Första hoj

OlofMT125

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2021
Hoj
Ingen
Tjena!
ska köpa min första hoj snart. (Lätt mc)

Tänker mig troligtvis en Yamaha mt 125. Dock har jag lite frågor och funderingar som jag tänkte skriva om här efterom det inte finns tydligt skriver någon annan stans.

Miltal, betyder det mycket? Vilka miltal är normala för 3-4 år gamla hojar?

Slip on, är det viktigt att få med originalrör när man köper hoj med slip on på ? isåfall varför?

Hur ofta måste man byta drivpaket, bakhjul o.s.v. om man kör normalt, hur länge håller ett drev på ett ungefär? Är utbytta drev och bakhjul ett tecken på en buskörd hoj?

finns det nåt speciellt man ska tänka på när man köper sin första motorcykel.

tacksam för svar?

Olof
 
Original delar är alltid viktigt att få med motorcykeln är helfordonsgodkänd och det innebär att du igentligen inte får byta något överhuvudtaget.

Miltal beror på vem som ägt hojen, endel kör 300 mil om året ca 80% ungefär. Vi andra ligger på 300 uppåt 2000 mil om året.

Så en 3 år gammal hoj kan ligga mellan 0-6000 mil det är vad som styr priset.

Smörjer man kedjan var 100 mil så bör ett kedjepaket rulla minst 3000 mil däck ca 700-1000mil det är ju en 125cc som inte direkt vräker ur sig hästkrafter.

Köp en som du har råd att vurpa o cracha med.. Alla vurpar craschar någon gång.

2-3 år gammal hoj bör inte vara så mycket fel på yamaha bygger mycket tåliga hojar.

Men titta på däck, bromsbelägg, repor, sprickor i plast, kedja o hur dreven ser ut.

Finns cervice historik med oljebyte o luftfilter. Finns kylar vätska i rätt mängd. Läcker framgaffel? Är den fuktig på benen.

Du får nog mera svar.
 
Som sagt tidigare så variera allt detta väldigt mycket från hoj till hoj.
Är underhållet skött ordentligt och hojen är lugnt körd spelar milen mindre roll, iaf för motorn. Resten är slitdelar som du får räkna med att byta ut då och då. På en 125a kan du nog räkna med att få minst 1000 mil ur däcken. Men det beror även på vad det är för typ av däck, crossdäck, mjuka racedäck eller hårda touringdäck.

Drivpaketet slits även vid normal körning, så ett utbytt drivpaket behöver inte betyda att hojen är buskörd. Det som sliter ett drivpaket är framförallt fukt och smuts. Kan vara värt att kolla hur hojen förvarats, inhomhus eller utomhus?

Originaldelar kan vara viktigt vid ex besiktning eller om du ska sälja hojen vid ett senare tillfälle.

Gör en checklista och ha med dig när du tittar på hojen, lätt att glömma massa saker annars.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top