första hojen!!

sgtpepper skrev:
Motivera gärna varför? Menar du att kåpor och bra köregenskaper skulle vara direkt relaterade till varandra?

Med eller utan kåpor är i stort sett en smakfråga, vissa gillar att köra med kåpor, andra utan. Visst, skall man tävla eller köra riktigt snabbt så är kåpor att föredra, men min okvalificerade gissning är så kanske inte riktigt är fallet i denna tråd.

Främsta grejen med kåpor var ju att komma undan fartvinden, en bekvämlighetsgrej helt enkelt, idag är det väl si och så med den saken på de sportigaste hojarna, kåporna är till för att vara snygga och höja toppfarten när man ligger som en sill på tanken.
Nakdel kan vara att det är hemskt lätt att köra för fort.
 
Silwer skrev:
Främsta grejen med kåpor var ju att komma undan fartvinden, en bekvämlighetsgrej helt enkelt, idag är det väl si och så med den saken på de sportigaste hojarna, kåporna är till för att vara snygga och höja toppfarten när man ligger som en sill på tanken.
Nakdel kan vara att det är hemskt lätt att köra för fort.
Jo, jag vet. Min fråga var främst retorisk. Det jag förundrades över var Macho Womans tvärsäkra attityd "du skall ha kåpor, köp inte en ducce monster"...

Kåpor eller inte är ju precis som du skriver en bekvämlighet- och utseendefråga. Jag dristar mig till att påstå att det går precis lika bra att köra med som utan kåpor för de allra flesta, jag vet för jag kör utan kåpor själv :D.
 
sgtpepper skrev:
Jo, jag vet. Min fråga var främst retorisk. Det jag förundrades över var Macho Womans tvärsäkra attityd "du skall ha kåpor, köp inte en ducce monster"...
QUOTE]

MW's uttalande handlar såklart om att det är mycket sexigare med en tjej som kör kåphoj. :tuttar Monster är INTE sexigt.... ( och JA, man kör hoj BARA för att det är sexigt :rolleyes: ).
Tycker fö. att det är coolare med en kille som kör 600 och vet hur man smiskar än en kille som kör 900+ som leker stoppkloss på vägarna...

Vidare....

Vill du ha en förlåtande hoj ska du köpa en liten hoj, lätt och med bra köregenskaper. Rgv 250 och rs 250 i all ära, men då blir det mer mek än med en ducce... Zx6r eller Cbr600 är trevliga hojar... Den nya Cbren är ju grymt snygg oxå! *L*

/FW
 
vad ska du ha cykeln till?
Börja i den ändan o välj sen cykel efter behov.
 
Köp en Honda CBR 900rr Fireblade årsmodell 97-99, borde du få för 50-60000...
Väldigt lättmanövrerad och du kommer inte att ha några problem att ha den som förstahoj, dessutom slipper du byta upp dig efter ett år så du lessnat på en 600...

Som tjej har du ju hur som helst billig(are) försäkring, så kör nåt med krut i på en gång...

Firebladen är, billig, väl beprövad modell, lätt att få tag i reservdelar till, HÄFTIG m.m m.m

Edit:
Kör INTE en Ducati Monster, av de erfarenheter jag hört så är det bara krångel med dem...
 
Last edited:
Sökord; förstahoj nybörjare billig oöm tålig, nybörjarhoj osv.
Nu tycker jag att vi kan hänvisa till det här tråden när nån frågar om bra förstahoj.
 
Det som oftast förbryllar mig i såna här diskussioner är att folk är rädda för att tröttna på en 600. Sitter man och håller stumt överallt efter en månad i sadeln kanske man borde ringa Repsol Honda, för då är man en talang av sällan skådat slag. Förmodligen åker man bara på fel vägar, inte på fel hoj.
 
Köp inte en 600:a det är som att köra 125:a, du kommer tröttna efter några dagar och så slipper du byta direkt.
Ett alternativ är Hayabusa, går ju skapligt och när du tröttnat på draget är det bara att köpa stora turbokittet av Marklund 400 hk+ så tröttnat du inte nästa säsong heller!

