Första Mc

hungmanmoojoo

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -00
Tja.. jag är sugen på att ta mc-kort och har egentligen bara kört 80-kubikare i barndomen och farsans honda 250 enduro när jag va i moppeåldern..

nåja.. nu har en arbetskompis till mig sagt att han har en bmw k100 -84 stående i garaget som han vill bli av med.. den ska enl honom var i bra skick men den har inte körts på 1 år lite drygt och saknar batteri..
den har gått ca 8000 mil

Han vill ha 15000 för den.. Är det ett rimligt pris? å är det en tillräckligt jobbig och tung mc för att man ska bli en bra förare som nybörjare?

Hadet
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Enda bmw jag har kört är en K1100Lt men gissar att de är något så när lika när det gäller att köra. De är helt klart lättkörda men roliga vettifan, jag hade nog skaffat mig något annat, iaf om man är yngre än 50. Priset för den där bumsen är helt säkert inom ramarna för vad som är okej att ge, kolla på blocket vad de tar för motsvarande modell och mil. Gällande milen behöver du nog inte oroa dig, de flesta bmwn har gått långt då de är touringmaskiner, min fars har gått snart 15 000 mil och fungerar utan strul. Se bara till att den fungerar som den ska och att du inte behöver serva den direkt efter ett eventuellt köp.

I övrigt tycker jag att man ska sträva efter att ha en så lättkörd mc som möjligt som nybörjare för att utvecklas snabbast...med tanke på att du skrev "är det en tillräckligt jobbig och tung mc för att man ska bli en bra förare som nybörjare". Tung är bmwn garanterat men jobbig behöver du nog inte oroa dig för men som sagt jag hade skaffat mig något roligare för 15k.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För 22´ får du tjejens CBR600F -97 som gått <3800, nybesiktad för några timmar sen.

Otroligt mkt modernare och trevligare hoj som sannolikt är mer lättkörd och definitivt roligare.
 

hungmanmoojoo

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -00
För 22´ får du tjejens CBR600F -97 som gått <3800, nybesiktad för några timmar sen.

Otroligt mkt modernare och trevligare hoj som sannolikt är mer lättkörd och definitivt roligare.

nu letar jag efter nåt jag kan köra upp med efter övningskörningen.. å då behöver det ju bara minst 700 kubik..

ekonomin är helt klart pressad så jag vill ha någe som är billigt att försäkra.. å bmw:n lär vara hyffsat billig att försäkra..

men men.. jag ska nog försöka fixa ett batteri och testköra den..

är det några hojjar som ni kommer på att det är direkt olämpligt att köpa som förstahoj om man vill ha nåt som är över 700cc? jag tänker mekmässigt bla.
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
nu letar jag efter nåt jag kan köra upp med efter övningskörningen.. å då behöver det ju bara minst 700 kubik..

ekonomin är helt klart pressad så jag vill ha någe som är billigt att försäkra.. å bmw:n lär vara hyffsat billig att försäkra..

men men.. jag ska nog försöka fixa ett batteri och testköra den..

är det några hojjar som ni kommer på att det är direkt olämpligt att köpa som förstahoj om man vill ha nåt som är över 700cc? jag tänker mekmässigt bla.

Räcker med 600 kubik för tungt kort nu för tiden :tummenupp
 

axelsson_vpg

Guest
haha ja de var helvetes saftigt! Av en jobbkompis dessutom, han borde skämmas! :rolleyes:
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Som sagt så räcker det med 600 sedan förra året. Källa.. pja, du hittar infon på vägverket (eller heter dom transportstyrelsen numera?)'s sida.

Angående priset så tycker jag att det spontant känns väldigt högt för en så gammal maskin som gått så långt. Jag köpte min Yamaha FZR1000 '89 som gått några tusen mil mindre för 10k.

Som övningscykel kan den säkert funka OK även om den inte är särskilt rolig eller smidig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
nu letar jag efter nåt jag kan köra upp med efter övningskörningen.. å då behöver det ju bara minst 700 kubik..

ekonomin är helt klart pressad så jag vill ha någe som är billigt att försäkra.. å bmw:n lär vara hyffsat billig att försäkra..

men men.. jag ska nog försöka fixa ett batteri och testköra den..

är det några hojjar som ni kommer på att det är direkt olämpligt att köpa som förstahoj om man vill ha nåt som är över 700cc? jag tänker mekmässigt bla.

Jag hade köpt en CBR 600 91:a eller äldre och kört upp med.
20år eller äldre är premien 1695:- hos Bilsport MC.
För 15 000:- ska du kunna få en nybesiktad hoj i bra skick med ett fungerande batteri ;).
 

hungmanmoojoo

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -00
CBR600, den e snabb den lilla räven ;)

Faktum är att den besiktigades i morse, och besiktningskillen var sugen på den också efter provkörning (han tog en onormalt lång tur :D). Skulle kolla försäkring och så och återkomma :).

i stand corrected my man.. nu lät det mer intressant.. gäller erbjudandet fortfarande?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Som sagt så räcker det med 600 sedan förra året. Källa.. pja, du hittar infon på vägverket (eller heter dom transportstyrelsen numera?)'s sida.

Coolt! Letade själv upp lite info också. Riktigt gött!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
i stand corrected my man.. nu lät det mer intressant.. gäller erbjudandet fortfarande?


1. Du har PM

2. Japp, du hittar mitt nummer i annonslänken nedan (men annonsen är för en annan hoj så du inte går vilse i det:)).

Jag ska iväg med den till garaget om 5, och har pissig mottagning där. Om du skulle ringa på direkten menar jag.
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
exakt 595 kubik och minst 40kw och CBR'en har gott och väl det :D Och priset på den där gamla skorven lät lite högt... och som tidigare talare sagt, en lite nyare hoj kommer du ha mycket roligare med och du kanske inte behöver serva den efter varje körning? :p GL HF!
 

steFANTASTIC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
rätt sida om ån
Hoj
brumbrum
Jag hade köpt en CBR 600 91:a eller äldre och kört upp med.
20år eller äldre är premien 1695:- hos Bilsport MC.
För 15 000:- ska du kunna få en nybesiktad hoj i bra skick med ett fungerande batteri ;).

Kolla med svedea dom ville ha 1300kr istället för 1700 hos Bilsport mc xdd, Japp jag är småläning hahah
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top