Första Reklusen på KX500(hemgjord)

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Har precis fått ihop mitt hemgjorda reklusekit till min Kawa.
Men efter provkörning,så palla den inte med 66Nm i vrid :D och slira
som fan,blir att sätta ditt mera wolframkulor,har nu 10st och 20st stålkulor.
Användarvänligt med öppningsbar Lexanskiva till lock.:tummenupp
 

Bifogat

  • PIC000066.JPG
    PIC000066.JPG
    62.7 KB · Visningar: 210
  • standard7.jpg
    standard7.jpg
    63.8 KB · Visningar: 247
Automatkoppling eller slirkoppling :confused: :va

/F. rågvis
 
Supermoto skrev:
2620478 Automatkoppling eller slirkoppling :confused: :va

/F. rågvis

Automat antar jag. Nån slirkoppling behövs väl inte på 2-t, inte ens på en 500.
Fd Vertemati åkaren...namnet försvann just...hade väl rekluse på sin KX500? Det pratades om det och att han körde med bakbroms på styret.
 
rejser skrev:
2620588 Automat antar jag. Nån slirkoppling behövs väl inte på 2-t, inte ens på en 500.
Fd Vertemati åkaren...namnet försvann just...hade väl rekluse på sin KX500? Det pratades om det och att han körde med bakbroms på styret.
Kan det vara mb73 (http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=4519) du snackar om. Han har i alla fall automatkoppling på sin sen ett par år tillbaka så...... Frågan är om han inte hade fotbromsen på styret också.

.
 
Men vadå....som på en scooter moped? Inge växlar?
 
Nej, växellådan kvar, m alla växlar. Som jag fattar det hindrar den att man bromsar stopp
eftersom den kopplar ur vid låga varv. Bra i skogen.
Kopplingshandtaget lär inte behövas alls. Fast hur det funkar vid upp- o nerväxlingar
uppe i varv vet jag inte. Liksom den besläktade frågan om motorbroms vid nerväxling.
/u
 
Precis som Ulf skriver så kopplar den ur vid låga varv, men kopplingshandtaget behåller man om för vid det måste man ha kvar om man ska koppla ur vid högre varv!

Detta är en helt lysande uppfinning, är SÅ nöjd med min!
 
rejser skrev:
2621046 Precis...jag orkade inte leta upp vad han hette förut :)

Tjena, Magnus var namnet! :)

Jag använder Revloc (precis samma princip som Rekluse) på min 500a o det funkar fint, iaf för isåka. Fick inte riktigt samma flyt med sladdandet på asfalt med bakbromsen på styret (testat på 4t med slirkoppling) men det är ju väldigt beroende av att man testar fram rätt grejer som matchar perfekt o har rätt kraft. Upptäckte att man bromsar jävligt kraftigt med foten vid sladdande på asfalt, men man tänker inte på det då man "bara lägger på benet lite", men man är faan så mycket starkare där än i två fingrar...

På is behövs inte lika mycket broms o jag tror jag hittat nåt som funkar nu med en bromspump från en mtb. Har haft en okej pump förut men den var omöjlig att lufta så ibland försvann bakbromsen in i kurvorna - mindre trevligt..

När man åker 2t med slungkoppling ("automatkoppling") så är motorbroms inget problem, men med 4t skulle det antagligen vara det på asfalt o man skulle då helst vilja ha en slirkoppling kombinerad i densamma (finns inte än).
Angående att växla utan kopplingsgrepp så har det aldrig varit något problem med slungkoppling, vare sig på asfalt eller is. Man slår av ngt på gasen bara.

Ser ju fint ut det där Doordie! :tummenupp
 
mb73 skrev:
2622293 Tjena, Magnus var namnet! :)

Jag använder Revloc (precis samma princip som Rekluse) på min 500a o det funkar fint, iaf för isåka. Fick inte riktigt samma flyt med sladdandet på asfalt med bakbromsen på styret (testat på 4t med slirkoppling) men det är ju väldigt beroende av att man testar fram rätt grejer som matchar perfekt o har rätt kraft. Upptäckte att man bromsar jävligt kraftigt med foten vid sladdande på asfalt, men man tänker inte på det då man "bara lägger på benet lite", men man är faan så mycket starkare där än i två fingrar...

På is behövs inte lika mycket broms o jag tror jag hittat nåt som funkar nu med en bromspump från en mtb. Har haft en okej pump förut men den var omöjlig att lufta så ibland försvann bakbromsen in i kurvorna - mindre trevligt..

När man åker 2t med slungkoppling ("automatkoppling") så är motorbroms inget problem, men med 4t skulle det antagligen vara det på asfalt o man skulle då helst vilja ha en slirkoppling kombinerad i densamma (finns inte än).
Angående att växla utan kopplingsgrepp så har det aldrig varit något problem med slungkoppling, vare sig på asfalt eller is. Man slår av ngt på gasen bara.

Ser ju fint ut det där Doordie! :tummenupp

Tack Magnus :)
Lite porrigt med Lexan iaf :drool
(vi hörs senare i veckan)

Angående avslag för växlingar,så finns det ju nåt som heter powershift från DEP som kan råda bot på detta. :tummenupp

Skillnaden mellan Rekluse och Revloc är att kopplingsfunktion är kvar på Reklusen.Man kan även finjustera slirfunktionen/ingrepp utan att behöva öppna kopplingskåpan.:)
 
Last edited:
Helbild

Tog några bilder i höstrusket på "objektet":D

Är på gång att få till det med sliret,en del pul med fjädrar och
avstånd mellan lamellerna och inte minst kulor, men skam den som ger sig!:näsblod

Har nu maximala 30 st wolframkulor i kopplingen....:tummenupp
 

Bifogat

  • PIC0004.JPG
    PIC0004.JPG
    79.9 KB · Visningar: 185
  • PIC0005.JPG
    PIC0005.JPG
    72.3 KB · Visningar: 177
  • PIC0006.JPG
    PIC0006.JPG
    58.6 KB · Visningar: 120
Last edited:
ulf_lundin skrev:
2621077 Nej, växellådan kvar, m alla växlar. Som jag fattar det hindrar den att man bromsar stopp
eftersom den kopplar ur vid låga varv. Bra i skogen.
Kopplingshandtaget lär inte behövas alls. Fast hur det funkar vid upp- o nerväxlingar
uppe i varv vet jag inte. Liksom den besläktade frågan om motorbroms vid nerväxling.
/u

Man slipper koppla öht ... Vid start är det bara att ge lagom varv och dumpa kopplingshandtaget

Snart har man väl en robot som kör åt en!

Impad att du lyckades göra en själv dock :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top