Första MC

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Hej! Har precis fyllt 16 år och skulle gärna vilja ha förslag på lätta motorcyklar :) Är själv inte så insatt så alla tips uppskattas :) Kan tillägga att jag har kört växlad moppe i ett år nu. mvh Victor
 
Tvåtaktare går som fan ostrypta, och kräver en del underhåll. Fyrtaktare är slöa och tråkiga men driftsäkra och kräver inte mycket underhåll. Stora märken är bra, yamaha, honda etc.
 
Vad är du ute efter rent allmänt i utseendeväg?
Ska den vara laglig för dig?
Prisklass?
Men, CBR125 är en hoj som ofta tas upp i sånhär trådar. Den bara går och går, och sedan när du är 18 kan du sälja den ganska lätt. :hihi
Annars finns Varadero 125 för det lite mer äventyrsaktiga stuket.
KLX125, för en som ser offroadig ut.
KTM 125 Duke för lite motardstuk.
 
Vad är du ute efter rent allmänt i utseendeväg?
Ska den vara laglig för dig?
Prisklass?
Men, CBR125 är en hoj som ofta tas upp i sånhär trådar. Den bara går och går, och sedan när du är 18 kan du sälja den ganska lätt. :hihi
Annars finns Varadero 125 för det lite mer äventyrsaktiga stuket.
KLX125, för en som ser offroadig ut.
KTM 125 Duke för lite motardstuk.


Tack så sjukt mycket!! Var sugen på att köpa mig en "crossliknande" MC men fastnade direkt i den där CBR125, så det blir nog en sådan!! :)
 
Tack så sjukt mycket!! Var sugen på att köpa mig en "crossliknande" MC men fastnade direkt i den där CBR125, så det blir nog en sådan!! :)

Det finns fler 125or med sportutseende, till exempel yamahas YSF-R125, Aprilias RS4 125 med flera. :D
Det varierar lite i pris bara. :hihi
 
Det finns fler 125or med sportutseende, till exempel yamahas YSF-R125, Aprilias RS4 125 med flera. :D
Det varierar lite i pris bara. :hihi


Yes , tack än en gång. Har en sista fråga , är väldigt kortväxt av mig så är cirka 1,70 och undrar ifall detta blir något problem?
 
Yes , tack än en gång. Har en sista fråga , är väldigt kortväxt av mig så är cirka 1,70 och undrar ifall detta blir något problem?

Det borde det inte vara, många av hojarna tillverkas för kortare människor än snittet i Sverige. Och det är ändå bara en fråga om teknik, när det kommer till kritan. Själv har jag aldrig riktigt behövt tänka på det eftersom att jag kan stå med båda fötterna platt i marken på en enduro utan problem, så om det behövs tips på sånt så får någon annan svara. :hihi
 
När jag tog A1 kortet så körde jag på en Ktm Duke 125, och det är egentligen en "riktigt" eller kanske större hoj med en lite mindre motor men 110 på motoväggen var inga problem och 0-ca70 var väl sådär runt 4sec. Mycket bekväm även för lite mindre prsoner och mycket lätt. Dessutom väldigt rolig att köra även lite mindre kraft.
 
Tack så mycket båda två. Ska överväga ktm duke 125 men vi får helt enkelt se:)
 
Har en cbr 125, funkar fint men kunde gärna haft mer effekt då den ligger på runt 13 hästar. Den är liten och tunn fram till årsmodell 2011, så om du vill ha en som ser ut som en lite större hoj så köp en nyare.
 
Vad har du för budget?
Tänk på att körkort och skyddsutrustning kommer kosta rätt bra med stålar också.
Vad ska du använda hojen till och vad vill du få ut av den?
Vill du ha möjlighet att trimma den när du tröttnat på 15hk?
 
När jag körde 125:a fanns det bara ett fåtal 125:or som verkligen var motorcyklar och inte en förvuxen moped. Nu när de flesta om inte alla sedan dess blivit kastrerade cyklar med klen ram och gräklipparmotor misstänker jag att det samma gäller idag.

Gamla 2t RS 125:an och Cagiva Mito var, och är så vitt jag vet fortfarande det som gäller på sportsidan, båda har chassie & bromsar som lätt sopar banan med ett gäng 400-500cc pendlarhojar typ ER-5 / sucka GS, speciellt Cagivan är riktigt potent och har i england tex. ofta utrustats med mycket kraftfullare 350 & 500cc tvåtaktsmaskiner utan att chassiet gått kort. Även maskinerna i dessa knuffar på alldeles tillräckligt för att ha roligt i en så lätt hoj.

Vill man ha en cross / sm är det KTM exc och husqvarna som gäller. Powerwheelies på en 125:a är inget man hittar hos fyrtaktarna. :banana

Tyvärr kommer du att få skruva lite på dessa. Dock är tvåtaktsmotorerna lätta att meka, och ett bra ställe att lära sig pilla när man är ung. :tummenupp
 
Om du tänker köra lagligt; 'ser jag ingen vinst med två-taktare.
Om du inte tänker köra lagligt; köp en tidig Aprilia RS 125.
 
Kika även på Honda XR125 eller Yamaha XT125 om du vill köra laglig fyrtakt. Slö, men det är som det är. Med lite större budget kanske Yamaha WR125 kan vara något, om du vill kunna ta dig fram på alla underlag? Verkar vara lite mer "vuxen" storlek på den, och mer hk.
 
Vad har du för budget?
Tänk på att körkort och skyddsutrustning kommer kosta rätt bra med stålar också.
Vad ska du använda hojen till och vad vill du få ut av den?
Vill du ha möjlighet att trimma den när du tröttnat på 15hk?



Skulle nog säga att budgeten ligger på 40k. Ska främst använda motorcykeln till att resa till städerna i närheten , cirka 7 mil bort då jag bor i en liten skitort. Det jag vill få ut av den är väll egentligen att den ska va ett snabbt och bra sätt att ta mig runt , som jag märkte att mopeden absolut inte dög till. Har inte tänkt trimma:)

- - - Updated - - -

Kika även på Honda XR125 eller Yamaha XT125 om du vill köra laglig fyrtakt. Slö, men det är som det är. Med lite större budget kanske Yamaha WR125 kan vara något, om du vill kunna ta dig fram på alla underlag? Verkar vara lite mer "vuxen" storlek på den, och mer hk.


Tack för tipsen!!
 
När jag körde 125:a fanns det bara ett fåtal 125:or som verkligen var motorcyklar och inte en förvuxen moped. Nu när de flesta om inte alla sedan dess blivit kastrerade cyklar med klen ram och gräklipparmotor misstänker jag att det samma gäller idag.

Gamla 2t RS 125:an och Cagiva Mito var, och är så vitt jag vet fortfarande det som gäller på sportsidan, båda har chassie & bromsar som lätt sopar banan med ett gäng 400-500cc pendlarhojar typ ER-5 / sucka GS, speciellt Cagivan är riktigt potent och har i england tex. ofta utrustats med mycket kraftfullare 350 & 500cc tvåtaktsmaskiner utan att chassiet gått kort. Även maskinerna i dessa knuffar på alldeles tillräckligt för att ha roligt i en så lätt hoj.

Vill man ha en cross / sm är det KTM exc och husqvarna som gäller. Powerwheelies på en 125:a är inget man hittar hos fyrtaktarna. :banana

Tyvärr kommer du att få skruva lite på dessa. Dock är tvåtaktsmotorerna lätta att meka, och ett bra ställe att lära sig pilla när man är ung. :tummenupp



Ska kika , tack! :)
 
Ok.
Då har vi fastställt att det är en fyrtaktare du ska ha.
Med din budget så kan du köpa en Yamaha WR125X eller en YZF-R125.
Dessa hojar är så bra en laglig 125a kan bli.
Körde själv WR125X som första hoj och det var en trevlig hoj.
Väldigt hög dock, jag mådde ganska precis ner med mina då ~1.80.

R125an har ju helkåpa vilket är trevligt när man pendlar.
Båda dessa går väl att hitta för en bit under 30k, vilket lämnar gott om pengar till utrustning.
 
Skulle nog säga att budgeten ligger på 40k. Ska främst använda motorcykeln till att resa till städerna i närheten , cirka 7 mil bort då jag bor i en liten skitort. Det jag vill få ut av den är väll egentligen att den ska va ett snabbt och bra sätt att ta mig runt , som jag märkte att mopeden absolut inte dög till. Har inte tänkt trimma:)

Med det användningsområdet så ska du ha en Honda varadero, helt solklart. Absolut bäst hoj att pendla lite längre avstånd med. Bekväm, driftsäker och lämpligast hoj att ha lite väskor på om du behöver det.
 
Jävlar vilket forum det här år , riktigt bra med svar får man :) Men iallafall just nu ligger det mellan Yamaha YZF-R125 eller Honda Varadero :) Tack för idag!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top