Första offroadcykeln

Under 20k har märket ingen som helst betydelse, skicket är allt! Kan väl kanske vara idé att undvika dom lite mer udda märkena med tanke på tillgång på delar och så (för delar kommer du att behöva..) men annars spelar det ingen roll.

KTM utvecklar ju fortfarande sina blårykare och Suzuki och Yamma var dom japanska märken som hängde i längst, kan ju va något att tänka på. Men som sagt, skicket avgör.

Tack för svaret, men när jag söker efter en cross på blocket så vet jag ju inte vilka som är 2-takt och vilka som är 4-takt... Därför ja behöver lämpliga modellbeteckningar att söka efter :)

Tack för svaret, men när jag söker efter en cross på blocket så vet jag ju inte vilka som är 2-takt och vilka som är 4-takt... Därför ja behöver lämpliga modellbeteckningar att söka efter :)

Du ser direkt på bilderna ifall det är en 4 eller 2takt ju.
Generellt så har båda ofta samma modelbeteckning men med ett F som tilllägg för 4takt, något som dock få är noga med i sina annonser så går ändå inte göra ett urval med sökord.

Du ser direkt på bilderna ifall det är en 4 eller 2takt ju.
Generellt så har båda ofta samma modelbeteckning men med ett F som tilllägg för 4takt, något som dock få är noga med i sina annonser så går ändå inte göra ett urval med sökord.

Ofan... Hur ser man det på bilderna? :confused:

Honda CR250, Yamaha YZ 250, Kawasaki KX 250, Suzuki RM 250, Ktm SX 250

There you go.

Rent generellt, finns det ett F någonstans i modellbeteckningen(eller i sukkas fall ett Z) så är det fyrtakt.

Tacksam för alla svar.
Det är grusvägar/större skogsstigar som är tanken, möjligen tappa bort sig emellanåt lite i skogen. Inte alltför extreme alltså.
Cross är vad jag hade tänkt mig, men är egentligen lite osäker på vad det är för skillnad mellan enduro och cross?
Är enduron mjukare i fjädringen?

Crossen är hårdare i dämpningen, mer aggressiv motorkaraktär och ofta högre växlad 1:a (lätta svänghjul och hög drevning gör inte trixandet i endurospåren lättare).

Svårt att åka lagligt på en cross med, i bästa fall är den enduroreggad (vilket kräver licens)..

En lv-reggad enduro med el och lyse är ett mycket bättre alternativ för dig.

Svårt att åka lagligt på en cross med, i bästa fall är den enduroreggad (vilket kräver licens)..

vilket ändå inte tillåter dig att åka lagligt på den var som helst, endast till event/tävlingar/träningar arrangerade av en SVEMO-ansluten klubb... :tummenupp

Crossen är hårdare i dämpningen, mer aggressiv motorkaraktär och ofta högre växlad 1:a (lätta svänghjul och hög drevning gör inte trixandet i endurospåren lättare).

En lv-reggad enduro med el och lyse är ett mycket bättre alternativ för dig.

OK tack, då kanske det är mera en enduro vi skall sikta in oss på.
Det behöver ju inte gå i 100+, så då är en mjukare dämpning till fördel när det blir ojämt.
Den skall nog förbli oreggad, bor ute i skogen och där skall den också användas. Lyse kan väl dock vara till fördel, men inget krav.

Vad finns det för trevliga 2-t 125:or/4-t 250:or enduro modeller?
Jag undrar lite över 2-t när det sägs att de är hetsigare till karaktär, därför tror jag en 4-t skulle vara bättre som nybörjarhoj.

OK tack, då kanske det är mera en enduro vi skall sikta in oss på.
Det behöver ju inte gå i 100+, så då är en mjukare dämpning till fördel när det blir ojämt.
Den skall nog förbli oreggad, bor ute i skogen och där skall den också användas. Lyse kan väl dock vara till fördel, men inget krav.

Vad finns det för trevliga 2-t 125:or/4-t 250:or enduro modeller?
Jag undrar lite över 2-t när det sägs att de är hetsigare till karaktär, därför tror jag en 4-t skulle vara bättre som nybörjarhoj.

Kör du oreggat kör du ju också oförsäkrat och olagligt men det är ju helt upp till dig. Sen finns det ju även Terrängkörningslagen att ta hänsyn till, man får egentligen inte köra var man vill.

KTM 125 EXC och GasGas EC125 är nog det som ligger i din prisklass om det är 125 blårök som gäller.

250cc 4t finns lite större utbud, KTM EXC-F, Yamaha WRF, Honda CRF(X?) och GasGas version heter nog bara F, om jag inte minns fel.

Enduromodeller allihop, skulle inte vilja ta ut en cross i endurospåret. Hellre en enduro på crossbanan än en cross i endurospåret.

Bästa sättet att avgöra om du ska ha 2t eller 4t är nog i slutändan att provköra båda. Du hittar flest till salu på enduromx.com, de har dessutom så pass bra filter på sökningen att du får exakt vad du letar efter.

Hade ja vart du hade jag nog satsat på en 250-4takt. Lättkörda och tillräckligt med pulver. 125 2-takt hade jag inte satsat på som första hojj. Hade själv en cr125 förr och de gäller att ligga och varva om man ska ta sig fram någonstans. Enligt mig rätt "svårkörda"

Fega int nu, en liten smidig Husa 570 är alldeles utmärkt i skogen ;) Eller Aprilias SXV 550...

...en CR500 med trimkrök och riktiga reedventiler...? :D Smidiga och snälla maskiner är alltid bra i stök&bök. :hihi

Lite som att köra turbobusa på Sala Racing Park. :rofl

Skulle nog vilja säga glöm 125 för det är djäkligt speciellt. Dom är skitkul när allt går bra och man tränar ofta så att man verkligen kan ligga och piska den och köra aggresivt. Och man utvecklas mycket som förare på 125. Men som lek och latjohoj att ta ut i skogen då och då, glöm det. Det är inte kul att hela tiden ha fel växel, köra för långsamt i kurvan så att man inte får med sig farten ut på rakan med resultatet att det går långsamt på rakan också.

Större hojar är mer förlåtande, råkar man köra för långsamt i en kurva vrider man bara på rullen så har man fått tillbaka farten direkt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park