Kör ni på varsin hoj så hade jag tagit med tält. Två personer på en hoj, då hade jag nog lämnat tältet hemma.
Om tält, köp ett tremannatält ifall ni är två, som har en stor förgård ni kan lägga väskor och annat i. Själv köpte jag ett sådant
här tält 2008 och har varit riktigt nöjd med det på semestrarna. Även riktigt enkelt att slå upp på egen hand.
Om tält, köp gamla hederliga luftmadrasser. Det är skönt att sova mjukt. Montera ett 12 V-uttag på hojen och köp en sådan
här.
Om inte tält och luftmadrasser, så montera dit ett 12 V-uttag på hojen ändå. Perfekt för att ladda era mobiltelefoner.
Har ni plats så kan ni ta med ett Trangia-kök. Om inte annat så för att koka kaffe på morgonen. För egen del har jag inte använt mitt många gånger då jag haft det med mig, borde egentligen lämnat det hemma, men är man två kanske det är lite roligare att laga mat, eller ta en kopp kaffe?
Kör med en GPS, till exempel en Garmin Zumo, som tål regn. Lägg upp rutten hemma i lugn och ro, så ni täcker in alla sevärdheter ni vill se. Om ni sedan följer rutten till punkt och pricka är ju en annan sak, men rätt bra att ha en i alla fall. Också bra med alla Point Of Interest som finns i GPS:en, till exempel bensinmackar, campingplatser, sevärdheter, restauranger och så vidare. Att planera rutten, justera den lite då och då under vinter och vår är ett nöje bara det.
Vad gäller däck kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2. Mina höll ca 1200 mil. Hårda mitt på och mjuka på sidorna.
Kolla också kedja och drev innan ni kör. Att köra på "alpvägar" frestar på och ni kommer troligtvis få sträcka kedjan en eller två gånger på resan, speciellt ifall ni är två på en hoj. Ta med kedje-spray och använd den, så håller kedjan förhoppningsvis längre.
Sedan är det väl som de flesta skrivit: Håll er torra. Gore-Tex-ställ är att rekommendera. Plastpåsar på händer/fötter är en bra idé. Körde 100 mil en dag i regn sommaren 2009 och det var inte så skoj. Fötterna var blöta, handskarna lika så trots Dry-nånting-membran, men stället i Gore-Tex höll faktiskt tätt, så välj riktiga Gore-Tex-grejor.
Har ni ryggsäck och det finns avlastningsremmar, så använd dem med en gång! Att sitta med en ryggsäck en hel dag frestar på till sist, men använder man avlastningsremmarna så känns det knappt att man har något på ryggen. Packa den så lätt som möjligt. Lägg värdesakerna i den, samt sådant ni vill komma åt enkelt, som dricka och liknande. Om utan passagerare, släpp lite på remmarna, så att den vilar på sadeln.
Glöm inte en ficklampa.
Det är väl lite småsaker jag kommer på just nu...
Hoppas ni får en fin resa!