Första hoj, naken med budget på 60.000kr

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Hej.

Ska precis börja med MC-kortet och funderar lite på mitt första hojköp för gata. Har några säsonger på crossbana under bältet med 250-2t/450-4t som största hojar, har utvecklat stor respekt för gasrullen då allt möjligt kan hända när man blir trött och vrider på för mycket i samband med ett hopp. Dilemmat nu är att jag inte vill köpa något för litet samtidigt som försäkringen inte ska dra iväg alldeles för mycket. Har egentligen snurrat in mig på ett antal modeller redan där kriterierna är naken och busig men hur jag än läser runt så tycker jag det blir svårt. Hojen ska användas till nöjesåkning (är inte allt det?) men även kunna ta sig runt i stan smidigt så ligghoj går bort även om det egentligen är häftigt som tusan. ABS superviktigt.

Hojar som intresserar mig är:
MT09 - Verkar vara en väldigt trevlig hoj men budgeten blir något svårt att hålla. Även en 15-16 ligger på runt 1000kr/mån för helförsäkring året runt vilket känns i saftigaste laget för mig på 30år i en storstad. Verkar ha lite tveksam fjädring så jag hade velat ha en nyare modell men det är utanför budget i inköp och försäkringen...

CB1000R - Utseendet tilltalar mig väldigt mycket och ska ha bättre fjädring än ovanstående men överallt så läser jag att den är "mellanmjölk" och svår att bli av med när man köpt den pga detta. Ingen som bytt från CB1000R till MT09 verkar missnöjd, snarare tvärt om. Trevligare premie på 600kr/mån.

FZ1N - Stora effektsiffror och snygg, särskilt om man sätter kåpa på passagerarsitsen. Kanske blir för mycket, är mer ute efter ett lätt framhjul än toppfarten på 270+ men det verkar populärt att dreva om den. Även denna har en premie på runt 650kr/mån vilket känns helt okej.

Speed Triple 2012-> - Även denna en trea som ska ha lite mer vrid från botten likt MT09 men har hört att det ska vara ganska mycket kostsammare att hålla en sådan hoj (servicar, reservdelar) än övriga japanare. Läser även här att den ska upplevas tung och "mjuk/tråkig". Street Triple känns lite för klent och de nyare årsmodellerna är ännu dyrare i försäkring på runt 1600kr/mån.

Det optimalaste vore väl att provköra en massa hojar men med tanke på att säsongen börjar bli het och "rätt" beganande hojar relativt få så känns det inte som man åker 40 mil enkel resa för att testa om någon hoj är trevlig att köra. Egentligen tror jag samtliga är det för någon som är ny på gathoj så man kanske ska sikta på en bra affär snarare än träffa 100% rätt. MT09n 2018 och framåt känns egentligen som den som vore absolut intressantast
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte föreslå Shiver 750, meeen vill du ha något som har ett lätt framhjul är det fel hoj. :hihi
Du har ju däremot MV Agusta Brutale 675 i den prisklassen. Snygg hoj. Det jävligaste jag kört på att hissa framhjul är Brutale 800RR, men den är nog över ditt prisspann.

Och ta dig en helg med att åka till nånstans med många stora handlare (Tokholm kanske...) och åk runt och provsitt och titta. Smaken är olika. Jag gillar inte alls CB1000R eller MT09 exempelvis, men många andra gör det. Samma med Trajjan, många älskar den, så det beror helt på vem du frågar om en hojmodell vad du får för svar.

Det bästa är onekligen att provköra, men det blir svårt innan du fått ditt kort. Stirra dig inte blind på effektsiffror heller, vikten och dess position på hojen gör rätt stor skillnad med. Men det vet du nog redan om du kört cross. Och köp inte något alldeles för förnuftigt. Köp hojen inom budget som gör dig mest upphetsad. Du ska bli glad av att se den. :fakta
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Triumph Street Triple är nog bland det bästa du kan hitta i ett stort prisspann (om du gillar uteendet). 675an känns definitivt som en betydligt större motor än den är.
Fast hittar du en fin MT-09 och du gillar den så är det bara att köpa.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Vad kul, resan till att hitta hoj är ju nästan lika kul som att köra (så länge utbud och plånbok tillåter).
Jag är inte till så mycket hjälp tyvärr, har dock en CB1000R och det du skriver stämmer nog ganska bra skulle jag vilja påstå. Den är bra på det mesta utifrån mitt körmönster , utan att för den sakens skull vara bäst på något. Billig i försäkring, upplevd och solid byggkvalitet, schnugg, geometrin är sådär utifrån mina 183 cm men funkar. Over all en bra hoj jag kommer behålla länge. Är marginellt äldre än dig.
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Triumph Street Triple är nog bland det bästa du kan hitta i ett stort prisspann (om du gillar uteendet). 675an känns definitivt som en betydligt större motor än den är.
Fast hittar du en fin MT-09 och du gillar den så är det bara att köpa.
Kom ut en MT09 med låga mil på blocket precis för en bra prislapp, men lappen är än så länge långt borta. Hoppas vara klar i Juni iaf.