Nädå, allvarligt, så där brukar det låta, håller med Mattias. Jag skulle inte tröttna på en 600:a. Var på väg att köpa en sådan när jag snubblade över hojen jag har nu, inte omöjligt att jag går neråt i kubikklassen nästa år.

/F
 
Mattias skrev:
Det som oftast förbryllar mig i såna här diskussioner är att folk är rädda för att tröttna på en 600. Sitter man och håller stumt överallt efter en månad i sadeln kanske man borde ringa Repsol Honda, för då är man en talang av sällan skådat slag. Förmodligen åker man bara på fel vägar, inte på fel hoj.

Du kör ju som en kärring så vad fan vet du?

Man ledsnar på några timmar på en 600a, draget är som en moppefuckomoppe.
Tycker du ska ta till dig alla inlägg om vilken hoj man ska ha så att du lär dig nånting.
 
mcbrud 21 skrev:
det känns som de flesta är emot DUCATI varför???

Troligen något gammalt som ligger kvar hos folk som är +35 år :D
Köper du en Monster så lär det inte vara sämre kvalitet än en japanare.
Min förra hoj en TL1000R (Suzuki = japanare) var det tristaste o struligaste jag ägt, min nuvarande hoj Ducati 748SP från 97 går som en klocka utan strul o annat trist.
Köp Ducce!! :tummenupp
 
Silwer skrev:
Du kör ju som en kärring så vad fan vet du?

Man ledsnar på några timmar på en 600a, draget är som en moppefuckomoppe.
Tycker du ska ta till dig alla inlägg om vilken hoj man ska ha så att du lär dig nånting.

Ja, det måste vara därför det skiljer nåt så enormt mellan litershojarna o 600a cyklarna vid tävlingar...*suck*
 
Advance4Stroke skrev:
Köp en Honda CBR 900rr Fireblade årsmodell 97-99, borde du få för 50-60000...
Väldigt lättmanövrerad och du kommer inte att ha några problem att ha den som förstahoj, dessutom slipper du byta upp dig efter ett år så du lessnat på en 600...

Som tjej har du ju hur som helst billig(are) försäkring, så kör nåt med krut i på en gång...

Firebladen är, billig, väl beprövad modell, lätt att få tag i reservdelar till, HÄFTIG m.m m.m

Edit:
Kör INTE en Ducati Monster, av de erfarenheter jag hört så är det bara krångel med dem...

öhhh va?!?? lättmanövrerad? i jämförelse med en traktor kanske, fireblade 97-99 KAN du ju ändå inte rekommendera till en tjej som dessutom är nybörjare på allvar? :tungan :)
 
Last edited:
Silwer skrev:
Samma anledning som du som kör moppefuckonas drömhoj nr1, man vill vara ball.
Inte bara ball utan ballast av de balla! Min ser nästan ut som ghostriders så då är den ännu ballare, :squid
 
Min första hoj köpte jag i sep .. en triumph daytona 600 -03...Skit tuff..och bilig i försäkring, jag 25år betalar 6780 kr hel/hel
biligt för en hoj med 82 kw
man hittar sådana i dag för 80 - 85k
Bättre att lägga pengar på hojen än på försäkringen!
 
Du ska ju ha en Ducce monster inge snack om saken, bättre förstahoj kan ju inte finnas?. Billig ball med körglädje och ett underbart ljud slå det om ni kan?. :yoparty
 
watson skrev:
sgtpepper skrev:
Jo, jag vet. Min fråga var främst retorisk. Det jag förundrades över var Macho Womans tvärsäkra attityd "du skall ha kåpor, köp inte en ducce monster"...
QUOTE]

Tycker fö. att det är coolare med en kille som kör 600 och vet hur man smiskar än en kille som kör 900+ som leker stoppkloss på vägarna...

/FW

Så där kan du ju inte säga, sist jag spottade ur mig något om att folk som köper värstinghojar utan att utnyttja deras fulla effekt var puckon så blev det ju ett jävla liv!. :7peta
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top