Första Knäskrapet

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
YES, yes nu har man äntligen satt sitt första knäskrap. Riktigt skönt var det:yoparty :yoparty
Man har ju provat lite då och då men fegat ur på slutet. Nu när man gjort det känns det ju inte alls så farligt men ack så kul. Garvade hela vägen hem.:gnissla
Ett av årens mål redan avklarat alltså. Nu är det bara att bli bättre på bakhjulet kvar:tummenupp

Börjar med o säga GRATTIZ!!!
Kan säga ja är avis...har kämpat med samma förra sommaren...men som du säger man fegar ur i sista sekunden...polare som ligger bakom säger det är 1-3cm till bara...vilket inte direkt gör det hela bättre blir bara förbannad på sig sj för det...
ska ut o "kötta" sen när ja får hem min va så säker!!!

Börjar med o säga GRATTIZ!!!
Kan säga ja är avis...har kämpat med samma förra sommaren...men som du säger man fegar ur i sista sekunden...polare som ligger bakom säger det är 1-3cm till bara...vilket inte direkt gör det hela bättre blir bara förbannad på sig sj för det...
ska ut o "kötta" sen när ja får hem min va så säker!!!

Är du bara ute efter att skrapa så häng dig ut som ett as. Du kan göra det i låg hastighet bara du håller konstant gas. Sen kör du i stora cirklar på en parkering.

Sträck ut benet så långt du kan!

Så kan du öka hastigeten sen. Enklaste är ju att uppsöka en bana, där är det busenkelt.

Mitt första knäskrap gjorde jag på ett flygfält:D

Hur fan gör man?! Har försökt men ligger nog 5-10 cm ifrån varje gång. Tårna har jag skrapat dock :yoparty

Hur fan gör man?! Har försökt men ligger nog 5-10 cm ifrån varje gång. Tårna har jag skrapat dock :yoparty

Det kommer nu også an på din mc.... Till gatan har jag en Triumph Sprint ST 1050 och mangler vel en ½ meter før knäet kommer i jorden......

På banan är det en ZX6-RR .... Jag lyfter knäet, for at det är allt for dyrt med knäpuckar..

Är du bara ute efter att skrapa så häng dig ut som ett as. Du kan göra det i låg hastighet bara du håller konstant gas. Sen kör du i stora cirklar på en parkering.

Sträck ut benet så långt du kan!

Så kan du öka hastigeten sen. Enklaste är ju att uppsöka en bana, där är det busenkelt.

Mitt första knäskrap gjorde jag på ett flygfält:D

:D får väll ut o leta parkering modell XXL så man kan ta ut ordentligt...:crash ...o klart SYNA den NOGA så man inte blir offer för rullgrus :mad: (seså VV/alla skyldiga..ut o sopa nu våren är här :fakta )

:D får väll ut o leta parkering modell XXL så man kan ta ut ordentligt...:crash ...o klart SYNA den NOGA så man inte blir offer för rullgrus :mad: (seså VV/alla skyldiga..ut o sopa nu våren är här :fakta )

Det ska jag nog med göra. Man bör akta sig för de vita sträcken också va?
Gom är väl lite hala även om det är tort?

Det ska jag nog med göra. Man bör akta sig för de vita sträcken också va?
Gom är väl lite hala även om det är tort?

Jo såklart man har något sämre fäste på linjerna men alltså om ni ska göra det för att bara göra det så går det nästan nå med knät med nästintil upprätt motorcykel såvida man inte är 150cm lång.

Man får gratulera !!! Måste kännas underbart, jag själv bara väntar tills nya sulorna e på och jag kan åka ut och öva :)

På vanlig väg bör man undvika knäskrap av många anledningar.
På bana skrapar nästan alla knä utan att anstränga sig... faktiskt många som kör bana för första gången och aldrig skrapat knä tidigare som blir lite chockade över att knät helt plötsligt tar i utan att de ens försökt få i det.

Första året på bana gjorde jag av med 3 uppstättningar puckar, numer räcker en uppsättning 3 säsonger - Knät tillför ingen stabilitet, tvärtom kan ett för högt tryck på knät medföra instabilitet (ofta kan man tro att man räddar en slide med knät, men egentligen är det andra faktorer som gör att fästet "återvänder" som att man reser hojen något eller slår av lite på gasen).

Knät är bara en noggrann nedläggningsvinkelmätare - inget annat.
Trist va? :D

Börjar med att säga grattis :tummenupp
jag gjorde mitt första knäskrap 08 04 02 :tuttar
vet hur de känns riktigt skönt jag skrattade också hela vägen hem :D

Knäskrap har bara lyckats med en gång, och då försökte jag inte ens. Jag skrapade även armbågen, höften och hojens högra sida. Tårna som nån nämnde, har jag hållt på att bryta ett par gånger. Därför kör jag numera med tårna på fotpinnen i rondeller och påfarter till motorvägen.

På min Ducati Monster kunde jag knäskrapa på rak väg...
Det handlar bara om att hänga av om man vill ha ner knät, sedan dess har jag sett över min teknik en del och kör fortare och fortare och knäskrapar mindre och mindre, undrar vad det beror på?!?:va

Fredrik:)

På vanlig väg bör man undvika knäskrap av många anledningar.
På bana skrapar nästan alla knä utan att anstränga sig... faktiskt många som kör bana för första gången och aldrig skrapat knä tidigare som blir lite chockade över att knät helt plötsligt tar i utan att de ens försökt få i det.

Första året på bana gjorde jag av med 3 uppstättningar puckar, numer räcker en uppsättning 3 säsonger - Knät tillför ingen stabilitet, tvärtom kan ett för högt tryck på knät medföra instabilitet (ofta kan man tro att man räddar en slide med knät, men egentligen är det andra faktorer som gör att fästet "återvänder" som att man reser hojen något eller slår av lite på gasen).

Knät är bara en noggrann nedläggningsvinkelmätare - inget annat.
Trist va? :D

Hehe känner igen mig där :tummenupp
Det är faktiskt inte ens en "nedläggningsvinkelmätare". Avskalade fotpinnar, när dessa börjar gå i, då är det på gränsen ;)

Kan någon förklara för en total novis vad vitsen är med att skrapa knäet i marken?

Mer en "oskuldsgrej" än mening. Skrapade puckar och miniblinkers = sveavägen :D

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!