Första hoj?

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Ja, jag vet att dessa trådar finns i oändligt antal här på forumet. Jag har kollat igenom en hel del, men fortfarande finns det en del frågor som inte har besvarats!

Jag fyller snart 18 och/men satsar först på B-körkort. Innan sommaren skall även ett A finnas med på lappen!

Efter vad jag har läst i tidigare trådar angående första-hoj så borde jag inte köpa en sporthoj (ex. gsxr 600, R6 som jag först var inne på) för att sedan strypa den till 25kw pga. effekten?
En hoj som jag då istället börjat fundera på är en Husaberg 650 SM eller någon annan fin SM-hoj.
Jag är alltså inte ute efter långa wheelies inne i centrum eller att ligga och pressa i 250 på motorvägen, utan vill helst av allt lära mig köra hoj. Dock inte på en allt för gammal maskin.

Väger då fördelarna över nackdelarna om en Husaberg inhandlas? Jag har läst att det krävs mycket pill och servicar, men hur mycket?
Vad rekommenderas för annan typ av motard-hoj?

Tack på förhand!

// Henke

heinz_p skrev:
Väger då fördelarna över nackdelarna om en Husaberg inhandlas? Jag har läst att det krävs mycket pill och servicar, men hur mycket?
Vad rekommenderas för annan typ av motard-hoj?

Som nybörjare med 25 kW är det alldeles för mycket nackdelar med en Husaberg. Det är en av de mer extrema motarderna, och den lämpar sig mycket bättre till långa wheelies inne i stan än att lära sig grunderna på. Rätt obekväma hojar, men det skiter man i om man kör fullt ut. Kör man lugnare så kommer du nog tröttna, det är mycket som ska skruvas också, kanske inte vad man vill ägna sig åt första säsongen.

Vill du ha en motard så titta hellre på mer landsvägsanpassade hojar, exempelvis KTM Duke. Yamahas nya XT660X är nog ett väldigt bra som instegshoj med motardstuk. Gissar att det är den som kommer vara mest bekväm och minst servicekrävande.

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga? Man kan spara en hel del på att köpa en vanlig offroad. Tror fästet i offraddäcken räcker gott första säsongen, så kan du byta till en riktig motard säsong två och lägga ned ännu mer :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park