Första rejset avklarat.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Då var det äntligen avklarat, med snigel och buss drog vi från V-ås 40 mil till Anderstorp. Jag hade tänkt mig att debuten skulle ske på ett mindre rejs med lite publik och inte på ett STCC evenemang. Men nu dök chansen upp lite hastigt och det händer inte så mkt i juni förövrigt så jag hakade på. Vi var där tors emiddag för att få ordning på allt och förbereda för fre-träning, jag trodde det skulle ingå i dom 1800kr men det gick lös på 1000 till.
1.51.7 (tror jag att det var) var rätt okej, kände mig inte inkörd än på 750 den är ju så annorlunda mot 1000, och vxl kändes fel i kurvorna, 2:an för låg och trean för hög (i dom långsamma kurvorna) men vafan det är ju bara att köra fortare så passar 3:an, tänkte jag. Målet var att åtminstånde komma under 1,50. Om jag inte minns fel så har jag kört 1.55 med 1000 för 2 år sedan på Anderstorp när jag sist var här.( gökur)
Dom andras tider kändes rätt avlägsna och inte så långt ifrån Superstock, fan va det går i Rookie!!! Sen blev det regn och det var jag inte intresserad av att köra i eftersom det skulle bli torrt på rejset, inga risker.
I kvalet var jag under målet, 1.49.5, 21 av 26 och 2 R1000 efter mig, helt okej så långt. Snart var det dags för rejs, hur blir det? hur reagerar man? jag har aldrig tävlat i ngt så det är svårt att veta. Jo förresten jag har varit med i en nationell matlagningstävling en gång, 1:a pris var en resa till Hawaii för 2 och jag blev 2:a och fick fick 6 kg kaffe, gissa om jag var förbannad. Jag ska aldrig mer tävla tänkte jag då.
I 1:a racet (lör)fick jag en dålig start, men jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte tränat starter. Ta det lugnt, och hetsa inte, du ska i mål tänkte jag, inte så lätt men överlevnadsinstinkten är väl lite större när man blir äldre och legat på sjukhus några ggr pga hojolyckor.
Det blev några gulflaggsituationer som var tveksamma, enligt en del så körde jag om under dom och enligt andra så var det inte så, jag vet inte, jag såg iallafall inte ngn gulflagg förrän ingången till karusellen, och gjorde jag fel så ber jag om ursäkt. Det var fort över, 10 varv och 13 totalt eller 8 i klassen, helt okej. Jag var mest glad att det var avklarat. Tiden gjorde mig ännu gladare 1,48.3, sänkning igen.
Det skulle bli race även på sön, taktiken var att få en bättre start och haka på så länge jag kunde, det blev inte så länge, dom försvann rätt fort men starten var desto bättre, trixade mellan några gubbar och tog innern i första, det här gick ju bra. Tempot kändes högre idag och jag körde om några stycken och blev omkörd själv, 169 tror jag att det var. Det går ju inte för sig, jaga som fan och körde innerspår flera ggr för att komma förbi men han täppte till. Sen hände det som inte får hända, i första kurvan gick jag för snävt och blev för girig med gasen och lowsiden var ett faktum, kanade säkert 25 m, ska det aldrig stanna tänkte jag. Slokörat och med ett stort hål i baken lommade jag iväg ifrån en hoj som sett sina bästa dar, men vafan, jag kan ju gå och det var trots allt skitkul fram till den där "lilla" incidenten.
När jag fick se tiderna så blev jag ännu gladare, 1.45.6, det blev behållningen av det racet, en sänkning med 6 sek mot första dan, och 2,7 mot förra racet :banana Grädden på moset blev att se superstock och vi hejade på Filip som körde riktigt bra, vilken kille :tummenupp Radical är också kul att se och det går ju hyfsat fort så det blir nog en testkörning av en sådan i sommar också.
Summa sumarum är väl att det här var inte sista gången, kul att köra och alla trevliga, hjälpsamma människor gör det ännu roligare. Ett speciellt tack till skalman som hjälpte mig med hojen när jag glömt en "liten" detalj i bakhjulet som hade kunnat sluta riktigt illa.

See you out there!

Kari Svärd

Gixxer 1000 skrev:
See you out there!

Kari Svärd

Grattis till första rejset! Du gjorde ju en sanslös förbättring av personbästa och det måste man ju vara nöjd med. Fortsätt med att kapa 5 sek på varje bana så kommer du vara i topp ganska omgående.

Synd på vurpan men grattis till en snygg sänkning av PB :tummenupp

Finns resultatlistorna ute på nätet, och i så fall var?

Ja det var bra kört och synd på vurpan.

Ang. gulflaggningarna på lördagen så var de inte helt lätta att se då vissa posteringar bara hade hängt ut en flagga lite halvdant. Man blev ju lite förvånad när man släpper och det kommer en hoj och kör om, men tror att funkisarna får ta på sig lite av det. (På söndagen skötte funkisarna sig utmärkt :tummenupp )

Tack för hjälpen med ballanseringen av framhjulet också och vi syns väl på bikeweek

Victor skrev:
Grattis till första rejset! Du gjorde ju en sanslös förbättring av personbästa och det måste man ju vara nöjd med. Fortsätt med att kapa 5 sek på varje bana så kommer du vara i topp ganska omgående.

Det är väl det bästa med att vara rookie-rookie, i början sänker man ofta och mycket. Speciellt under race, säger folk jag pratat med. Jag hoppas att trenden håller i sig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti