Första hoj

OlofMT125

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2021
Hoj
Ingen
Tjena!
ska köpa min första hoj snart. (Lätt mc)

Tänker mig troligtvis en Yamaha mt 125. Dock har jag lite frågor och funderingar som jag tänkte skriva om här efterom det inte finns tydligt skriver någon annan stans.

Miltal, betyder det mycket? Vilka miltal är normala för 3-4 år gamla hojar?

Slip on, är det viktigt att få med originalrör när man köper hoj med slip on på ? isåfall varför?

Hur ofta måste man byta drivpaket, bakhjul o.s.v. om man kör normalt, hur länge håller ett drev på ett ungefär? Är utbytta drev och bakhjul ett tecken på en buskörd hoj?

finns det nåt speciellt man ska tänka på när man köper sin första motorcykel.

tacksam för svar?

Olof
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Original delar är alltid viktigt att få med motorcykeln är helfordonsgodkänd och det innebär att du igentligen inte får byta något överhuvudtaget.

Miltal beror på vem som ägt hojen, endel kör 300 mil om året ca 80% ungefär. Vi andra ligger på 300 uppåt 2000 mil om året.

Så en 3 år gammal hoj kan ligga mellan 0-6000 mil det är vad som styr priset.

Smörjer man kedjan var 100 mil så bör ett kedjepaket rulla minst 3000 mil däck ca 700-1000mil det är ju en 125cc som inte direkt vräker ur sig hästkrafter.

Köp en som du har råd att vurpa o cracha med.. Alla vurpar craschar någon gång.

2-3 år gammal hoj bör inte vara så mycket fel på yamaha bygger mycket tåliga hojar.

Men titta på däck, bromsbelägg, repor, sprickor i plast, kedja o hur dreven ser ut.

Finns cervice historik med oljebyte o luftfilter. Finns kylar vätska i rätt mängd. Läcker framgaffel? Är den fuktig på benen.

Du får nog mera svar.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Som sagt tidigare så variera allt detta väldigt mycket från hoj till hoj.
Är underhållet skött ordentligt och hojen är lugnt körd spelar milen mindre roll, iaf för motorn. Resten är slitdelar som du får räkna med att byta ut då och då. På en 125a kan du nog räkna med att få minst 1000 mil ur däcken. Men det beror även på vad det är för typ av däck, crossdäck, mjuka racedäck eller hårda touringdäck.

Drivpaketet slits även vid normal körning, så ett utbytt drivpaket behöver inte betyda att hojen är buskörd. Det som sliter ett drivpaket är framförallt fukt och smuts. Kan vara värt att kolla hur hojen förvarats, inhomhus eller utomhus?

Originaldelar kan vara viktigt vid ex besiktning eller om du ska sälja hojen vid ett senare tillfälle.

Gör en checklista och ha med dig när du tittar på hojen, lätt att glömma massa saker annars.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top