Första najningen

  • Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Blev så nöjd med min första najning att jag blir tvungen att skryta lite med en bild... men som vanligt är det väl nåt jäkla fel med den så jag får göra om :D :tungan
 

Bifogat

  • Najning1.jpg
    Najning1.jpg
    92 KB · Visningar: 953
Hehe, tackar... fler galningar som är vakna sent :3freak
Nu är det bara resten kvar, bakbroms, oljefilter, oljeplugg/påfyllning... nåt mer säkert :gnissla
 
Nej, den är inte optimal.
Den avslutande änden ska du göra ca dubbelt så lång och sedan dubbelvika tillbaka (180°) annars kommer du förr eller senare att sticka dig på den utstickande änden när du mekar eller tvättar hojen
Är det rostfri tråd så får man lätt inflammationer i såret. :mattias :)
 
Krav vid banåka,för att grejorna ska stanna kvar på hojen.
 
Varför gör man så här?

För att det är ett krav när man tävlar som Sportbike sa, och för att det är porrigare än loctite!

Jag lärde mig naja rätt som flygmekaniker, och då var det jävulskt noga med hur många varv per cm man najade, det kan vara något för tätt på bilden, men det är sånt som bara riktiga naj-fetishister bryr sig om, jag tyckte att det såg bra ut IAF.

Däremot skulle jag dra tråden annorlunda genom skruvskallarna, jag vill ha genomgående hål genom skruvskallarna så att tråden inte bara sitter i ena kanten.
 
För att det är ett krav när man tävlar som Sportbike sa, och för att det är porrigare än loctite!

Jag lärde mig naja rätt som flygmekaniker, och då var det jävulskt noga med hur många varv per cm man najade, det kan vara något för tätt på bilden, men det är sånt som bara riktiga naj-fetishister bryr sig om, jag tyckte att det såg bra ut IAF.

Däremot skulle jag dra tråden annorlunda genom skruvskallarna, jag vill ha genomgående hål genom skruvskallarna så att tråden inte bara sitter i ena kanten.

Tackar! Nu förstår även jag:tummenupp
 
Däremot skulle jag dra tråden annorlunda genom skruvskallarna, jag vill ha genomgående hål genom skruvskallarna så att tråden inte bara sitter i ena kanten.

På grund av att du blir lite mer upphetsad då eller finns den en riktig anledning?

MVH Oskar
 
Hehe, tackar... fler galningar som är vakna sent :3freak
Nu är det bara resten kvar, bakbroms, oljefilter, oljeplugg/påfyllning... nåt mer säkert :gnissla



Ingen anning iofs, Men jävlar vilken grym båge du har. Själv är man lite sugen på 848:an men det får väl vänta några år så dom kanske minskat något i pris.


///Micke
 
Tackar för kommentarerna :)

Ska komma ihåg att göra sista änden längre och vika tillbaka den. Har nog sett det på andra bara glömde det just då.
Inte så tätt också. Tror Micke på licenskursen sa ungefär 3 varv per centimeter. Kan det stämma?
 
kanske oitressant,men jag brukar göra ett litet körnslag i den övre bulten,så att hålen hamnar på rätt ställe,när oket varit av.
 
kanske oitressant,men jag brukar göra ett litet körnslag i den övre bulten,så att hålen hamnar på rätt ställe,när oket varit av.

Vet inte om jag hänger med här, menar du när du drar åt bulten igen? Som jag använde färgen som sitter kvar från orginal.
 
visst,men båda bultarna har ju en gul markering,skifta plats på dom får du se att dom inte kommer på samma ställe.
(bara en mani jag har)
 
Ah nu fattar jag, smart. Jag brukar skriva i dem i hålen igen när jag lossat oket, men ska göra små märken i mina övre med. :fakta
 
Om du borrar två genomgående hål i kors så får du fyra möjliga hål att använda och behöver inte hålla reda på vilken skruv som är vilken. Och klaga inte på att det jobbigt/svårt att borra förrän du bytt till titanskruvar. :tungan

Tänk på att om förbandet är helt sträckt/spänt så kan det vibrera av, jag brukar göra så att det går att rucka på lite lätt. Det kanske går med ditt också men på bilden ser det ut som en gitarrsträng. :D
 
Last edited:
På grund av att du blir lite mer upphetsad då eller finns den en riktig anledning?

MVH Oskar

Mest för att jag blir ännu lite mer upphetsad, men även för att jag tycker att det blir en bättre låsning när man drar tråden igenom.
På insexskruvarna på bilden kan "öglan" på najtråden vicka över så att skruven kan lossa lite.
Dessutom blir öglan så liten och tvär att tråden riskerar att gå av.

Det fungerar garanterat som på bilden, men som sagt, jag är skolad av en barsk militär.
 
Back
Top