Har svårt att köpa mig en Street, motorn känns lite väl klen även om den säkert är rolig att köra. Skulle jag köpa något i den kubiken så hade jag hellre kört sporthoj rakt igenom tex cbr600rr.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
+1 på street triple 675. En hoj som passar till allt jag hade för mig, gata såväl som bana. Utseendet är en vattendelare. Jag gillar det.

Sålde min efter några säsonger. Men det berodde helt på min känsla när jag körde och under vilka förhållanden jag körde där och då. Då ville jag återupptäcka grusvägar, så motard fick det bli.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skippa helförsäkring på en hoj för 60 lök.
En trafik+stöld får räcka, nakna hojar saknar känslig plast, lev med eventuella skrapor från eventuella lågfartstapp.

Klotar du i högre fart har du annat att oroa dig över än att hojen täcks.

Hoj kan jag inte säga mer än vad som sagts. Själv hade jag gått på en gen 2 tuono, men den faller på abs.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Kom ut en MT09 med låga mil på blocket precis för en bra prislapp, men lappen är än så länge långt borta. Hoppas vara klar i Juni iaf.

Har svårt att köpa mig en Street, motorn känns lite väl klen även om den säkert är rolig att köra. Skulle jag köpa något i den kubiken så hade jag hellre kört sporthoj rakt igenom tex cbr600rr.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skulle uppleva en Street 675 som "för klen". Har du provkört en (övningskört)? Mycket kan man säga om Streeten (även 675:an) men trött eller seg, det är den inte, inte ens om du jämför med en cbr600rr. Triplen och det tillgängliga vridet/kraften även långt ner i registret gör men än man tror.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en billig hoj med ABS. Strunta i hur frän den anses eller vad polarna skall säga. Ta körkort och lägg tid, energi och pengar på att lära dig köra hoj ordentligt. Sedan kommer du ändå så småningom att vilja prova på något annat.

Absolut inget fel på hojarna du nämner, men risken är att det blir onödigt dyrt och att du blir skraj för gasrullen istället för trygg i din körning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min Street triple R 675 är pinsamt billig i försäkring, otroligt kompetent fjädring och så fin kraftleverans att jag trots provkörning av alla möjliga hojar de senaste 5 åren ännu inte hittat nåt som lockar så mycket att jag vill byta bort den.

Utväxlingen är hämtad från Daytona så den hissar inte framhjul utan koppling men det stör inte mig. Med 1 kugg mindre fram så blir den tillräckligt hysterisk. Jag hade lätt kunnat haft den som första hoj också.

Kan bara rekommendera! Och köp en R, fjädringen är värt det.

MT-09 avskrev jag pga dassig fjädring och ryckig gasrespons, hatar sånt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Även om jag inte ägt en Street och själv äger en FZ1N med ECU-flash så hade jag nog tittat närmre på Trajjan. En Fz1 är mysig, går bra både i stan, på bana och motorväg men. Den är seg i låga varv (innan Flash) men inte tung på framhjulet om det är vad du gillar. De är inte dyra att hålla efter och helförs är låg. ABS kom 2007 tror jag och då åtgärdades även den ryckiga gasen som många upplevt.

Streeten har bästa ljudet, lätt, smidig och rolig när du gasar. Fz1 är farlig för kortet då den kickar till jäkla i det när farten passerat no go! Bara så du vet.

Finns många här som äger eller har ägt en Fz1 så kolla i tråden om just den modellen.

