Första hoj - Råd och spekulationer

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Hej! Vet att det finns många andra trådar om samma ämne, men jag har svårt att hitta dom och de ställer inte riktigt de frågor jag vill ställa.

Jag tog mitt MC kort nu i Oktober 2013, och våren närmar sig raskt. Planen är ju att jag ska ha en motorcykel all glida runt på då. Mitt körkort är A2.

Den hojen jag har varit mest inställd på, och läst på mest om är KTM 660 SMC. Var sugen på denna, och har läst att dom skall vara någorlunda säkra. Vill dock inte köpa någon som har gått över 1200 mil.

I alla fall. Den senaste tiden har jag blivit mer och mer sugen på landsvägs hojar. Den hojen jag helst vill ha är en Yamaha R6, men tyvärr får jag inte ens köra 25kw på mitt kort så det är inte o tänka på.

Har kollat lite på dom nyare Honda CB500(F)(X)(R). Undrar ifall någon vet hur dom är strypta eftersom dom är så nya?

Jag är öppen till förslag på olika landsvägs hojar, eller sporthojar, motarder, allt egentligen som är efter årsmodell 2000, driftsäkra och gärna billiga. Jag har inte så mycket pengar, och hade gärna hamnat runt 20k. Budgeten är väldigt varierandedå ovanstående cyklar är mycket dyrare. Jag kan skrapa ihop mer pengar, men hade föredragit om det finns någon billigare variant. Vill bara att de skall ha någon typ av strypning som man kan ta bort så det blir lite mer kraft.

Priset runt 20 tusen är kanske helt orimligt, jag vet inte. Men ni kanske vet mer än vad jag gör, men som tidigare nämn är jag öppen till dyrare förslag.

Tackar på förhand,
Mvh Niklas.

"men tyvärr får jag inte ens köra 25kw på mitt kort så det är inte o tänka på."
:va Du får köra 35kW

Det är svårt att säga vad en annan ska ha för hoj.
Endurohojar är skakiga som faen och inte särskilt snabba, men de är kvickstyrda och smidiga.

Sporthojar är obekväma som faen om du inte kör "inspirerat".
(Köp inte 600 radfyra om du gillar bottendrag, jävla mopeder.)

Nakenhojar är lite mer bekväma, med lite mindre krut. <- Min favorit för stunden

Touringhojar är bekväma men gubbiga.

Glidare är otroligt (ja du blir förvånad) bekväma, men otroligt tråkiga i längden.

Last edited:
"men tyvärr får jag inte ens köra 25kw på mitt kort så det är inte o tänka på."
:va Du får köra 35kW

Menade med Yamaha R6 modellen. Förutsättningen för att få köra en strypt motorcykel är att den inte har haft mer än 70kw innan den stryptes, eller mer än dubbla kw innan den stryptes än vad den har för tillfället. Så enkelt sagt får jag inte köra en Yamaha R6 då en inte upfyller dom kraven :(

Hur utbildade polisen är med detta vet jag dock inte.

Om du kollar på en CBR500R så bör du även ta en titt på CBR650F troligtvis ligger detta över vad du kan tänka dig att betala men jag tror att CBR650F är en bättre investering än CBR500R då du kan ha hojen längre genom att ta bort strypningen när du fixar A behörighet.

Tänk på att Hondas 500 är ej strypta utan deras effekt är 35kw, du kan därmed inte ta bort strypningen för att få mer effekt, utan då blir det att köpa en ny hoj.

Lite billigare är ER-6f, ER-6n och Ninja 300. Just ER-6n har väll flera år varit i toppen över mest sålda hoj i Sverige?

Komma över en begagnad ER-6 för en rimlig peng inte vara helt omöjligt.

Last edited:
Menade med Yamaha R6 modellen. Förutsättningen för att få köra en strypt motorcykel är att den inte har haft mer än 70kw innan den stryptes, eller mer än dubbla kw innan den stryptes än vad den har för tillfället. Så enkelt sagt får jag inte köra en Yamaha R6 då en inte upfyller dom kraven :(

Hur utbildade polisen är med detta vet jag dock inte.

Tillräckligt utbildade för att det inte ska vara värt att chansa skulle jag nog säga.
Enklast är ju att provköra? Hojarna står ju hos diverse handlare, ring, prata med dem, åk dit, kör, bilda en egen uppfattning. Blir nog svårt för dig att hitta en hoj som gått under 1200 mil för 20000, så du får nog öka på din budget en aning, men bevaka handlarna och vädret, sen är det bara o ge sig ut o testa :)

Om du inte vill lägga mer än 20k i inköp så vill du nog ändå inte betala vad en R6 kostar att försäkra.
Mitt tips blir att kolla på lite äldre hojar eftersom dom är billigare att försäkra och redan har gjort en stor del av sitt värdetapp. Och eftersom ABS borde vara en självklarhet för alla och speciellt nybörjare så rekommenderas BMWs sortiment. F650-serien börjar på drygt 20k och för runt 30k finns det en del att välja på.

