Första P-boten i mitt liv, vad gäller ?

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
fel fel fel.. de flesta bolag lägger på 50 kr i påminnelseavgift då lagen säger dom har rätt till det. . Å den sökande har rättighet att yrka 50 kr i påminnelseavgift när det kommer till Kronofogden...
Sen kan jag bara gratulera till dem som inte får ngn påminnelseavgift för att det förfallit på vägen....:yoparty

trodde jag var så tydlig man kunde bli att jag vet vad jag pratar om...:rolleyes:

Skumt, jag har då aldrig någongång mellan 1986-2011 fått nån straffavgift på första, alltid samma belopp som på ursprungsboten med en varning att om den inte betalas lämnas ärendet vidare.
Har alltid trott att det har och göra med att nån kan gå omkring och plocka bort från vindrutor... bara för skojs skull typ.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
fel fel fel.. de flesta bolag lägger på 50 kr i påminnelseavgift då lagen säger dom har rätt till det. . Å den sökande har rättighet att yrka 50 kr i påminnelseavgift när det kommer till Kronofogden...
Sen kan jag bara gratulera till dem som inte får ngn påminnelseavgift för att det förfallit på vägen....:yoparty

trodde jag var så tydlig man kunde bli att jag vet vad jag pratar om...:rolleyes:

Aha, är du lapplisa månne? :D
 

Visby

Broken strings
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
Suzuki 750
Skumt, jag har då aldrig någongång mellan 1986-2011 fått nån straffavgift på första, alltid samma belopp som på ursprungsboten med en varning att om den inte betalas lämnas ärendet vidare.
Har alltid trott att det har och göra med att nån kan gå omkring och plocka bort från vindrutor... bara för skojs skull typ.

som jag skrev, de flesta företag gör det...
Om inte annat så tar dom betalt för det när det hamnar hos Kronofogden...
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
tillägg

man väljer ju själv... men....
Följande händer: Du får en p-bot å inte betalar....
Du får en påminnelse= 50 kr. Du betalar inte = inkassokrav på 160 kr. Du betalar inte= kronofogden 300 kr i ansökningsavgift samt 340 kr i ombudsavgift för den sökande/ombudet.... alltså ett tillägg på 850 kr för att du inte betalade...

som jag skrev.... Lita på mig. Betala först och bestrid sedan.....


Hej!

Är det ett privat bolag, typ vaktbolag, så utfärdar de en kontrollavgift. Detta är ju då som vilken faktura som helst. Dessa betalar man inte först och bestrider sedan. Dessa bestrider man, och om detta skiter sig så betalar man, till skillnad om du får en felparkeringsavgift från ett statligt "bolag".

Mvh
Björn

Edit: Normalt sätt så får man ingen påminnelseavgift då de som utfärdat kontrollavgiften inte kan vara säker på att lappen suttit kvar på fordonet när ägaren/brukaren kommer dit.

Edit 2: Påminnelseavgift tillkommer när man inte betalar påminnelsen i tid, sedan är det som du säger, man kommer få betala mer när det går till inkasso etc.

Xe står för var jag stod, en bil får plats bredvid utan problem.
fick för omarkerd parkeringsplats.
enda skylten är en grå pil. (se bild)

Hej!


Nu tycker jag du skall göra följande. Kontrollera vad exakt det är för sorts skyltar vid _SAMTLIGA_ infarter in till området som du kan köra "lagligt" på... Dvs cykel/gångvägar räknas inte.

Beroende på vad det sitter för infartsskyltning så kan vi se om de har angett rätt/fel överträdelse på kontrollavgiften.

Vidare så tycker jag du skall granska kontrollavgiften mycket noga, kontrollera så att fullständig adress är skriven och att denna är rätt stavad. Inga förkortningar får förekomma.
Kontrollera dessutom om registreringsnr, klockslag, fordonsmärke, och datum är rätt. Är något av dessa fel finns det väldigt bra chans att få kontrollavgiften makulerad.

