Första Mc

WrathChild

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Harris Magnum 2 -86
Tjena alla!

Jag är ganska ny här och vet inte riktigt om jag skrivit på rätt del av planket. Blev in lurad på denna sida av Robban_C.

Jag håller på att leta efter en första Mc, problemet är att jag är bara 18 och måste då ha en på båge som utvecklar max 25 kW. Är det någon som kan rekommendera en bra mellanklass Mc för runt 10 till 15 lax?

Har fastnat lite för Suzuki GWX 400 FWS. Kan den vara bra som en första motorcykel?

Vad ska man tänka på när man köper Mc? Vad jag har hört kan en del Suzuki´s ha dålig generator/laddregulator, hur mäter man dem?

Tack i förhand!

Med vänlig hälsning
WrathChild
 
WrathChild skrev:
Tjena alla!

Jag är ganska ny här och vet inte riktigt om jag skrivit på rätt del av planket. Blev in lurad på denna sida av Robban_C.

Jag håller på att leta efter en första Mc, problemet är att jag är bara 18 och måste då ha en på båge som utvecklar max 25 kW. Är det någon som kan rekommendera en bra mellanklass Mc för runt 10 till 15 lax?

Har fastnat lite för Suzuki GWX 400 FWS. Kan den vara bra som en första motorcykel?

Vad ska man tänka på när man köper Mc? Vad jag har hört kan en del Suzuki´s ha dålig generator/laddregulator, hur mäter man dem?

Tack i förhand!

Med vänlig hälsning
WrathChild

Fråga Robban_C han kan allt! :tummenupp
Förutom Suzukin kanske en offroad hoj skulle vara intressant? XT eller liknande, själv kör jag en GS500E men den nyare generationen är nog svår att få för 15K :(
 
Kawasaki er500 är bra också.
Suzuki gsx600f blev min första, gick bra även strypt och bekväm att åka på tack vare kåporna.
Köp ingen r-hoj och gör oss andra olyckliga med en ny dödsannons.
Dom här två åren är till för att du ska lära dig, vill du åka fortare finns racebanor och hojar som är till för det.
 
WrathChild skrev:
Har fastnat lite för Suzuki GWX 400 FWS. Kan den vara bra som en första motorcykel?
Vad jag har hört kan en del Suzuki´s ha dålig generator/laddregulator, hur mäter man dem?
Med vänlig hälsning
WrathChild

Det är en alldeles utmärkt första mc.
Suzuki hade som du nämner problem (särskilt tidiga 80-talare) med generator och laddningsregulator. Någon av dem går sönder förr eller senare.
Men de är inte så vansinnigt dyra att byta. Generatorn kan man köpa för runt en 1000-lapp och regulatorn går att bygga billigt själv om man vill.
Du kollar enklast att generatorn laddar genom att koppla en voltmeter över batteriet när hojen är av. Spänningen bör då ligga runt 12V.
Sedan startar du den och ser att spänningen stiger upp till ett par volt (ca 13,5-14V kanske). Slå gärna på belysningen också för att kolla att spänningen inte sjunker alltför mycket då den är på. :)
 
Vastrix skrev:
Fråga Robban_C han kan allt! :tummenupp
Förutom Suzukin kanske en offroad hoj skulle vara intressant? XT eller liknande, själv kör jag en GS500E men den nyare generationen är nog svår att få för 15K :(


GS500 90-91 borde gå att få för runt de pengarna så här års och Suzuki borde ha strypsatser till dem. Modellen säljs fortfarande, årsmodell 2004 nu med helkåpa i Sverige.
 
WrathChild skrev:
Vad jag har hört kan en del Suzuki´s ha dålig generator/laddregulator, hur mäter man dem?

Tack i förhand!

Med vänlig hälsning
WrathChild

Absolut enklaste sättet att testa att laddningen funkar om du tittar på en hoj är att:
*Starta motorn, tomgång
*slå på lyset och rikta hojen mot en vägg eller dylikt.
*varva till lite lätt, typ vippa till gasen.
Kolla att ljuset blir lite starkare just när motorn varvar upp och lite svagare när den går ner i varv.

Detta är bara en grundläggande kontroll för att se ATT du har laddning. Det säger inte så mycket om hur mycket eller så.

Mer seriöst så gör som ELDSTORM skriver häruppe. Se till att volten inte överskrider 14.5 med laddningen på och lampan av.. Annars kan batteriet ta skada.

EDIT: Finns en beggad Monster 600 till salu på Ducceklubbens annonssidor
 
Last edited:
Tackar Tackar för alla svar, nu ska jag bara leta fram mitt universalinstrument så spänningar kan mätas!

En annan fråga!
Låt säga att man köper en o-stryp hoj, vad skulle strypbrickor och omreggning kosta på ett ungefär?

MVH
WrathChild
 
WrathChild skrev:
Tackar Tackar för alla svar, nu ska jag bara leta fram mitt universalinstrument så spänningar kan mätas!

En annan fråga!
Låt säga att man köper en o-stryp hoj, vad skulle strypbrickor och omreggning kosta på ett ungefär?

MVH
WrathChild

Jag gjorde det på firma och då kostade ca 3000:-. Hojen det gällde var en fzr 600r. Men "mc kompaniet" eller vad dem heter har väl ett godkänt "gör-det-hemma" kitt som går att köpa?
 
Personligen skulle jag nog skaffa nån offroad iaf, jag har sett en sådan fws i strypt utförande, den gick som en gamal 125a ungefär.

Typ XT600 eller liknade.
 
Köp en hoj som redan har papper.

Om sen strypningen sitter på eller är "lätt modifierad" är ju en annan sak.

Att fixa själva jobbet med strypningen brukar vara enkelt. Det som kostyar är intyget för att få det godkänt.
 
sEiKo skrev:
Köp ingen r-hoj och gör oss andra olyckliga med en ny dödsannons.
Dom här två åren är till för att du ska lära dig.

Hmm.. köpte en GSX-R750 -85 som första hoj.. nu en R1100 -89.. har haft kort i 2 år.. (iof. tungt kort)

Kanske inte dom bästa nybörjar hojarna.. men vad fan.... använd hjärnan å kör inte med fullt öppna spjäll hela tiden då... det är ju inte som när man hade moped...

Förresten ska man väl inte säga nått... gasar på så mycket det går rätt ofta.. men man får väl välja rätt plats och tillfälle för det bara.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top