Första hoj, naken med budget på 60.000kr

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Jag skulle nog säga ducati scrambler, det finns mängder av dom på blocket för under 60k, den är både rolig och lättkörd, se till att den har en Öhlins bak, den är som att köra en trimmad moppe. Jag betalde typ 3700kr per år i helförsäkring för min.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Street Triple R (med betoning på r) är svårslagen i det segmentet du skriver om i ditt inlägg. Förra sommaren köpte jag en 2013 med 600 mil på mätaren, utrustad med slipon och qs för 60000kr. Definitivt värt en provkörning då den ligger inom ramen för din budget. Betalar 4700kr för helförsäkring hos Svedea.

Vad tycker ni andra om GSX-S750? Är den tillräckligt busig?
Den är inte ett dugg busig i sammanhanget, snarare kompetent. Liknar en Street Triple på så sätt att den ger ett ganska vuxet intryck med en körkänsla som påminner om en sporthoj. Tung front, stabil och trygg på vägen. Likt en Street Triple har den dessutom ett riktigt skönt insugsljud...

MT-09 är avgjort mer vild i karaktären med sitt rejäla vrid, lätta framdäck och motard-liknande körställning men också sämre på egentligen allt annat än både Triumph och Suzuki.

Er-6an är en trevlig hoj men prestandan är helt enkelt lite väl klen för de flesta smaker. Z800/Z900 har jag ingen erfarenhet av.

KTM 690 Duke R hade varit mitt förstahandsval som TS. Där kan man snacka bushoj. Fruktansvärt rolig leksak.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Nu är det ett jäkla tjat om 675. Men rent spontant så upplevs motorn inte speciellt mycket efter en äldre liter hoj (typ). Det är först när de större hojarna (tänk tidigt 2000 tal) varvar 5 siffrigt som de upplevs ha högre effekt (givetvis är 675an redan ur varvad då). Street triplen är enligt mig en av de enklaste hojarna att köra på bakhjulet med då den har så fin balans och lättkörd.
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Även jag slår ett slag för 675an. Jag har provat mååånga hojar. Men efter ett par år på literhojjar så faller jag tillbaka på 675 (inne på min 3e nu)
Använder den dagligen som jobbpendalare, även lördagsräser och någon enstaka storbana.

Kan inte säga att den skämmer bort sig någonstans. Kanske lite på storbana när dom riktigt stöddiga bågarna kommer fram. Men då främst på rakorna. Så fort det svänger hänger den med riktigt fint.

Stirra dig inte blind på 675. Den känns betydligt mer potent än vissa 1000 (läs CB)

Tipset är som en del säger. Provkör. Hitta en hos en handlare och ta ut på en rejäl provtur.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En kompis med en FZ1-N provade min Street Triple R en sväng och när han kom tillbaka skrattade han högt. Det är betydligt mer "tillgänglig" prestanda än på de större hojarna. Jag saknar karaktären hos Street Triplen nu när jag åker Ducati Scrambler 1100, men den har andra fördelar.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min röst faller också på att köpa en enkel hoj att ta lappen på (ex kawa z 650) och sedan kan du provköra allt du kommer över, sälja och köpa ny eller byta in.
Jag passar alltid på att provköra hojar när tillfälle finns eller när jag är nyfiken på en modell. Vissa tycker kanske man är ful som går till butik och provkör utan intention att köpa, men jag minns iaf vilken eller vilka firmor som gett mig bäst intryck och bemötande inför framtida köp!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har haft en cb1000r 2009 under sex års tid och var nöjd som fan. Skottsäker motor, den bara gick. Köpte den tre år gammal.

Såldes sen på en vecka, inga problem. Totalt värdetapp efter 3000 mil blev 2000kr. Då hade jag iofs bytt bromsskivor, belägg osv, drev och även packat om gaffeln ett par gånger. Men det är ju slitdelar, ingen biggie.

Edit:
Hade Öhlins fram och bak också. Gjorde susen som fan. Dessa såldes separat sen.
 
Last edited:

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Får kanske ge 675an en provkörning när jag har kortet då alt 765an om budgeten sträcks ut lite. Den första verkar finnas fint utbud om kring min budget och försäkringen är runt 650kr även för nyare årsmodeller än 12-13. Tittade runt lite på youtube och den verkar hänga på MT09an ganska bra upp till motorsvägshastighet och lite till ändå.

Det som gör mig lite skeptisk är att det finns så många med så få miltal kontra MT09an, inte ovanligt att hitta 13-15 årsmodell med under 1000 mil.

Finns det någon anledning till detta? Körglädjen verkar ju finnas om man ska tro på alla som rekommenderar den. Dyra servicar så man gör av med den innan? Jag menar kontra MT09an som man sällan hittar under 2000 mil. Man vill ju gärna ha något som inte rullat så mycket så jag klagar inte, men man funderar lite?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Får kanske ge 675an en provkörning när jag har kortet då alt 765an om budgeten sträcks ut lite. Den första verkar finnas fint utbud om kring min budget och försäkringen är runt 650kr även för nyare årsmodeller än 12-13. Tittade runt lite på youtube och den verkar hänga på MT09an ganska bra upp till motorsvägshastighet och lite till ändå.

Det som gör mig lite skeptisk är att det finns så många med så få miltal kontra MT09an, inte ovanligt att hitta 13-15 årsmodell med under 1000 mil.

Finns det någon anledning till detta? Körglädjen verkar ju finnas om man ska tro på alla som rekommenderar den. Dyra servicar så man gör av med den innan? Jag menar kontra MT09an som man sällan hittar under 2000 mil. Man vill ju gärna ha något som inte rullat så mycket så jag klagar inte, men man funderar lite?
Jag vet inte hur andra gör men jag skulle kunna tro att Trajjan köps av lite äldre förare som kör mindre, färre 20-25åringar med mycket fritid som till varje pris ska hoja över allt. Varken 675an eller MT-09 är några touringhojar.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag vill ställa mig emot den stora skaran och sägs att 675 inte var speciellt rolig. Jag var ute efter en hoj med helt upprätt sittställning som wheelade lätt, men 675'an var väl framåtorienterad. Gick från en gsxr750..
Provade även fz6 som var den tråkigaste hojen som byggts (där snackar vi bottenlös ?). Det slutade med en stor twin i form av en KTM990 SM-T.. Brorsan har en 990 Super Duke som han älskar.
Gillar man att inte köra för fort på gata hela tiden skulle jag köpt en stor motor som gärns wheelar hellre än sätter fart rakt fram..
Varför inte kolla på en speed triple?

Med det sagt så vill jag säga att du kan lyssna på alla här men de vet inte hur du kör eller hur du vill köra, så i mitt tycke måste du provköra alt. byta säsong efter säsong tills du blir nöjd.. Drygt hälften av hojarna jag ägt har varit klockrena för den tiden... Några såldes snabbt..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag skulle nog säga ducati scrambler, det finns mängder av dom på blocket för under 60k, den är både rolig och lättkörd, se till att den har en Öhlins bak, den är som att köra en trimmad moppe. Jag betalde typ 3700kr per år i helförsäkring för min.
Då skulle jag mycket hellre titta på Monster. 696, 796 eller 821 i sådana fall. Tror jag betalar 3200kr i helförsäkring för min 696. Lite för mycket hipstervarning på Scrambler för min del.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag skulle absolut föreslå Ducati Monster 821 eller Hypermotard 821. 112hk och pigg. Hypermotarden har väl iprincip frafhjulet i luften redan som parkerad om det nu var viktigt. håller värdet bra med skulle jag säga.

finns en Monster -15 på blocket för dryga 72’ och det finns en Hypermotard -14 på 1800 mil för 65’. Är den servad och underhållen skapligt så är det fyndläge. Mycket leksak för pengarna.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top