första hojen

guddan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
inget
hej jag har läst den första länken om första hojen. men nu vill jag bara ha lite åsikter. jag kommer att nästa år fylla 18 så jag orkar inte skaffa lätt mc kort. så nästa år tänke jag ta a-begränsad. men vad för typ av motorcykel är bra att starta med jag är inte speciellt stor väger bara 49kg och är 175 lång. ge alla möjliga förslag tack

Vet en bra sida där man kan beställa ryssfemmor annars...

Nej skämt och sido så är det bästa att bestämma sig för vilken typ av mc man vill ha och hur mycket pengar man kan tänka sig spendera. Sedan är det bara att surfa blicket tills man hittar något man vill ha. Men provkör flera olika modeller innan du bestämmer dig. Själv kör jag en bandit 600 n som första hoj. Även den reggad som mellanklass. Funkar bra tycker jag. lagom av allt. Sen är det även för mig ett plus att den är naken då jag inte kan köra fullt så fort då. Men vilken hoj du ska ha måste du komma fram till själv.

/Simon

korvgubbe skrev:
:3freak
Jag hade nog lagt pengarna på mat till att börja med...

HAHAHA fyfan :rofl
TAskigt men roligt! Bästa svaret ja läst :hihi

PS: Skit i din vikt å såna grejer, bara gå efter löjligt mycket effekt å vridmoment å tänk på att du vill kunna dra upp cykeln i så sjukt höga hastigheter som möjligt. Måste dessutom kunna powerwheela genom alla växlar och kunna ligga i 89 graders nerlägg.

//BRASSARN

guddan skrev:
hej jag har läst den första länken om första hojen. men nu vill jag bara ha lite åsikter. jag kommer att nästa år fylla 18 så jag orkar inte skaffa lätt mc kort. så nästa år tänke jag ta a-begränsad. men vad för typ av motorcykel är bra att starta med jag är inte speciellt stor väger bara 49kg och är 175 lång. ge alla möjliga förslag tack

Budget?

Börja med en klassisk motorcykel, typ Honda CB eller så. Sen när du kört ett tag och börjat lära dig kan du åka runt och prova hojar som verkar intressanta. Jag har gått ett tag och sneglat på gsxr men var inte alls nöjd med känslan när jag provkörde så nu behöver jag inte fundera mer på den cykeln. Det är skönt att ha några mil i kroppen och att ha åkt lite olika cyklar när man ska köpa sin drömhoj.
Själv började jag på en offroadcykel pga förmånliga försäkringspremier.

Jag hade en RD350 som förstahoj, jag vet dock inte hur det blir när man stryper dem. Men kul hoj för lite pengar! :tungan

cloud79 skrev:
Jag hade en RD350 som förstahoj, jag vet dock inte hur det blir när man stryper dem. Men kul hoj för lite pengar! :tungan

Stryper? Går den inte som tidigare då men man har några nya brickor i garaget?

guddan skrev:
Monster 600
Strypningen kostar dessutom bara 50:- och är lätt att plocka bort.

budget hade jag typ tänk en hoj på 40-50k eller nått som sommar jobbare får man inte ihop allt för mycket

Har du räknat in körkort och kläder i dom pengarna? eller ska du köpa en hoj för dom pengarna. Jag rekomenderar en Bandit eller en billig streetfigher.

guddan skrev:
budget hade jag typ tänk en hoj på 40-50k eller nått som sommar jobbare får man inte ihop allt för mycket

Här har du en klockren förstahoj om du dessutom tvingas köra begränsat:
http://www.blocket.se/view/5272089.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Det objektet var det bra pris på och den verkar vara i bra skick.

Jag var med en kollega och provkörde precis en sådan åt henne för två veckor sedan. Lättkörda hojar med förhållandevis trevligt vridmoment..

Edit1: Såg precis att den där hojen som jag länkade till finns i Huddinge.. Inte så långt för dig att åka..

jag har också sett szr 660 är det nått att ha jag har läst tråden om den eller för jag för liten? :) och om den är lagom finns det nått import ställe eller är det blocket som gäller?

Kapten Blåskägg skrev:
:rofl

Ska iofs inte sitta här och garva, jag borde nog lagt lite mindre pengar på mat.....

Ja, du borde delat med dig till honom! :fatta! Elaka du! Åt upp all hans mat!

.....den hojen jag hittade där på blocket var iofs så billig att han borde ha råd att både köra hoj å äta! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park