Första hojj. Vilken supermotard passar mig?

tigrro skrev:
2158651 Det står mellan KTM 660 och 640. Vad har de för effekt? För/nackdelar? Vilken har kick/elstart? Vilken har längst serviceintervall? Riskerar man som helt nybliven MCägare (aldrig ägt eller kört MC tidigare. Bara cyklat och kört en Ciao :tungan) att tröttna på någon av dem under 1-2 år sådär? Känns det som de "saknar" effekt?

Detta är min egna sammanställning av dessa två hojar, mina åsikter baserad på andras åsikter!

660´n är ett gatmonster, mycket kraft och en smidig hoj. Kick på vänster sida, ska tydligen funka fint att köra bana några gånger om man vill det. 660´n är bra mycket piggare än 640´n, dels pga 660n´s 140 kg (+ 10 liter bensin) jämfört med 640´n på 150 kg (+10 lite bensin).

640´n har passagerarfotpinnar, och registrerad med en passagerare. 660´n får du inte skjussa på. 640´n har både kick och el-start, och INTE 640cc utan 625cc.

Får mer effekt i 640´n är en ny förgasare ett bra tips, då orginal är vakumförgasare. Detta ska ge lite mer effekt.

Båda två är mycket fina hojar, det gäller att välja efter vad just du ska använda din till! Båda har "tillräckligt" med kraft för lite bus, men 660n har enligt många både mer kraft och större smidighet.

Service, 660´n ligger på var 250:onde mil, medans 640´n är på var 500:ande mil.

Obsevera att detta är min egna tolkning, samt att jag ej provkört någon av dessa två hojar. Men jag hoppas att det blir av inom en snar framtid. :)

Lycka till i ditt val! :tomten

Mvh
Johan

Tack för all info som ni delat med er.
KTM 640 verkar onekligen som en trevlig hojj!
Läste en recension (dock ifrån 2004) som mc-folket gjort där fem st supermotardmodeller testades.
(Highland 950 motard, Husaberg FS 650e, KTM 640 lc4, Honda CRF 450M, Husqvarna SM 450 R)

I testet fick Hondas modell CRF 450M väldigt god kritik, och jag tänkte fråga om det finns någon med god erfarenhet utav den maskinen som kan berätta hur den är.

/Chopha

Jag skulle nog vart en 625a för en 640.. Den är väll lite vassare orginal.. Som en 660 fast tyngre ??
Det finns möjlighet att montera fotpinnar för passagerare på 625an.. Den har elstart också!
Är inte säker på effekten men jag tror 625 o 660 är likvärdiga, dock är 625an tyngre!
Någon kan väll tillägga om jag missat ngt här!

Chopha skrev:
I testet fick Hondas modell CRF 450M väldigt god kritik, och jag tänkte fråga om det finns någon med god erfarenhet utav den maskinen som kan berätta hur den är.

den är en jättetrevlig racemaskin
lätt, smidig och går som skållat troll

om man fis-kör går den sönder,
om man inte servar ofta och noga så går den sönder så in åt h-vete.

Inget för gatan, men en vinnarmaskin på bana.

Sensonic skrev:
2160354 Jag skulle nog vart en 625a för en 640.. Den är väll lite vassare orginal.. Som en 660 fast tyngre ??
Det finns möjlighet att montera fotpinnar för passagerare på 625an.. Den har elstart också!
Är inte säker på effekten men jag tror 625 o 660 är likvärdiga, dock är 625an tyngre!
Någon kan väll tillägga om jag missat ngt här!

660 har väll både lite mera vrid samt nån häst mer.
Dock duger 625 gott.
Skönt med el-start också!

Alla har samma motor dvs Lc4.

640,Duke och 625 har alla 625 kubik den enda skillnaden är att 625 har en flatsideförgasare.

640,Duke har vaccumförgasare dvs byter du till tex en Mikuni TM 40 förgasare på en 640 så har du i principen 625 motor.

660 har 654 kubik och en annan kam + en flatsideförgasare.

Värt att tänka på är att köpa 03 eller nyare med "high flow" toppen som gör susen på dom.

Men en 640 med en ny förgasare låter trevligast, med tanke på de långa service-intervallerna och elstarten.
Ni pratar om att man med Hondan måste serva den skitofta, menar ni då att glida in på en auktoriserad mc-verkstad eller att pilla i garaget hemma?

Eftersom jag tvivlar på att jag kommer kunna köpa en hojj ny, så undrar jag vilka priser en begagnad KTM 640 bör ligga på och vad man skall kolla extra efter.

/Chopha

Last edited:
Chopha skrev:
Ni pratar om att man med Hondan måste serva den skitofta, menar ni då att glida in på en auktoriserad mc-verkstad eller att pilla i garaget hemma?

jag har inte de exakta intervallerna på CRF:en, men typ så här:

- oljebyte var 10:e timme klarar man väl själv,
- riva motorn och kolla kolv-, ventil- och lagerspel var 50:e timme är något man
kan lära sig om man är intresserad.

med dessa intervaller så blir det mycket stillestånd om man ska vänta
på att Hondaverkstan har tid.

att köra 10 mil landsväg på jämn halvgas är döden för en racetrimmad motor.

som sagt, köp en DR-Z istället så kan du köra istället för att meka,
tävlingshojar är för tävlingsbanan.

ganska snygg, faktiskt:

Suzuki%20DR-Z400SM.jpg

eller en GasGas, som ligger mitt emellan i trimningsgrad och påföljande servicebehov
04smfse450.jpg

Last edited:
Tack för svaret!

Känner inte till märket GasGas så bra, hur är kvalitéten?
Hur står sig Suzukis DR-Z samt Yamahas XT660X emot KTMs 640 i komfort, körglädje, service-intervaller och kvalitét?