Om du kollar på en CBR500R så bör du även ta en titt på CBR650F troligtvis ligger detta över vad du kan tänka dig att betala men jag tror att CBR650F är en bättre investering än CBR500R då du kan ha hojen längre genom att ta bort strypningen när du fixar A behörighet.

Tänk på att Hondas 500 är ej strypta utan deras effekt är 35kw, du kan därmed inte ta bort strypningen för att få mer effekt, utan då blir det att köpa en ny hoj.

Lite billigare är ER-6f, ER-6n och Ninja 300. Just ER-6n har väll flera år varit i toppen över mest sålda hoj i Sverige?

Komma över en begagnad ER-6 för en rimlig peng inte vara helt omöjligt.

Tackar, Kawasakin ER-6n verkar väldigt lovande. Hur är dom i driftsäkerhet, vanliga fel? Verkar dock inte finnas några 25KW. I o för sig är det inte säsong på blocket än.
Väldigt gött att du länkande alla motorcyklar.
CBR650F har dock aldelles för hög effekt, så man skulle behöva strypa den?

Blir nog svårt för dig att hitta en hoj som gått under 1200 mil för 20000, så du får nog öka på din budget en aning
1200 mil var bara ett mål för KTM 660 SMC då jag har hört att när dom når de högre miltalen börjar dom gå i sönder. 20 000 är bara vart jag helst vill landa, har möjligthet att öka som jag nämnde i första inlägget. :)

Last edited:
Tackar, Kawasakin ER-6n verkar väldigt lovande. Hur är dom i driftsäkerhet, vanliga fel? Verkar dock inte finnas några 25KW. I o för sig är det inte säsong på blocket än.
Väldigt gött att du länkande alla motorcyklar.
CBR650F har dock aldelles för hög effekt, så man skulle behöva strypa den?
Kan inte säga något om hur driftsäker ER-6n är. Tänk dock på att du vill försöka hitta en 35kw eller strypa om till 35kw då detta är det som du max får köra. Du får köra 25kw också men kan tänka mig att 35kw är roligare :)

CBR650F måste strypas ner till 35kw men då ursprungseffekten är 64kw så går detta utmärkt. Då CBR650F är en ny modell så finns det inga begagnade, dock så borde det inte vara några problem att be handlarn om att strypa den till 35kw. Den tidigare modellen CBR600F har för hög ursprungseffekt (72kw) för att kunna strypas till A2.

Last edited:
Jag får hålla med Josef, kolla upp bmw f650, tar du CSmodellen så har du remdrift, ska bytas var 4000:e mil eller något sånt så du slipper kladda med kedjespray med. Okej, den är inte snygg som en r6, men förvånande kul med sina 48 hk, lättkörd o har Abs!

Vill du ha en sportigare modell så kan jag rekommendera CBR600FS (Även kallad CBR600F4i), 02a med insprutning och klarar iallafall 250+ utan strypningen. Den hade jag som förstahoj och den var jag riktigt nöjd med! Än mer när jag bytte..
Kostar ca. 30k har jag för mig. runt 10k(?) i försäkring..

Vill du ha en sportigare modell så kan jag rekommendera CBR600FS (Även kallad CBR600F4i), 02a med insprutning och klarar iallafall 250+ utan strypningen. Den hade jag som förstahoj och den var jag riktigt nöjd med! Än mer när jag bytte..
Kostar ca. 30k har jag för mig. runt 10k(?) i försäkring..
Problemet är att personen som frågar har A2 körkort och därmed inte har rätt att köra den nämna hojen då den har för mycket kraft för att kunna strypas till 35kw då originaleffekten överstrider 70kw.

Köp en "tråkig" hoj som också blir billig för att inte så många vill ha den

Lägg sedan pengarna på utrustning, du kommer att vilja byta hoj snabbare är du byter skinnställ

Efter ett par säsonger så vet du säkert vilken hoj som du vill ha
och då har du gjort alla nybörjarfel på en billig hoj

Problemet är att personen som frågar har A2 körkort och därmed inte har rätt att köra den nämna hojen då den har för mycket kraft för att kunna strypas till 35kw då originaleffekten överstrider 70kw.

Visst ja, den lilla detaljen i de nya reglerna hade jag glömt ^^
Tack :-)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla