Första hoj till 20-årig tjej(tung mc)?

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha Yzf 750
Ja, jag planerar att ta kort för tung motorcykel när jag är 21 och tänkte därför inom snar framtid införskaffa en sporthoj.

Har i princip noll erfarenhet utom en gnutta crosskörning, men både pojke, mor och far kör så nu har jag också bestämt mig för att göra slag i saken.
Jag vill absolut inte ha en typisk tjejcykel, men nånting billigt och inte allt för tungt som är en bra "inlärningshoj" (brukar ha lätt för att lära så förhoppningsvis ska det inte ta allt för lång tid innan jag kan manöverera den) - tills jag litar så pass på mig själv att jag kan uppgradera mig.

Tips, någon? :tummenupp
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Åldern brukar inte vara lika viktig som längden när det kommer till att välja hoj till en tjej. Kör du vettigt så kan du i princip köpa vilken hoj du än vill ha och anser dig ha råd att försäkra själv. Däremot kan det vara knixigt att hitta en hoj lämplig för en tjej som är lite kortare i rocken.

Hur sportigt vill du ha? Ska du ha helkåpa eller räcker det med en halvkåpa? Lillsyrran till min hoj är ju en superbra instegshoj och lite lagom sportig i körstilen och rimlig att försäkra även för en yngre person, Suzuki SV650S. Dock vet jag inte om den är tillräckligt lågt ifrån den där "typiska tjejhojen" som du vill sky :) Personligen tycker jag inte det finns några typiska tjejhojar, är ju så jävla få tjejer som fastnar ordentligt för denna underbara hobby så jag blir hel-lycklig varje gång jag ser kurvor i skinnställen framför mig på gatan :)

Lycka till med hojvalet och välkommen till världens bästa hobby!

/Anders
 

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Trångsund
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Jag kan flagga för Honda Hornet 600 :tummenupp
Billig i försäkring, lättkörd....jag trivs jättebra med min.
Jag är 1,64 och jag når ner utan problem, kanske inte med hela foten iofs :rolleyes: men tillräckligt :)

men det är egentligen bara för dig att ge dig ut o provsitta olika hojjar tills du hittar vad just du vill ha.

Lycka till!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Vore jag i din sits skulle jag som förstahoj välja en billig 80-/tidig 90-talare, alternativt en offroad som kvalar in som "tung mc".
Eftersom du har begränsad erfarenhet av hojkörning och planerar att öva med den är det inte ett helt orimligt antagande att du kommer att trilla under arbetets gång.
Det gör inte lika ont inombords att repa en äldre billig hoj som en ny fin.

Vilken hoj du än köper så kommer du att vilja byta efter ett tag.
 

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha Yzf 750
Åldern brukar inte vara lika viktig som längden när det kommer till att välja hoj till en tjej. Kör du vettigt så kan du i princip köpa vilken hoj du än vill ha och anser dig ha råd att försäkra själv. Däremot kan det vara knixigt att hitta en hoj lämplig för en tjej som är lite kortare i rocken.

Hur sportigt vill du ha? Ska du ha helkåpa eller räcker det med en halvkåpa? Lillsyrran till min hoj är ju en superbra instegshoj och lite lagom sportig i körstilen och rimlig att försäkra även för en yngre person, Suzuki SV650S. Dock vet jag inte om den är tillräckligt lågt ifrån den där "typiska tjejhojen" som du vill sky :) Personligen tycker jag inte det finns några typiska tjejhojar, är ju så jävla få tjejer som fastnar ordentligt för denna underbara hobby så jag blir hel-lycklig varje gång jag ser kurvor i skinnställen framför mig på gatan :)

Lycka till med hojvalet och välkommen till världens bästa hobby!

/Anders


Jag är 176 cm så är ju rätt lång iaf! Helkåpa eller halvkåpa spelar ingen större roll. Viktigast i mitt fall är nog att den inte accar allt för häftigt och att den är någorlunda lätt att styra/hålla sig uppe med. Gärna billig i försäkring såklart! Men vill ändå inte ha ngn "mes-hoj" - lika bra att börja några pinnar upp.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Vettiga roliga nybörjar hojar som nämns ofta är

Honda Hornet 600
Kawasaki ER 6
Suzuki SV600

Vill du ha skojigare hojar så blir det oxå dyrare & då är Yamaha R6 & Hondas CBR 600 populära .
 

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha Yzf 750
Vilken prisklass hade du tänkt dig?

V-twin, radfyra?

Får nog bli en budget på max 25.000 kr.

Vore jag i din sits skulle jag som förstahoj välja en billig 80-/tidig 90-talare, alternativt en offroad som kvalar in som "tung mc".
Eftersom du har begränsad erfarenhet av hojkörning och planerar att öva med den är det inte ett helt orimligt antagande att du kommer att trilla under arbetets gång.
Det gör inte lika ont inombords att repa en äldre billig hoj som en ny fin.