Tack för hjälpen!
/Chopha

Chopha skrev:
Känner inte till märket GasGas så bra, hur är kvalitéten?

Helt OK på senare årsmodeller av 4-taktarna.
2-taktarna var ganska skottsäkra, jag har en 6år gammal 200cc
som levt ett hårt liv men går som ett skott och inget rappel

Chopha skrev:
Hur står sig Suzukis DR-Z samt Yamahas XT660X emot KTMs 640 i komfort, körglädje, service-intervaller och kvalitét?

Lagom effekt OCH välbalanserad gör det lätt och roligt att köra.
Polisen använder DR-Z i sina moppefucko-jagar-patruller.
Lagom effekt ger serviceintervaller som en vanlig gatmaskin

Dessutom är det mindre risk att råka i trubbel med mellankort om
man inte kör omkring på värstingmotard.

Freddola skrev:
2158524 Lite billigare kan man allt komma undan om man nöjjer sig med kanske dom inte allra flashigaste och grymmaste sakerna.

Det är klart det går att komma undan billigare men oftast får man vad man betalar för. Jag tycker det är dumt att spara pengar på skydd. Det går säkert att hitta saker som skyddar lika bra där man inte betalar så mkt för design men att köpa ett par stövlar som är ett par hundra billigare men med sämre brytskydd t.ex. kan man få ångra en vacker dag. Då kan man nog vara glad att man la ut lite extra stålar för att få bättre skydd.

gthyni skrev:
2162842 Lagom effekt OCH välbalanserad gör det lätt och roligt att köra. Polisen använder DR-Z i sina moppefucko-jagar-patruller.
Lagom effekt ger serviceintervaller som en vanlig gatmaskin

Dessutom är det mindre risk att råka i trubbel med mellankort om
man inte kör omkring på värstingmotard.

Hmm...svårt nu när intresset ligger både på KTMs 640 samt Suzukis DR-Z.
Om jag sedan känner för att vilja trimma Suzukin, hur går jag då till väga, och hur blir resultatet?

Offtopic:
Såg att det var lite snack ang. utrustning tidigare i tråden, och jag har tänkt lägga ca 50 lakan på hojjen, och ca 15 på personlig utrustning samt lås.
Har tänkt mig att landar på 70-75 lakan (då med intensivkurs A-kort inräknat).

/Chopha

EDIT:

Sökte på Honda FMX650 (som du tipsade om tidigare gthyni) och såg att man kan få en nybegagnad -05 för runt 50 000. Hur är dessa hojjar?
Många frågor...jag tackar för hjälpen! :bow

Last edited:
Migael skrev:
2164774 Jag vet inte vart du har varit under mattelektionerna, men inte har du varit i skolan iaf :hihi

Vad är det som inte stämmer? Cylindervolymen för en lätt motorcykel (A1) är upp till 125cc, dvs större en noll, men mindre eller likamed 125. Dvs 0<=125. Tycker det låter som om det är du som inte vart på mattelektionerna. :tomten

Lätt mc, under 11kW, men även under 125cc.

Mvh
Johan

tjosan vad grejer det fanns,
hittade en bild på nya DR-Z 400 SMR,
vet inte om den var snygg?

image_news_9893.jpg

Yoshimura har trimgrejer tydligen
b0_1.JPG

blir lite småsugen själv,
slängde på odubbade däck på min Gasgas EC200 idag,
och drog en sväng runt n¨gra kvarter för att se att allt satt
fast.

tvåtakt är kul i terrängen för att den är så lätt men den är
ett as på gatan... måste varvas så det skriker :rock

Last edited:
Den var jäkligt snygg!
Var på AVA idag och tittade på Suzukin i sitt gula utförande.
Väldigt snygg hojj faktiskt men jag föredrar dock den svarta.
Kunde tyvärr inte sitta på den då den stod på en upphöjning (skitdumt), så komforten kan jag inte yttra mig om.

När kommer den nya -06 (?) modellen?

/Chopha

lätt

Chopha skrev:
2157897 Tjenare allihopa!

Heter Christopher och är ny inom allt vad som heter MC (samt på detta forum för den delen), är 17 år och har tänkt ta mellanviktskort i höst då jag fyller 18.

Jag har blivit svårt intresserad utav Supermotard hojjar och undrar vad jag bör tänka på vid köp. Vilka märken och modeller som är bra som första mc.
Jag är ute efter en lätthanterlig, sådär stabil motard, med bra knyck i när det behövs. Den bör heller inte vara jättehög i sadeln då jag är ganska liten (1.75 och väger 65kg).

Ni får gärna tipsa om annat intressant, som t.ex. val utav märke på ställ (skall jag ha helställ eller 2-delat), hjälmar och skydd.

Tack på förhand!

/Chopha
yamaha xt 600e -91, smidig lätt och låg hoj som desutom ser helt ok ut och går skitbra om man bara gasar på lite. Kostar inte mycket att köpa heller för den delen, ca 17-22 k. skulle du klota vilket är lätt hänt med en sm som förstahoj när man bara leker och åker bakhjul. så kostar inte reservdelar och kåpor mycket alls..
kort sagt, perfect sm förstahoj :tummenupp

davve- skrev:
2158977 15 bagare för utrusting får man verkligen räkna med om man ska köpa nytt!
köpte själv mina första prylar idag, ställ, ryggskydd, handskar, hjälm och glasögon för 14300 (2000 rabatt). Alltså stövlar kvar att köpa..

Kanske inget man måste räkna med.... kanske om man promt måste ha skinställ men i övrigt inte. Köpte allt helt nytt för strax under 10 så det går allt ( köpte inte massa märken som ingen hört talas om )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT