Första offroadcykeln

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu kör jag en klassisk fråga först-läs sedan-tråd.

Vi funderar med kompisen att köpa en first ever cross för att prova på det. Ingen av oss har kört cross tidigare, men vore roligt att prova.

Är en 125:a lite för klen eller kommer man långt på en sådan?
Tycker jag läst att CRF250 skall vara en rätt bra offroad, balans av körbarhet, roligthetsgrad, hållbarhet.
Typ denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CRF_250_R_37231356.htm?ca=1_8&w=3

Ingen av oss är supermek men ingen av oss har heller tummen mitt i handen.

Tanken var att endast ha den för skogskörning.

Tankar och åsikter tas gärna emot!

Tja, var ska man börja...

Först och främst 2-takt eller 4-takt, fördelen som jag ser de med 2-takt är väl lätt mekbarheten mot 4-taktaren som är mer krånglig och meka med när de gäller motorn. I övrigt så funkar dom hyfsat likvärdigt när de gäller mekandet.

Ska man köra 4-takt som de verkar på de du skriver med CRF:n som exempel så är 250 de minsta jag tycker ni ska ge er på, mindre motor är inget alternativ för klent. Skulle väl säga likadant gällande 2-takt med, man klarar sig på en 125 i början men om man skaffar en 250 så har man nått att växa med...

En kompis som började köra i somras skaffade en yzf 250 som först hoj och den trivs han med fortfarande (även om han inte får köra den på ett par månader pga skada), många man kör med har också köpt sig 250 4-taktare (körde 400:er tidigare) för dom tycker de är smidigare i skogen/enduro körning än en större 400/450 maskin. Själv är jag mer av den andra skolan som tycker att man ska ha lite utmaningar och kör 450 själv.

Om ni får möjlighet så skulle jag rekommendera att ta en testrunda med någon om ni känner nån som har cykel eller om säljaren låter er testa så känner ni lite själv hur de känns. Själv körde jag 2-takt tidigare men ville komma ifrån den "hysteriska" motorkaraktären och kunna ligga på lite lägre varv men ändå ha kraft.

En Honda CRF250 är ett ypperligt första val, men smaken är som baken.. kommer säkert fler svar på vad som är bra av andra... Själv har jag testat Honda, Yamaha, Kawasaki, KTM samt Husaberg... Trivdes bäst på Hondan så då fick de bli en sån.

Är du helt ovan på grus är nog en 250 rätt. Jag har kört 'ganska' mycket grusvägar på diverse hojjar och köpte mig första riktiga grushojjen nu. Kan tycka att en 450 4takt drevad för en maxfart på lite över 100 är ganska elak i skogen ;)

När man tuffar på i 30 på 4an o enda problemet är att den svarar lite dåligt så inser man att det finns effekt över ;)

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Tja, var ska man börja...

Först och främst 2-takt eller 4-takt, fördelen som jag ser de med 2-takt är väl lätt mekbarheten mot 4-taktaren som är mer krånglig och meka med när de gäller motorn. I övrigt så funkar dom hyfsat likvärdigt när de gäller mekandet.

Ska man köra 4-takt som de verkar på de du skriver med CRF:n som exempel så är 250 de minsta jag tycker ni ska ge er på, mindre motor är inget alternativ för klent. Skulle väl säga likadant gällande 2-takt med, man klarar sig på en 125 i början men om man skaffar en 250 så har man nått att växa med...

En kompis som började köra i somras skaffade en yzf 250 som först hoj och den trivs han med fortfarande (även om han inte får köra den på ett par månader pga skada), många man kör med har också köpt sig 250 4-taktare (körde 400:er tidigare) för dom tycker de är smidigare i skogen/enduro körning än en större 400/450 maskin. Själv är jag mer av den andra skolan som tycker att man ska ha lite utmaningar och kör 450 själv.

Om ni får möjlighet så skulle jag rekommendera att ta en testrunda med någon om ni känner nån som har cykel eller om säljaren låter er testa så känner ni lite själv hur de känns. Själv körde jag 2-takt tidigare men ville komma ifrån den "hysteriska" motorkaraktären och kunna ligga på lite lägre varv men ändå ha kraft.

En Honda CRF250 är ett ypperligt första val, men smaken är som baken.. kommer säkert fler svar på vad som är bra av andra... Själv har jag testat Honda, Yamaha, Kawasaki, KTM samt Husaberg... Trivdes bäst på Hondan så då fick de bli en sån.

Tack för ett bra svar!
Låter som om CRF250 vore ett riktigt bra val som första cross då mao.
Kanske får hålla ögonen uppe ifall det kommer något passligt emot under vintern!
På vintern är det väl lite mjukare att falla... :gnissla :crash

När du säger "skogen", menar du skogen eller grusvägar då?

I skogen behöver man möjligtvis vrid, men effekt behöver du "nog" inte så mkt av. På crossbana däremot vill man ha effekt, men där är det liksom på RR-bana lättare att välja rätt växel. Och på grus är det som på gata kul med effekt...

Sen har inte jag åkt massor i skogen, så mkt hörsägen..

Varför jag också frågar om till de som säger att man saknar effekt i skogen om man åker 250. För de jag frågat tidigare verkar snarare säga att 450 etc jämfört med 2-300 cc är jävligt svårkört pga effekten.

:va

Hur ska ni hare´ egentligen? ;)

När du säger "skogen", menar du skogen eller grusvägar då?

I skogen behöver man möjligtvis vrid, men effekt behöver du "nog" inte så mkt av. På crossbana däremot vill man ha effekt, men där är det liksom på RR-bana lättare att välja rätt växel. Och på grus är det som på gata kul med effekt...

Sen har inte jag åkt massor i skogen, så mkt hörsägen..

Varför jag också frågar om till de som säger att man saknar effekt i skogen om man åker 250. För de jag frågat tidigare verkar snarare säga att 450 etc jämfört med 2-300 cc är jävligt svårkört pga effekten.

:va

Hur ska ni hare´ egentligen? ;)

Det är mycket tycke o smak.
Jag tycker min 250 2takt duger fint till allt o använder bara min 450 när tjejen vill följa med.

Ja till syvene sist är de ju du själv som avgör vad du föredrar, 250 4-takt jämfört med 450 4-takt är ju mer lätthanterligt oavsett vad... Men kör på de du känner dig bekvämast med... Själv gillar jag 450:n till de mesta, skulle säkert kunna kärra än bättre på en 250 i hantering men varför.. Gillar vridet på 450:n...

En fyrtakt 250! Absolut. Fundera inte på något annat.
En 450 är inte att snacka om för en nybörjare. Även fast den inte väger så jätte mycket mer så blir den väldigt mkt mer svårkörd. Du kommer utvecklas mycket snabbare på en mindre hoj. För extrema krafter i 450:n för en nybörjare. Och det blir liksom en helt annan sak då cykeln ska bromsas inför kurvor mm. Kan inte förklarapångt bra sätt.
Och en 2-takts 250 är också väldigt svårkörd för en nyböjare. Kanske inte om man tänker mekandet men körmässigt. Blir en mycket aggresivare körstil.
Så en 250 fyrtakt är jag övertygad om att du ska ha. Känns nästan dumt att skaffa ngt annat.
Fast som sagt så är smaken som baken :)
Hälsn

Hakar på den här tråden då funderingar finns på en skogsmaskin. Om man nu slår till på en 4-takt 250cc, och man motionskör (som totalnybörjare), vad snackar vi om för serviceintervaller då? Och vad skall göras vid dessa intervaller? Kostnader?

Köpte själv min första grusare i år. Känner själv som nybörjare att 250cc 2t är rätt mycket kraft att hantera men känner också att de fostrar en lite mer aktiv körstil. Om det nu är för skogskörning så är det nog en enduro och inte cross som gäller för övrigt.

KTM 125-300 EXC, GasGas 125-250EC eller en av de nya, fina Husabergarna så ska du se att ni får mycket roligt!

GGN har ju dessutom vunnits på en 125:s 2t så min röst går på 125cc eller 250cc, blårök är bäst:tummenupp

Hakar på den här tråden då funderingar finns på en skogsmaskin. Om man nu slår till på en 4-takt 250cc, och man motionskör (som totalnybörjare), vad snackar vi om för serviceintervaller då? Och vad skall göras vid dessa intervaller? Kostnader?

Ska du endast köra skog skulle jag satsa på en enduro. Men om du planerar av att köra lite crossbana så ska du absolut köpa cross.
Hellre köra enduro med en cross, än cross med en enduro!

Men serviceintervallerna är ju desamma...
Finns många olika åsikter om det där med servicear. Jag byter olja varannan till var 3:dje timme. Och andra gör de va 10:nde timma. Att mina ligger så täta just nu är för att jag byggt om min yamaha från torrsump till våtsump vilket resulterar i tätare oljebyten.
Men var 5:te timme är väl rimligt! Sen byter du oljefilter varje/ varannan gång du byter olja.
Luftfiltret görs rent och oljas in efter varje körning och hojen tvättas ren.
Det är väl dem 3 regelbundna grejerna man gör.