Men slå ett öga på 675an. Du kommer nog inte bli besviken och du kan varva utan att farterna blir överdrivet höga på 2 röda. :hojsmilie
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Med nytaget körkort är egentligen ingen hoj "för klen". Bästa är att köpa något billigt i bra skick, skaffa sig lite mil, erfarenhet och kunskap om vad man egentligen vill ha. Och sen öppna plånboken på riktigt, och göra ett informerat val.
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Köp en Er-6 (med ABS). Ta körkort. Sälj den sen för samma peng. Köp sen den hoj du tror dig vill ha.
Har redan köpt ett paket på körskolan och efter några 100 timmar på crossbana så känner jag att det vore onödigt.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skulle uppleva en Street 675 som "för klen". Har du provkört en (övningskört)? Mycket kan man säga om Streeten (även 675:an) men trött eller seg, det är den inte, inte ens om du jämför med en cbr600rr. Triplen och det tillgängliga vridet/kraften även långt ner i registret gör men än man tror.
Jag utgår ifrån crossarna jag ägt och jämför man rakt av mot MT09 så verkar den senare ha ett helt annat vrid än 675an. 765an finns inte inom budgeten om jag skannar igenom blocket lite snabbt förutom en privatare som ligger väldigt lågt jämfört med övriga. Rullar jag i tvåan på 450n och vrider på så går den upp direkt.

Jag tror säkert att 675an är jätterolig, men det verkar vara en cykel man ändå får varva på för att det ska hända något jämfört med MT09an. Nu har jag en Triumph-återförsäljare i närheten så jag kan säkert provköra innan det är dags att köpa något, likadant med en MT09 om man nu "orkar" leka spekulant i butiker.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skulle nog inte räkna bort lite mindre hojar heller.
MT-07:an är riktigt rolig. KTM690 Duke räckor gott och väl på de flesta väger.
Annars gå på lite äldre hojar om du vill ha ned försäkringskostnad och vad det gäller försäkringen så kolla ALLA bolag. Kolla inte bara där du har dina nuvarande försäkringar. Kolla ALLTID ALLA bolag.
Det finns ofta pengar att spara.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har redan köpt ett paket på körskolan och efter några 100 timmar på crossbana så känner jag att det vore onödigt.


Jag utgår ifrån crossarna jag ägt och jämför man rakt av mot MT09 så verkar den senare ha ett helt annat vrid än 675an. 765an finns inte inom budgeten om jag skannar igenom blocket lite snabbt förutom en privatare som ligger väldigt lågt jämfört med övriga. Rullar jag i tvåan på 450n och vrider på så går den upp direkt.

Jag tror säkert att 675an är jätterolig, men det verkar vara en cykel man ändå får varva på för att det ska hända något jämfört med MT09an. Nu har jag en Triumph-återförsäljare i närheten så jag kan säkert provköra innan det är dags att köpa något, likadant med en MT09 om man nu "orkar" leka spekulant i butiker.
Ärligt talat tycker jag MT09 är oförtjänt haussad. Motorn är inget speciellt, fjädringen är otillräcklig för aktiv körning och ramen är ganska meh med. 675 trajan kan jag inte säga något om eftersom att jag aldrig kört en, men den har alltid haft ett gott namn. Jag skulle inte skriva av den bara på grund av siffror. De säger ofta väldigt lite om hur hojen faktiskt är att köra.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har du kollat försäkring på Duke 690? Väger som en flugskit och bottendraget gör den "busig".
Ska man ha mycket power och wheelie-vänligt så får man snällt betala vad försäkringsbolaget vill ha. Eller så nöjer man sig med mindre. Att få nåt som reser sig som en 450 cross, har billig försäkring och dessutom är gat-legal det kan man glömma.

Varför jag valde bort den när jag handlade Trajjan var för att jag sällan kör i stan och ute på vidderna så vill i alla fall jag ha mer punch på toppen, är dessutom helt ointresserad av wheelisar.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag såg inte att du köpt ett paket, men då tycker jag iallfall du gör rätt. (Jag trodde du skulle ha en övningskörningshoj) ER-6 tycker jag personligen är en fin instegshoj men det går fort att växa ur den. På gata iallfall. Många verkar digga den på bana.

Men du verkar ju bestämt dig för en MT-09 så kör på den Omtyckt av många. Gillar du den inte är det bara sälja den igen det är väl inag som helst problem:)
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Street Triple R (med betoning på r) är svårslagen i det segmentet du skriver om i ditt inlägg. Förra sommaren köpte jag en 2013 med 600 mil på mätaren, utrustad med slipon och qs för 60000kr. Definitivt värt en provkörning då den ligger inom ramen för din budget. Betalar 4700kr för helförsäkring hos Svedea.

Vad tycker ni andra om GSX-S750? Är den tillräckligt busig?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top