Vilken hoj du än köper så kommer du att vilja byta efter ett tag.

Jo tack, jag räknar med både en och tio vurpor =P Och jag räknar med att byta så fort jag klarat kortet.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Kolla in i mitt garage så hittar du både en billig och lättkörd hoj.
 

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha Yzf 750
Är det väldigt dumt att köpa en Yamaha 750 yzf (93) som första? Jag vet ju ingenting om motorcyklar typ, men är den väldigt svår att lära sig på eller kanske lite för mkt hk,kw,cc el. vad det nu kan vara? :p (hur mkt kw/hk är det i en sån?)

Hittat en jäkligt snygg, väldigt nära, och till ett pris inom min budget - men om den skulle råka vara rena livsfaran eller helt omöjlig som första hoj så får jag nog avstå :p
 

Obildbar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Orsa
Hoj
2000, Yamaha, YZF1000R Thunderace
Jag köpte en Yamaha YZF1000R Thunderace (se mitt garage) som första hoj, funkar hur bra som helst! :) Kanske inget självklart val som första hoj, eller för mig var det det. Men jag har inte ångrat mig en sekund..
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Är det väldigt dumt att köpa en Yamaha 750 yzf (93) som första? Jag vet ju ingenting om motorcyklar typ, men är den väldigt svår att lära sig på eller kanske lite för mkt hk,kw,cc el. vad det nu kan vara? :p (hur mkt kw/hk är det i en sån?)

Hittat en jäkligt snygg, väldigt nära, och till ett pris inom min budget - men om den skulle råka vara rena livsfaran eller helt omöjlig som första hoj så får jag nog avstå :p

Beror på dig som person om du klarar ett "Effektmonster". Är nog inte såvärst kul att krypköra på... men när är krypkörning kul?:D 125Hk/12000Rpm, 749ccm, 0-100 på ~3.5sec...

Kan säkert passa, tänk bara på att kolla slitdelar och hur mycket försäkringen kommer kosta...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det väldigt dumt att köpa en Yamaha 750 yzf (93) som första? Jag vet ju ingenting om motorcyklar typ, men är den väldigt svår att lära sig på eller kanske lite för mkt hk,kw,cc el. vad det nu kan vara? :p (hur mkt kw/hk är det i en sån?)

Hittat en jäkligt snygg, väldigt nära, och till ett pris inom min budget - men om den skulle råka vara rena livsfaran eller helt omöjlig som första hoj så får jag nog avstå :p

Mja..det behöver inte alla vara dumt, provkör och känn efter. Det där med hur farlig en hoj är för en nybörjare har mindre med +30 hk än +30 kg att göra. Effekten styr du, vikten är det värre med. Satsa på en så smidig och lättkörd hoj som möjligt.

Jag föreslår på ren reflex en Honda CBR 600 till alla som vill ha tips på nybörjarhoj. Välförtjänt storsäljare: pigg, smidig, bra kvalitet, vettiga driftkostnader...en hoj som funkar till allt, från pendling till banåka (ja du kommer att vilja testa bana..det är hur kul som helst :tummenupp ). En 91-93 bör du kunna få loss för 25k.

Hornet kom senare och är den nakna varianten. En 98 kanske du kan pruta ned till 25k men oftast ligger de en 10k upp i pris.

Och det där med att den är snygg....tumma INTE på det. Hoj köper man med hjärtat, det ska kännas bra (alt frusterande) när du går ut i garaget ett mörk vinterkväll och putsar lite på pärlan...praktiska mcköp har aldrig funkat för mig. :)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag började med en cbr 600, 93a. Men om du tänker köra upp på din egen hoj måste du ju ha minst 750 cc, så då duger ju inte den. Hade du tänkt köra upp via körskola däremot, så är det en jättebra förstahoj :) :tummenupp
 

Michaela_

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha Yzf 750
Jag började med en cbr 600, 93a. Men om du tänker köra upp på din egen hoj måste du ju ha minst 750 cc, så då duger ju inte den. Hade du tänkt köra upp via körskola däremot, så är det en jättebra förstahoj :) :tummenupp

Vänta här nu, nu hängde jag inte med..? Närmare förklaring ,tack!
(kan man inte köra upp på egen hoj med körskolan eller vad menar du?? Och när menar du att man måste ha 750cc?)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3120919 Vänta här nu, nu hängde jag inte med..? Närmare förklaring ,tack!
(kan man inte köra upp på egen hoj med körskolan eller vad menar du?? Och när menar du att man måste ha 750cc?)
Ska du köra upp för tung måste hojen ha minst 700cc

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
YZF 600 Thundercat

Yamaha Yzf 600 thundercat skulle jag rekomendera om du nu inte måste ha en som du även ska köra upp på.

Billig, ganska låg och lagom sportig.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top