Första MC tvätten

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
va ska man tänka på? inte spruta på lager? åsånt akta eltjaffsen,, hur gör ja rent kedjan tror det enda jahar hemma är miljövänlig avfettning? och sen chain wax. va har ja glömt?
 
MostWanted_NKPG skrev:
va ska man tänka på? inte spruta på lager? åsånt akta eltjaffsen,, hur gör ja rent kedjan tror det enda jahar hemma är miljövänlig avfettning? och sen chain wax. va har ja glömt?

Inte avfettning på kedjan. Ta fotogen eller liknande om den är skitig.
I övrigt så är det ungefär som du säger, akta elektriska prylar. Inte högtryck, det tränger in lite överallt. En hoj tål att stå ute i regn, så att spola vatten över den är normalt ingen fara. Lager och annat är kapslat, så vatten tränger inte in så lätt där.
 
Kör i ordentligt med låsspray i tändningslåset så skyddar du från vatten.
 
Sweedo skrev:
Kör i ordentligt med låsspray i tändningslåset så skyddar du från vatten.
Eller skit i det, det lär ju inte frysa under normal MC-sessong ;)
Undvik högtryckspruta, ingen avfettning i närheten av kedja/lager, tvätta plåt/plastdetaljer först, fälgar sist, släng svampen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top