Första hojj. Vilken supermotard passar mig?

Chopha

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
Supermotard på G
Tjenare allihopa!

Heter Christopher och är ny inom allt vad som heter MC (samt på detta forum för den delen), är 17 år och har tänkt ta mellanviktskort i höst då jag fyller 18.

Jag har blivit svårt intresserad utav Supermotard hojjar och undrar vad jag bör tänka på vid köp. Vilka märken och modeller som är bra som första mc.
Jag är ute efter en lätthanterlig, sådär stabil motard, med bra knyck i när det behövs. Den bör heller inte vara jättehög i sadeln då jag är ganska liten (1.75 och väger 65kg).

Ni får gärna tipsa om annat intressant, som t.ex. val utav märke på ställ (skall jag ha helställ eller 2-delat), hjälmar och skydd.

Tack på förhand!

/Chopha

Nja...har tänkt mig att lägga ut ca 50 lakan på hojjen.
Kanske mer, beror på hur pass mycket jag kan jobba i sommar.

Jag är inte så kunnig på motorer, men vanlig underhållning klarar jag av.
Kör hellre än att mecka.

/Chopha

Last edited:
köp en ktm 660 tycker jag, dem har ingen elstart men att kicka 2 gg är inte hela världen :tungan

Ja, tycker du inte om att meka ska du inte ha busaberg iaf.
Men en xr650? Stabil cykel med drag och trimpotential, lite tung kanske om du vill ut o leka med den i skogen. Men som motard funkar den prima :)

Annars är väl fabriksmotarderna från ktm, som 660/640/625, schysta också. Tror inte det behövs meka så mycket med dem om man nu inte vill :)

Ktm 625.
Slipper du kicka och får en relativt kvick o smidig hojj om man ser på
servicen.

Chopha skrev:
2158031 Nja...har tänkt mig att lägga ut ca 50 lakan på hojjen.
Kanske mer, beror på hur pass mycket jag kan jobba i sommar.

Jag är inte så kunnig på motorer, men vanlig underhållning klarar jag av.
Kör hellre än att mecka.

/Chopha

50 på hojen? Du får nog räkna med kanske 15 för utrustning också. Ställ, ryggskydd, handskar, boots och hjälm.

Olof.B skrev:
2158351 50 på hojen? Du får nog räkna med kanske 15 för utrustning också. Ställ, ryggskydd, handskar, boots och hjälm.

15 var väl lite att ta i :tungan borde inte 10 räcka? :)

Last edited:
Krille-666 skrev:
2158375 15 var väl lite att ta i :tungan fast det är klart ska man ha det bästa hamnar man väl däromkring

Jag tror jag gav ungefär 15 för min utrustning, stället kostade drygt 7000, handskar 1500, bootsen drygt 3000, ryggskydd ca 1000, hjälm runt 3000.

Summa ca 15 500.

Olof.B skrev:
2158387 Jag tror jag gav ungefär 15 för min utrustning, stället kostade drygt 7000, handskar 1500, bootsen drygt 3000, ryggskydd ca 1000, hjälm runt 3000.

Summa ca 15 500.

Lite billigare kan man allt komma undan om man nöjjer sig med kanske dom inte allra flashigaste och grymmaste sakerna.

Stjäler lite utrymme av dig, Chopha.

Jag är också inne på motard. Också som förstahoj. Mitt första val är roadster-motarden Yamaha MT-03. Tyvärr verkar det kunna bli svårt att få tag i en sånn till sommaren då den har sålt slut på flera ställen.:( Så nu har intresset för KTM blommat upp igen. Det är 660, 640 eller 625 som gäller. Jag veet att det finns hur många trådar som helst om dehär modellerna, men de är så långa så det är svårt att få svar på mina frågor. Det står mellan KTM 660 och 640. Vad har de för effekt? För/nackdelar? Vilken har kick/elstart? Vilken har längst serviceintervall? Riskerar man som helt nybliven MCägare (aldrig ägt eller kört MC tidigare. Bara cyklat och kört en Ciao :tungan) att tröttna på någon av dem under 1-2 år sådär? Känns det som de "saknar" effekt? Och den kanske största frågan, Var i Malmö/Skåne hittar man någon som vill sälja och hittar man någon aukt. verkstad här nere? Och till sist. Finns det någon här som känner för att bara visa upp sin hoj om man kommer förbi på en fika? Har ju (nästan) aldrig sett en KTM/motard på riktigt. Jag bjuder på kaka/bakelse! :tummenupp

Jag gav 7500kr för ny, dyr hjälm, begagnat skinnställ i nyskick med ryggskygg och nya handskar

Ktm 625/660 eller xr650, håller med

15 bagare för utrusting får man verkligen räkna med om man ska köpa nytt!
köpte själv mina första prylar idag, ställ, ryggskydd, handskar, hjälm och glasögon för 14300 (2000 rabatt). Alltså stövlar kvar att köpa..

KTM 660 är strypt i regbeviset och kan därför köras på ett A1 kort, jag har själv en sådan hoj och har bara poitiva erfarenheter :tummenupp

Klart grabben ska ha en KTM 660. Av en händelse så råkar jag ha en som står här i garaget som är till salu. Skynda fynda :)

ska du tävla eller ha en bruks-motard?

Suzuki DR-Z 400 är kanske den bästa bruksmotarden för en ovan förare
- lätt och smidig
- inte så stor (hög)
- låga servicebehov
- bra pris

Honda FMX är ett bra alternativ

GasGas 400/450 har lite mer punch utan att kräva service
som en tävlingstrimmad maskin.

AddeRS skrev:
2159215 KTM 660 är strypt i regbeviset och kan därför köras på ett A1 kort, jag har själv en sådan hoj och har bara poitiva erfarenheter :tummenupp
inte om man tänker på att den har lite större volym än 0<125

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...