Sen är det vissa som byter olja och packboxar i gafflarna typ var 10:nde timma och vissa som inte gör det på vääääldigt länge.
Men beror ju på lite vad man har för ställning till det hela.
De lite mer seriösa byter sakerna innan slitage märks och innan de går sönder.
Den oseriösa byter när det går sönder.
Sen lämnar många in dem 1 gng varje år för en årsservice som tex kan vara:
Kolvbyte (beroende på hur långt den gått (brukar göras runt 50h)), Rengöring / byte av lager. Ventiljustering. mm....
Lycka till

Ska du endast köra skog skulle jag satsa på en enduro. Men om du planerar av att köra lite crossbana så ska du absolut köpa cross.
Hellre köra enduro med en cross, än cross med en enduro!

Men serviceintervallerna är ju desamma...
Finns många olika åsikter om det där med servicear. Jag byter olja varannan till var 3:dje timme. Och andra gör de va 10:nde timma. Att mina ligger så täta just nu är för att jag byggt om min yamaha från torrsump till våtsump vilket resulterar i tätare oljebyten.
Men var 5:te timme är väl rimligt! Sen byter du oljefilter varje/ varannan gång du byter olja.
Luftfiltret görs rent och oljas in efter varje körning och hojen tvättas ren.
Det är väl dem 3 regelbundna grejerna man gör.

Sen är det vissa som byter olja och packboxar i gafflarna typ var 10:nde timma och vissa som inte gör det på vääääldigt länge.
Men beror ju på lite vad man har för ställning till det hela.
De lite mer seriösa byter sakerna innan slitage märks och innan de går sönder.
Den oseriösa byter när det går sönder.
Sen lämnar många in dem 1 gng varje år för en årsservice som tex kan vara:
Kolvbyte (beroende på hur långt den gått (brukar göras runt 50h)), Rengöring / byte av lager. Ventiljustering. mm....
Lycka till

Tack för bra svar! Nåt ungefärligt pris på vad årsservicen skule gå på om man kör med kolvbyte och hela biten?

Vad menar folk med skogskörning?
Är det vanliga stigar lite upp o ner eller är det skog där det faktiskt finns stenar o rötter?

Vad menar folk med skogskörning?
Är det vanliga stigar lite upp o ner eller är det skog där det faktiskt finns stenar o rötter?

De som åker och lattjar i skogen menar igenväxta stigar i värsta fall, de som kör enduro på riktigt åker i seriösa spår, och där vet vi ju hur det ser ut du och jag... :D

Många som åker GGN tycker det är tuff enduro, jojo... :hihi

De som åker och lattjar i skogen menar igenväxta stigar i värsta fall, de som kör enduro på riktigt åker i seriösa spår, och där vet vi ju hur det ser ut du och jag... :D

Många som åker GGN tycker det är tuff enduro, jojo... :hihi

Ja det är ju det man funderar på.
Jag tror nog fan jag skulle välja min 450 till skogskörningen folket här pratar om för de slutar nog mer på grusvägen o grusgropen än i skogen.
Men för den riktiga skogen så skiter jag hellre i det o går runt spåret istället för o ta CRFen :D
Hopplöst att köra cross i skogen för fan :gnissla

@ TS: Börja med att bestämma dig för vad det är du ska ha hojen till. (Eller om du redan gjort det, tala om det här så vi får bättre möjligheter att hjälpa dig:))

Ska du leka på grus/traktorvägar/finare stigar är effekt kul, inge snack om det! 450 4-t eller 250 2-t och uppåt är det som gäller isf tycker jag.

Ska du däremot lära dig åka enduro "på riktigt" ska du satsa på 125 2-t eller 250 4-t. Större än så blir bara onödigt svårkört. Effekten kommer att räcka till, tro mig..

När det gäller serviceintervaller på 2-t kontra 4-t skiljer det inte så jätte mycket egentligen, lite tätare oljebyten på 4-t och mer prylar att byta vid "storservicen" men att det som många påstår skulle vara mycket mer skruvande med 4-t tycker inte jag. Största skillnaden är att med en 2-t kan du mer eller mindre gasa tills det rasar (naturligtvis inte att rekomendera!) medan 4-t MÅSTE servas i förebyggande syfte annars blir det DYRT!

Några bra modeller av 2-taktare att söka efter på blocket? 2-takt 250cc för under 20 000:- är det som sökes.

Under 20k har märket ingen som helst betydelse, skicket är allt! Kan väl kanske vara idé att undvika dom lite mer udda märkena med tanke på tillgång på delar och så (för delar kommer du att behöva..) men annars spelar det ingen roll.

KTM utvecklar ju fortfarande sina blårykare och Suzuki och Yamma var dom japanska märken som hängde i längst, kan ju va något att tänka på. Men som sagt, skicket avgör.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park