Är det en handskriven lapp eller är det typ en kvittoremsa liknande grej?

Mvh
Björn
 
Last edited:

Visby

Broken strings
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
Suzuki 750
Jag tänker inte lägga mig i. Alla tar ansvar för sina egna handlingar.....

Ville bara ge ett tips om att en p-bot på 500 kr kan öka med 850 kr bara för att man "struntar i det å tycker man har rätt"... Därav anser jag man betalar först å bestrider sen...

TS= lycka till :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
fel fel fel.. de flesta bolag lägger på 50 kr i påminnelseavgift då lagen säger dom har rätt till det. . Å den sökande har rättighet att yrka 50 kr i påminnelseavgift när det kommer till Kronofogden...
Sen kan jag bara gratulera till dem som inte får ngn påminnelseavgift för att det förfallit på vägen....:yoparty

trodde jag var så tydlig man kunde bli att jag vet vad jag pratar om...:rolleyes:

Nja, inte riktigt rätt. Dom kan bara ta ut en påminnelseavgift om det är helt säkert att du har mottagit en tydlig räkning. En P-bot under torkarbladet kan inte anses som "säkert" precis lika lite som att du säkert sett en räkning i din brevlåda bland all reklam.

På grund av detta väljer seriösa företag och organisationer ofta att inte köra så hårt med påminnelse avgift på första påminnelsen.

Jag har drivit ett sådant här ärende och är hyfsat nyligen påläst.

50:- är riktigt, man får bara ta ut en skälig kostnad för arbetet med att skicka påminnelsen.

Parkiringsbolag skiter i detta eftersom dom vet att mycket få vågar "go all the way" av rädsla för betalningsanmärkning som av någon outgrundlig anledning inte tas bort även om man får rätt ??
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
man väljer ju själv... men....
Följande händer: Du får en p-bot å inte betalar....
Du får en påminnelse= 50 kr. Du betalar inte = inkassokrav på 160 kr. Du betalar inte= kronofogden 300 kr i ansökningsavgift samt 340 kr i ombudsavgift för den sökande/ombudet.... alltså ett tillägg på 850 kr för att du inte betalade...

som jag skrev.... Lita på mig. Betala först och bestrid sedan.....

På tomtmarken (privat mark) om du betalar först då har du godtagit parkerings förseelse.. svårt och överklaga när du redan betalat...
det är annorlunda på kommunal mark....
 

jetson

Guest
Gällande inkasso, på inkassoförfallodagen - ring inkassobolaget och begär anstånd. Du får 8 arbetsdagar utan snack kanske mer om du har någon motivering.

När det nya förfallodatumet kommer, eller nån dag innan ringer du och frågar hur det går med din bestridan som du skickade in för en vecka sen (skriftligt) - har dom inga noteringar om det på ditt inkassoärende? Säg att du skickar in det och fråga om ärendet redan är skickat till kfm - det har det inte vad bra.

Sen skickar du nåt bestridande och innan dom har hanterat det får dom inte skicka ärendet vidare till kfm.

Va ett tag sen jag jobbade inom inkasso men det finns en hel del tricks för att dra ut det på tiden m..m..
 
Last edited:

Hellpig

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Wexiö
Hoj
Såld!
Jag antar att det här funkar om man vill jävlas med dem; om/när du betalar boten så använd inte deras inbetalningslapp utan ta en annan, fyll inte i något annat än typ "parkeringsböter" och betala på ett inbetalningsställe. Voila. Du har betalat dina böter och har kvitto på det, men de kan inte bokföra det i sina system eftersom de inte vet vem eller vilket fordon det gäller. Hade en polare som gjorde detta på rent jävelskap o det höll på att driva p-bolaget till vansinne, de försökte övertyga honom om att det var olagligt att inte använda deras talong för inbetalningen men han var en kille som kollat upp saker i förväg och kunde upplysa dem i detalj att det var det inte. Eftersom jag inte direkt sympatiserar med p-vakter eller priserna på parkeringar så tyckte jag det var ganska underhållande att följa hur det gick.
 

Tabe

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
På hojen
Hoj
zx6-r (i diket) R-1
Hej.

Bidrar med lite kunskap då jag jobbat med detta. (Inkasso)
Bolagen inkl kommuner måste skicka en påminnelse på en p-bot. Denna får dom inte lägga någon avgift på. Notera att detta endast gäller påminnelse 1, vid påminnelse 2 eller inkasso har dom rätt att ta ut avgift.

Om det är ett "privat" bolag tex Q-park som utfärdat boten och man anser att denna är fel så ska man bestrida samt INTE betala. Den boten räknas som en tvistig fordran och får således inte skickas till kronofogden för betalningsföreläggande. Det enda ev alt dom har är att stämma dig i en tingsrätt. Då det är ett litet belopp ( om du inte har en väldigt massa böter) så står varje part för sina rättegångskostnader. MAO det blir dyrt för dom.


Det är inte samma sak om ett kommunalt bolag utfärdat boten. Denna måste betalas fast man anser den vara felaktig. Annars kan den per omgående efter en skriftlig påminnelse skickas till kronofogden.
 
Last edited:

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Jag åkte också på en p-bot för inte alltför länge sedan, råkade ställa mig i en MC ruta där det var parkeringsförbud just den dagen..

Har sett att det stått hojar parkerade på trottoaren precis brevid flera gånger om då rutan varit full, dock ej torsdagar.. och dessa hojar har ej blivit lappade för att stå på trottoaren.

Kan man inte hävda att någon lyft ner hojen för att spela en ett spratt? Under förutsättningen att hojen inte varit fastlåst förstås..

EDIT: Sorry för offtopic, kände att det här var en lämplig tråd att flika in i..
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Åkte på P-böter av polisen för att jag stod på fel sida vid datumparkering.. Enda va väl att det är parkeringsförbud på gatan där jag stod:rolleyes:

Eller gäller åarkeringsförbudskyltar bara på sidan dem står? För skylten va på sidan ja inte stod.. aja:p
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Lite förundrad över allt prat om att fördröja eller försvåra processen genom att tex betala på ett "klurigt sätt". Jag räknar med att de flesta vinstdrivande bolag noterar att tex sina administrativa kostnader ökar, och antingen gör egna förändringar eller lobbar för ökade P-böter. Är det så vettigt? Spontant känns det även som att man måste lägga ner betydligt mycket mer av sin fritid för att någon ska få en lite segare arbetsdag (och den "bestraffning" man försöker utsätta företaget för blir väl inte mycket mer än ett rutinärende i slutändan ändå).

Säger inte att man ska böja sig framåt och betala, utan bara bestrida och betala på rätt sätt om det är vad man är ute efter. Att bara utebli med betalningar eller annat i syfte att jävlas med företaget känns bara som trams i mina öron, och något som i slutändan kan bita en själv i röven. Har jag fel?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Varför inte betala när man har parkerat fel? Har det blivit någon regel eller nått att man inte ska göra rätt för sig utan att gnälla först?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Huvudfrågan är väl fortfarande om du har rätt eller inte att stå där du stod? Kolla alla skyltar som sagt och om det är privat mark kolla med markägaren.

Not sent from an iPhone...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad händer om man trycker dit ett Honda emblem på sin Ducce och PF:an anger det som märke? Går man fri då?

Nej, jag tänker inte besudla min italienska på det sätter för allt smör i Småland, men lite nyfiken måste man få vara ibland. :)
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Betala :)
Fick en för 1,5 h sen. 550 spänn. surt. Va me bilen dock.
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Hej.

Finns ingen anledning till att betala innan man har kontrollerat möjligheterna att slippa detta pga p-vakten etc har gjort fel! :tummenupp

Finns ofta goda möjligheter att få avgiften makulerad pga felaktig skyltning osv.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top