande väskor så kan jag säga att de sadelväskorna som finns att köpa på biltema fungerar alldeles utmärkt.
Jag har ett par lika dana (men på mina står det Silver och kostade 3 ggr så mycket). Dessa har jag använt på 4 semestrar och när som jag behöver dem. De fungerar utmärkt.
Beroende på hur man ska bo avgör hur mycket packning man behöver ha med sig. Ska man tälta blir det ju lite mer packning.
Jag kan dock säga att jag har aldrig behövt sadelväskorna, tankväska och en extra väska bak om jag ska tälta.....då får du tänka om......
Sadelväskorna och en tankväska räcker långt.
Jag kan väl säga att jag heller inte har spänt ut mina väskor så att de blir stora heller. Jag kan välja om de ska svälja 30 eller 50 liter. Jag har uteslutande valt 30 liter och det har räckt.
Folk lägger ner stora pengar på väskor till sina hojar.....det förstår jag.....det är kul med prylar. Men om man inte har så mycket pengar (som jag) så kan det ju vara smartare att ta ett par billiga väskor och lägga pengarna på soppa istället. För det är ju att köra man vill, inte packa.

Nej mitt råd är: Köp biltemas billiga sadelväskor, tänkt över packningen och packa med matkassar så du slipper få blöt packning. Lägg några kronor på en vattentät tankväska och stoppa allt av värde och sånt du vill ha lättåtkomligt där. Lägg resten av pengarna på soppa.

Tänk för övrigt på din egen vätskebalans. Själv har jag haft en camel bak på ryggen senaste långturerna jag gjort. Helt underbart att bara kunna sippa i sig litet åt gången utan att behöva stanna och ta av sig hjälmen.

Något tips på en bra vattentät tankväska då?

Nja.....jag har väl inte direkt något tips på var du kan få tag på en......Men den jag har är jag riktigt nöjd med. Det är en stor tankväska, upp till 50 liter....har endast använt den fullt utspänd en gång....inget jag rekommenderar. Men den är helt vattentät. Den är av märket Silver och har som en insydd vattentät säck som man försluter genom att rulla ihop innan man stänger väskan.
Du får väl kolla på Silvers utbud. Ska kolla lite också om du känner att du behöver hjälp.

Hej igen.....jag vill först be om ursäkt för att jag svänger om kring med osanningar....min tankväska rymmer inte 50 liter utan 34 liter......Hade jag bara tänkt lite innan jag skrev 50 så hade jag sett orimligheten i det hela....

Här har du en länk http://www.24mx.se/mc/p/mc-tankvaska-silver-rainsafe/15521/mc-vaskor-och-toppboxar/k271 till den väskan jag har.
Jag är riktigt nöjd med denna väska eftersom den är helt vattentät. Den är dock ganska stor. Jag använder den nästan enbart när jag ska toura. Den är så pass bred att den kan komma i konflikt med styret om man ska svänga med styret fullt ut. Givetvis beroende på var du sätter väskan, hur mycket du har fyllt den med och samt vilken båge du kör. Jag kör en er6 och har inga problem med väskan när jag kör.

Vill dock påpeka att det är en innerväska av plast som egentligen är som en sjömanssäck i konstruktionen. Det är den som är vattentät. De små facken på sidan och framtill är lika vattentäta som pappkassar.

Väskan har insydda magneter.
Jag kan rekommendera denna väska

Brukar klippa en svart sopsäck i önskad storlek och använda den som vattentät innerväska i tankväskan.

Funkar bra och....biiiilligt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...